Filmy

DAF dla budownictwa

DAF wprowadził udoskonalenia w popularnych modelach CF przeznaczonych dla sektora budowlanego. Zapewniają one dodatkową poprawę w zakresie komfortu jazdy kierowcy, łatwości użytkowania i charakterystyk terenowych. Tandemowy most napędowy w podwoziach i ciągnikach został znacznie ulepszony. Dostępna jest też specjalna funkcja „off road” w zautomatyzowanej skrzyni AS Tronic.

Od momentu wprowadzenia modeli 4x2 wiosną 2006, do produkcji trafiły ciągniki i podwozia 6x2, jak również szeroka gama modeli 6x4, 8x2 i 8x4, przeznaczonych głównie do zastosowania w sektorze budowlanym oraz transporcie specjalnym. W zależności od modelu, pojazd może być napędzany albo przez 9,2-litrowy silnik PACCAR PR, który osiąga moce maksymalne od 183 kW/250 KM do 265 kW/360 KM, albo 12,9-litrowy silnik PACCAR MX o mocach maksymalnych od 265 kW/360 KM do 375 kW/510 KM. Oba silniki są dostępne zarówno w wersji Euro 4 jak i Euro 5.

Tandemowe mosty napędowe



Do zastosowań wymagających częstych jazd terenowych, DAF dostarcza wiele modeli konfiguracji osi w serii CF z tandemowym mostem napędowym.
Przede wszystkim są to: 3-osiowe podwozie FAT 6x4 z 7,5- lub 9-tonową osią przednią; 19-, 21- lub 26-tonowe tandemy przystosowane do ciągnięcia ładunków o masie do 50 t oraz ciągnik FTT 6x4 – przeznaczony głównie do zastosowań wymagających trakcji-przyczepności, tj. przewóz drzew, pali czy transport specjalny. Dodatkowo „gama budowlana” CF obejmuje 4-osiowe podwozie FAD 8x4, szczególnie przydatne do montażu wywrotek, betonomieszarek czy pomp do betonu. CF FAD 8x4 posiada z przodu 7,5- albo 9-tonowe osie kierowane. W połączeniu z 26-tonowym tandemem istnieje możliwość ładowności do około 34 ton. Tak jak modele serii CF 6x4, FAD 8x4 jest również dostępny z tandemami 19- i 21-tonowymi.

Udoskonalenia w CF 6x4 i 8x4
DAF wprowadza wiele udoskonaleń do podwozi 6x4 i 8x4. Zapewniają one dalszą poprawę w zakresie komfortu i łatwości użytkowania oraz redukują podatność samochodów na uszkodzenia. Znana ośmio-drążkowa oś tandemowa DAF, która wyróżnia się wysoką mobilnością terenową, wysoką stabilnością toczenia i dużym skokiem (270 mm), zaopatrzona jest w łączniki gumowe („silent blocks”). Taka budowa pozwala na zwiększenie cichobieżności i przede wszystkim komfortu jazdy. Aby polepszyć skuteczność hamowania, DAF wprowadza także system hamulcowy EBS w podwoziach 6x4 i 8x4. Dodatkowo asystent hamowania
i system kontroli poślizgu SMR wchodzą jako wyposażenie standardowe.

By zwiększyć kąt natarcia i tym samym zmniejszyć podatność na uszkodzenia oraz powiększyć prześwit, podwozie 6x4 FAT umieszczone jest teraz 5 cm wyżej nad osią przednią. Z tych samych powodów we wszystkich podwoziach 6x4 i 8x4 przy chłodnicy zamontowana będzie płyta ochronna o grubości 5 mm. Zaprojektowane zostało też nowe trzystopniowe wejście, ze stałym stopniem środkowym i elastycznie zawieszonym stopniem dolnym. Kolejnym nowym elementem jest umieszczenie stopnia pod zderzakiem, który może być wykorzystany np. do wyczyszczenia przedniej szyby. W tym celu zainstalowano także dodatkowy uchwyt w górnej atrapie.
Odkąd kierowcy zostali odpowiedzialni za ładunek i muszą mieć możliwość oglądania ładowni, opcjonalnie dostępna jest również platforma z boku kabiny. Kierowca może na niej stać dwiema nogami, a wspornik na dachu zapewnia mu dodatkowy uchwyt na rękę.

Terenowy AS Tronic
Z myślą o zastosowaniach terenowych zaprojektowano specjalną odmianę 12-biegowej skrzyni zautomatyzowanej AS Tronic. Skrzynia ta zmienia biegi szybciej, znacznie szybciej też uruchamiane jest sprzęgło. W efekcie pojazd może być także prowadzony w trybie automatycznym skrzyni AS Tronic w warunkach terenowych. Podczas jazdy po normalnych drogach przycisk na desce rozdzielczej pozwala na zmianę sposobu zmiany biegów AS Tronic z powrotem do trybu drogowego („on road”).

Gama 6x2



Uzupełnienie modeli z tandemowymi mostami napędowymi stanowią też popularne w sektorze budowlanym, pochodzące z nowej serii CF podwozia i ciągniki 6x2 z osią wleczoną. Podwozia, które szczególnie dobrze nadają się do transportu kontenerów wywrotek i materiałów budowlanych, mają ładowność do 19 ton i zaopatrzone są we wleczoną oś 7,5- albo 10-tonową. Wartość ta zależy od założenia pojedynczego lub podwójnego ogumienia. Aby zapewnić maksymalną manewrowości, podwozie CF dostępne jest również z kierowaną i podnoszoną osią wleczoną.

Modele ciągników 6x2 z osią wleczoną są zazwyczaj wykorzystywane do specjalnych, ciężkich zastosowań, wymagających częstego manewrowania. Podniesienie osi wleczonej pozwala na uzyskanie skróconego technicznego rozstawu osi, co polepsza zwrotność i własności trakcyjne pojazdu. Jako ciągniki, nowa seria CF jest także dostępna z kierowaną osią pchaną. Ciągniki te mogą być użyte, przykładowo w połączeniu z naczepami do przewozu cegieł lub naczepami platformami, lub w sektorze transportu specjalnego, gdzie dopuszczalne masy całkowite zestawu dochodzą do 80 ton (w zależności od przepisów).

Nowa seria LF
W uzupełnieniu nowych serii CF, DAF dostarcza także sektorowi budowlanemu przystosowane do potrzeb klienta samochody z lekkiej kategorii masowej. Nowa seria DAF LF jest dostępna z masami całkowitymi od 7,5 do 21 t i tworzy idealną bazę pod lekkie wywrotki, otwarte nadwozia i systemy załadunku kontenerów.

Odnowiony LF wyposażony jest w nowe silniki PACCAR FR i GR z czterema i sześcioma cylindrami, które spełniają poziom emisji spalin Euro 4. Nowy silnik PACCAR FR ma pojemność 4,5 l i moce od 104 kW/140 KM do 136 kW/180 KM. 6-cylindrowy silnik PACCAR GR dysponuje pojemnością 6,7 l i oferuje zakres mocy od 168 kW/220 KM do 212 kW/280 KM. Częściowo, jako efekt zwiększonej pojemności cylindrów oraz użycia wysokociśnieniowego wtrysku paliwa common rail, nowe silniki dostarczają do około 22% więcej momentu obrotowego celem uzyskania maksymalnej siły pociągowej i elastyczności. Ponadto LF jest teraz dostępny z zautomatyzowaną, 6-biegową skrzynią AS Tronic, która okazuje się bardzo przydatna w transporcie dystrybucyjnym.

źródło: DAF Trucks Polska

Ostatnie artykuły