Filmy

Trzy pytania do...


Tomasz Woźny, dyrektor Departamentu Car Fleet Management VB Leasing

Jak branża leasingowa radzi sobie w dobie kryzysu gospodarczego?
- Branża leasingowa jako pierwsza odczuła nadchodzące zmiany koniunkturalne na rynku. Już w ostatnim kwartale 2008 roku gospodarka silnie wyhamowała , co przełożyło się bezpośrednio na spadek kondycji tej branży. Kryzys dotknął zarówno sektor małych i średnich przedsiębiorstw, jak i duże podmioty gospodarcze. Spadek zamówień w firmach, ograniczenie produkcji, problemy z płynnością przełożyły się na spadek inwestycji i zainteresowania leasingiem. Wiele firm obecnie nie radzi sobie ze spłacaniem bieżących zobowiązań.
Spółka VB LEASING aktywnie i elastycznie podchodzi do zmieniających się realiów rynku. Na czas kryzysu mamy kilka propozycji dla naszych Klientów, które spowodują, że raty leasingowe za ich przedmioty leasingu będą niższe. Dla części Klientów przygotowaliśmy propozycję restrukturyzacji harmonogramu rat, dzięki której miesięczna wysokość raty może być przez kilka następnych miesięcy znacząco niższa. Dodatkowo z wieloma klientami prowadzimy indywidualne negocjacje na temat spłat.

Przynależność VB LEASING do grupy VOLKSBANK i wynikające stąd poparcie przez silny kapitałowo bank, a także zaplecze kapitałowe spółki matki – bardzo silnej niemieckiej spółki leasingowej VR-LEASING, zapewniają nam stabilną kondycję finansową i bezpieczeństwo transakcji. Ma to duże znaczenie dla Klientów, którzy z powodu niepewnej sytuacji na rynku finansowym poszukują stabilnego partnera i finansowania inwestycji, a leasing jest nadal korzystniejszą formą finansowania. Istotne są nie tylko korzyści podatkowe ale również to, że leasing wpływa pozytywnie na płynność finansową firmy.
Nadal ubieganie się o leasing jest dla klienta w wielu przypadkach o wiele prostsze i szybsze niż uzyskanie kredytu. Banki niechętnie udzielają kredytów długoterminowych, z kolei firmy leasingowe podpisują umowy nawet na 5 lat. W sytuacji zaostrzonej polityki przyznawania kredytów, VB LEASING proponuje klientom indywidualnym leasing samochodów osobowych – Alternatywa +.

Nie należy zapominać że firma VB Leasing posiada w swojej ofercie produkty które minimalizują ryzyko transakcji ze strony Klienta, a co za tym idzie wspaniale wkomponowują się dzisiejsze realia. Moim zdaniem kryzys na rynkach finansowych przynosi też wiele pozytywnych zmian, myślę tu o naturalnej eliminacji z rynku firm słabych zarówno kapitałowo jak i pod względem kadry menadżerskiej. Naturalna selekcja bardzo skutecznie wyeliminuje z rynku z punktu widzenia Klienta niepotrzebne ryzyko, a z punktu widzenia firm finansowych nieuczciwą konkurencję. Moim zdaniem w dobie kryzysu widać najlepiej jakie firmy sprzedają obietnice, a jakie rzetelną usługę.


Na czym polega usługa All Inclusive i czy klienci są zainteresowani poszerzoną formą współpracy?
- Leasing All Inclusive to nowy produkt VB LEASING, dostępny od września 2008. To propozycja korzystnego leasingu pojazdów połączona z kompleksową opiekę serwisową skierowana do każdego segmentu aut. Wybierając najnowsze rozwiązanie VB LEASING Klienci nie muszą martwić się o serwis techniczny, naprawy i przeglądy okresowe, wymianę oleju czy ogumienia. Za wszystkie czynności związane z utrzymaniem pojazdu we właściwym stanie technicznym odpowiada VB LEASING. Obserwujemy rosnące zainteresowanie tym produktem. Skład się na to wiele czynników. Po pierwsze – w dobie kryzysu szczególnie ważne dla Klientów stało się zminimalizowanie ryzyka zmiennych kosztów serwisowych. Po drugie – leasing All Inclusive to znaczna oszczędność czasu oraz eliminacja problemów w razie awarii, czy innego zdarzenia na drodze. VB LEASING oferuje pomoc w uzyskaniu samochodu zastępczego w razie przeglądu lub naprawy. Oprócz tych korzyści, które do tej pory przysługiwały flotom kilkudziesięciu aut, niewątpliwą zaletą są korzystne warunki finansowe oferty. Dzięki doświadczeniu VB LEASING w zarządzaniu flotą i długotrwałymi, dobrymi relacjami z dostawcami produktów i usług (m.in. producentami samochodów, sieciami serwisowymi, firmami ubezpieczeniowymi), możemy zaoferować naszym Klientom niższe ceny pojazdów i wszelkich usług związanych z ich eksploatacją, co przekłada się bezpośrednio na cenę oferty Leasing All Inclusive.

Czy VB Leasing Polska zamierza zdynamizować rynek, poprzez wprowadzenie w tym roku nowych produktów?
- Tak, VB LEASING ma w planach wprowadzenie do oferty kilku nowych produktów, których szczegóły podamy już wkrótce. Podobnie jak Leasing All Inclusive, będą to produkty charakteryzujące się dużą innowacyjnością na rynku. Ponadto planujemy szereg działań promocyjnych, zarówno dla naszych stałych, jak i dla nowych Klientów. Stale obserwujemy rynek, badamy potrzeby Klientów i na tym bazujemy tworząc nowe rozwiązania w obrębie produktów.


----------------------------------------------------------------------------------------------



Konrad Karpowicz, dyrektor handlowy Masterlease Polska

Co miało największe znaczenie, największy wpływ na wynik sprzedażowy w 2008 roku?
- Na wzrost wartości przedmiotów finansowanych poprzez leasing ma wpływ wiele czynników zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych. Istotne są relacje między rynkiem leasingu a globalną sprzedażą samochodów osobowych. Nie bez znaczenia jest ogólna sytuacja gospodarcza, ustawy podatkowe, które ciągle nie dają całkowitego komfortu firmom zainteresowanym leasingiem oraz otwarcie się rodzimego rynku na samochody używane sprowadzane z krajów Unii Europejskiej. Rynek leasingu to jednak silny sektor, dlatego możemy się spodziewać, że ten nieznaczny spadek dynamiki wartości przedmiotów oddanych w leasing to tylko chwilowa odpowiedź na dynamiczną sytuację gospodarczą. Rok 2009 powinien przynieść uspokojenie tych nieco nerwowych nastrojów.

Rynek leasingu w roku 2008 mimo iż panowała na nim dość dynamiczna sytuacja, to jednak zanotował kolejny wspomniany już wzrost. Dzięki leasingowi sfinansowano bowiem w okresie I-III kw. 2008 na rynku ruchomości zakupy inwestycyjne środków transportu drogowego za ok. 14,5 mld zł., co stanowi blisko 4-procentowy wzrost wobec analogicznego okresu roku 2007. Z kolei w tym samym czasie w segmencie leasingu środków transportu drogowego za pomocą leasingu sfinansowano zakupy samochodów osobowych za ok. 6,0 mld zł., co daje wzrost w stosunku do analogicznego okresu roku 2007 o ponad 17 proc.


Co ważnego może mieć wpływ na branże w 2009 roku?
- Rynek leasingu i usług CFM to sektory, które żywo reagują na globalną sytuację gospodarczą. Od kilku już lat rozwój obu form finansowania jest pod silnym wpływem obowiązujących ustaw, o których modyfikację branża stale postuluje. To właśnie restrykcyjne przepisy odnośnie możliwości odliczenia pełnego podatku VAT od zakupów i eksploatacji samochodów osobowych oraz możliwości pełnej amortyzacji tych pojazdów stanowią najsilniejsze bariery dla rozwoju obu usług. My jednak z optymizmem patrzymy w przyszłość, wierząc, że konieczne zmiany wreszcie nastąpią i wówczas, za wzorem Europy Zachodniej, również u nas udział samochodów w leasingu rynku ruchomości istotnie wzrośnie.

Jednocześnie myślę, że początek roku 2009 to dobry moment, by uciąć nieustające dysputy na temat zawirowań na rynkach finansowych. Sytuacja z pewnością niebawem się ustabilizuje, zamiast zatem po raz kolejny dyskutować o kryzysie, lepiej zacząć dostrzegać perspektywy, jakie niesie nadchodzący rok i lata następne. Zarówno leasing, jak i usługi CFM mają bowiem przed sobą realne szanse na dynamiczny rozwój. W nadchodzącym czasie naszą gospodarkę czekają przygotowania do kluczowych imprez sportowych o światowym zasięgu oraz szereg inwestycji dofinansowanych z funduszy unijnych zaplanowanych na lata 2007-2013. To doskonałe podstawy do tego, by zacząć dostrzegać potencjał do rozwoju. Liczymy również na rozwój leasingu konsumenckiego, na co nadzieje niosą wypowiedzi premiera Waldemara Pawlaka, który planuje przygotowanie regulacji prawnych w tym zakresie.


Jakiego wyniku ML spodziewa się na koniec 2009 roku?
- Masterlease Polska jak co roku przygotowuje własne prognozy sprzedaży zarówno usług leasingowych, jak i z sektora CFM. Również na rok 2009 planujemy wzrost sprzedaży. Od kilku już lat pozostajemy numer jeden w sektorze usług CFM – w roku 2009 po raz kolejny zamierzamy utrzymać ten tytuł, zwiększając przy tym udział w rynku. Planujemy szereg działań promocyjnych dla nowych, jak i obecnych klientów w ramach naszych flagowych programów – General Motors Business Services i Fiat Business. Stale pracujemy nad naszą ofertą remarketingową, która ma w bezpośredni sposób konkurować ze sprowadzanymi z Unii Europejskiej samochodami używanymi.

W dynamicznej atmosferze, która panuje od kilku miesięcy w gospodarce przede wszystkim zachowujemy spokój, nie poddajemy się pesymistycznym nastrojom i robimy swoje. Nasi klienci oczekują oferty dostosowanej do swoich potrzeb i na tym właśnie chcemy się skupić w roku 2009. Nadal obserwujemy rynek, badamy satysfakcję klientów i dotrzymujemy kroku ich oczekiwaniom.




(MB)







Ostatnie artykuły