Filmy
  • Aktualności
  • Szansa na tańsze OC - młodzi największymi entuzjastami

Szansa na tańsze OC - młodzi największymi entuzjastami

Blisko 40 procent kierowców w Polsce jest skłonna zamontować w swoim aucie, w zamian za obniżenie ceny OC, specjalne urządzenie pozwalające ubezpieczycielowi na śledzenie ich stylu jazdy, wynika z najnowszych badań Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego*.

Jednak większość badanych kierowców, ponad 55 procent, w ogóle nie jest zainteresowana tańszą polisą w zamian za monitoring własnej jazdy. Tymczasem 95 procent zachodnich kierowców, którzy zgodzili się na takie urządzenie, płaci za OC średnio o jedną trzecią taniej – wynika z danych tamtejszych ubezpieczycieli **. Wobec coraz większych wypłat odszkodowań i rosnących cen ubezpieczeń komunikacyjnych, UFG postanowił zbadać czynniki pozwalające na obniżenie składki za polisy OC. Jednym z nich jest właśnie stosowanie tzw. technologii pay-as-you-drive.

W krajach zachodnich urządzenia lub aplikacje typu "czarna skrzynka" już od dekady stosowane są w autach do monitorowania zachowań kierowcy. Szczególnie popularne są wśród młodych osób. Statystycznie kierowcy ci powodują bowiem więcej wypadków i płacą wyższą składkę za polisę OC, a dzięki tej technologii mogą "udowodnić" ubezpieczycielowi, że mimo braku doświadczenia - są dobrymi kierowcami. Na podstawie zapisu stylu jazdy ubezpieczyciel zgadza się bowiem obniżyć składkę; jednak gdy zapis ten pokaże częste przyspieszanie i hamowanie, jazdę z większą niż dopuszczalna prędkością, a nawet jazdę w nocy – składka rośnie. W Wielkiej Brytanii technologia pozwalająca na monitorowanie umiejętności kierowcy jest w ofercie ponad dziesięciu ubezpieczycieli i korzysta z niej prawie pół miliona kierowców. Przy czym w grupie najmłodszych kierowców (17 – 25 lat) urządzenie to ma w swoim aucie już 10 procent z nich ***.

W Polsce, jak wynika z badań UFG, otwartość na opisaną tu nową technologię jest zależna od wieku kierowcy. I tak, największa jest wśród młodych osób będących posiadaczami lub użytkownikami auta i w niektórych grupach (grupa: studenci, wolni mieszkający z rodzicami) rośnie nawet do dwóch trzecich badanych. Z wiekiem spada jednak chęć do pokazania swojego stylu jazdy w zamian za bonifikatę w ubezpieczeniu. I tak w grupie kierowców do czterdziestki zgodę na to wyraża około 40 procent badanych, podczas gdy w starszych grupach już tylko około 33 procent. Częściej też akceptację dla tej technologii deklarują kobiety kierowcy, niż mężczyźni: 45 i 33 procent, odpowiednio.

- Wyniki naszych badań są dość optymistyczne, gdyż pokazują, że osoby młode otwarte na nowe technologie - nie mają obiekcji przed ujawnieniem ubezpieczycielowi swojego stylu jazdy. Co z jednej strony daje im ogromną szansę na obniżenie ceny ich polisy OC, a z drugiej poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach - mówi Elżbieta Wanat-Połeć, prezes UFG. Monitoring stylu jazdy wpływa bowiem na poprawę bezpieczeństwa, oczywiście pod warunkiem, że te deklaracje z badania utrzymane zostaną w rzeczywistości – dodaje.
Polscy kierowcy nie chcą się jednak tanio sprzedać. Ci, którzy deklarują zgodę na zainstalowanie w swoim aucie opisywanej technologii, domagają się wysokiej zniżki za OC: ponad 40 procent badanych właścicieli i użytkowników pojazdów chce w zamian 50 procentowej bonifikaty w cenie polisy OC. Większość kierowców (46 proc.) definitywnie nie zgadza się śledzenie swojego stylu jazdy za jakąkolwiek zniżkę; a zaledwie 3 procent skłonna jest zgodzić się przy 20 procentowej zniżce za OC. W Polsce nad ubezpieczeniem, w którym styl jazdy kierowcy będzie miał wpływ na cenę polisy, pracuje Link 4 i zamierza go wprowadzić na początku przyszłego roku. Z kolei Benefia na początku tego roku, we współpracy z Yanosikiem, udostępniła aplikację "Nagradzamy bezpiecznych".

Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny prowadzi ogólnopolską bazę polis komunikacyjnych. Aktualnie znajdują się w niej dane o aktywnych umowach ubezpieczenia OC dla ponad 22,5 mln pojazdów oraz ponad 300 mln rekordów o umowach z poprzednich lat (sprzedane polisy i wypłacone odszkodowania). Firmy ubezpieczeniowe wykorzystują informacje z bazy UFG do taryfikacji składki np. na podstawie historii ubezpieczenia i liczby spowodowanych wypadków stosują odpowiednie zniżki lub zwyżki składki. Z obliczeń Funduszu wynika, że w ciągu pierwszych trzech kwartałów roku średnia składka za OC wzrosła o 30 proc.
___________
* badanie przeprowadzone zostało - na zlecenie UFG - przez GfK Polonia między 7 a 12 października 2016 roku - metodą wywiadów bezpośrednich, w domach respondentów, w ramach badania omnibus CAPI - na podstawie reprezentatywnej losowej próby Polaków w wieku 15+, wylosowanej z bazy PESEL. Całkowita liczba zrealizowanych wywiadów wynosi 1020;
** zachęty do bezpiecznej jazdy zmniejszyły częstość szkód wśród kierowców w wieku 17 – 21 lat o 35 – 40 procent – wynika z raportu UFG ‘Wybrane możliwości i problemy przyszłych rozwiązań w obszarze spersonalizowanych ubezpieczeń komunikacyjnych’ opracowany przez Centrum Zastosowań Matematyki i Inżynierii Systemów, Polskiej Akademii Nauk;
*** szacunek Brytyjskiego Stowarzyszenia Brokerów Ubezpieczeniowych (Biba).

Ostatnie artykuły