Filmy
  • Aktualności
  • XF105 FTM – pojazd do transportu ponadgabarytowego

XF105 FTM – pojazd do transportu ponadgabarytowego

DAF XF105 FTM to ciągnik w układzie 8x4, z tandemowym mostem napędowym i kierowaną osią pchaną, które razem tworzą układ trzyosiowy (tridem). FTM jest szczególnie dobrze przystosowany do zastosowań w sektorze transportu ciężkiego i specjalnego, do zestawów o masie do 120 t. Dzięki pojedynczej osi przedniej i trzem osiom tylnym, nacisk na osie może być rozłożony zdecydowanie bardziej równomiernie. Istnieje większa możliwość nie przekroczenia dopuszczalnych nacisków na osie. Cechą charakterystyczną podwozia XF105 FTM, z jego rozstawem osi 4,8 m, pozostaje relatywnie zwarta konstrukcja w relacji do dopuszczalnej technicznie masy całkowitej, równej 41000 kg. Daje to znaczne korzyści w zakresie zwrotności i umieszczenia siodła, łączonego zazwyczaj z szyją naczep specjalnych, której zasięg jest limitowany. XF FTM jest ciągnikiem 4-osiowym, dostępnym w dwóch modelach bazowych. Po pierwsze jest to wersja z 7,5-tonową osią przednią i tylną 8-tonową osią pchaną oraz tandemowym mostem napędowym o technicznym nacisku 21 t. Składa się on z osi z redukcją w piastach kół. Daje to łącznie dopuszczalną technicznie masę całkowitą 34 t. Dodatkowo dostępny jest XF FTM z 9-tonową osią przednią oraz z tyłu 8-tonową osią pchaną i dwoma 13-tonowymi osiami tworzącymi tandem. Ten bardzo ciężki wariant ma dopuszczalną technicznie masę całkowitą 41 t. Maksymalny nacisk na siodło dla obu modeli wynosi odpowiednio około 24 i 31 t.

Ostatnie artykuły