Filmy

125. jubileusz marki Mercedes-Benz

29 stycznia 1886 Carl Benz składa w Berlinie wniosek patentowy na trójkołowy wóz motorowy. Odtąd dzień ten uznaje się za oficjalną datę narodzin automobilu, który w 2011 r. obchodzi swój 125. jubileusz. Równolegle do Benza także Gottlieb Daimler zbudował pierwszy czterokołowy automobil. Ojcowie-założyciele dzisiejszego Daimlera i jej najważniejszej, odnoszącej sukcesy na całym świecie marki Mercedes-Benz stworzyli tym samym niezależnie od siebie protoplastę wszystkich obecnych samochodów osobowych i użytkowych. Od tego momentu wynalazca automobilu tak wszechstronnie i trwale kszałtował jego rozwój, jak żaden inny producent pojazdów - we wszystkich powiązanych dziedzinach, od techniki napędów przez komfort i bezpieczeństwo po wzornictwo.

Od tamtych wydarzeń, to innowacyjność stała się dla producentów samochodów kluczem do sukcesu, zaś w przyszłości stanie się jeszcze ważniejsza. Odkąd w 1886 r. Carl Benz zaprezentował Patent-Motorwagen, a Gottlieb Daimler w tym samym roku - zmotoryzowany powóz Motorkutsche, przedsiębiorstwo może się poszczycić ponad 80.000 zgłoszeń patentowych, umacniając się na pozycji technologicznego lidera. Jako wynalazca automobilu Mercedes-Benz trwale i znacząco wpływa na jego rozwój. Jako pierwszy automobil świata, patentowy wóz motorowy Benza stał się dosłownie świadectwem pionierskiego ducha motoryzacji. Filigranowy trójkołowiec już na pierwszy rzut oka pokazywał, że rozpoczęła się nowa era mobilności. Powóz motorowy Daimlera był pierwszym automobilem na czterech kołach.

To właśnie wynalazki producenta samochodowego ze Stuttgartu, początkowo przez krytyków piętnowane jako bez przyszłości i wyszydzane jako powóz bez koni, zaczęły wytyczać nowe trendy. Zostały one nie tylko symbolem indywidualnej swobody, ale także zaczęły stanowić istotny czynnik rozwoju gospodarczego. Do najważniejszych innowacji przedsiębiorstwa zalicza się m.in. pierwszy autobus, pierwszy samochód ciężarowy oraz pierwszy nowoczesny samochód osobowy - Mercedes 35 KM z roku 1900/1901.

Mercedes 35 PS był prototypem wszystkich nowoczesnych samochodów osobowych. Od tamtego czasu, przełomu wieków, zdefiniował on fundamentalnie nową i zawsze już aktualną architekturę pojazdu, którą znamionuje przemiana powozów motorowych w samochody o kształcie znanym nam dziś. Najważniejsze cechy techniczne nowej architektury to długi rozstaw osi, szeroki rozstaw kół, nisko położony środek ciężkości i pochylona kolumna kierownicy. Wszystkie te cechy, po raz pierwszy zaprezentowane w samochodzie marki Mercedes, współgrają ze sobą stwarzając warunki do komfortowej i bezpiecznej jazdy.

Charakterystycznymi stały się m.in. wyciągnięta wzdłuż forma i organicznie zintegrowana z przodem chłodnica a la plaster miodu, która aż po dziś dzień rozwiązuje wszechobecny problem chłodzenia silnika, oraz która stała się dodatkowym znakiem rozpoznawczym marki. Głęboko osadzony w ramie czterocylindrowy silnik dużej mocy ze skrzynią korbową z metali lekkich również pozostaje aktualnym wzorcem dla współczesnych poszukiwań lekkiej konstrukcji. Jego zaworami wydechowymi steruje wał rozrządu, co znacznie poprawia cichobieżność, stabilność na biegu jałowym i zdolność przyspieszania. Zasada konstrukcji silnik z przodu, napęd końcowy na koła tylne z czasem niemal zupełnie wyparła konkurencyjne rozwiązania jako tak zwany napęd standardowy.

Model 35 PS został pierwszym pojazdem noszącym markę Mercedes i przeszedł do historii jako pierwszy nowoczesny samochód. Wielu innych producentów sięgnęło po tą jakże innowacyjną koncepcję konstrukcji, która pod każdym względem okazywała swoją przewagę nad konkurencją. Tym samym Mercedes-Benz już wówczas, u zarania historii automobilizmu, wytworzył swą ambicję sprawowania roli lidera technologicznego i koncepcyjnego. Koncepcyjna kreatywność sprawia, że firma Mercedes-Benz dostarcza wciąż nowych impulsów pobudzających postęp motoryzacji, stale od nowa odkrywa możliwości indywidualnej mobilności, oraz otwiera nowe obszary jej zastosowań.Spektrum pojazdów produkowanych pod znakiem gwiazdy obejmuje od kompaktowych samochodów osobowych - Klasy A, przez luksusowe limuzyny, np. Klasy S, oraz samochody dostawcze - Sprinter - i autobusy - Citaro - aż po najcięższe samochody ciężarowe takie jak Actros.

Marka smart uzupełnia portfel produktów o city car, będący dla wielu idealnym autem miejskim. Historia dzisiejszego smart fortwo sięga początku lat osiemdziesiątych i zaprezentowanych wówczas przez Mercedes-Benz wyników badań nad pojazdem NAFA -samochód do ruchu lokalnego. Ta koncepcja samochodu dwuosobowego była punktem wyjścia dla późniejszej dwutorowej ewolucji modelu, z której w latach dziewięćdziesiątych powstał pierwszy samochód kompaktowy w koncernie - Klasa A, oraz smart city coupe, poprzednik dzisiejszego smart fortwo.

Mercedes-Benz definiował wciąż nowe koncepcje indywidualnej mobilności, tworząc przy okazji całkowicie nowe segmenty rynku.W 1923 r. Benz zaprezentował pierwszy samochód ciężarowy z silnikiem Diesla. Kolejnym ważnym osiągnięciem Mercedesa stał silnik dieslowski przystosowany do samochodów osobowych, który wprowadzono na rynek w 1936 r., w pierwszym na świecie seryjnym samochodzie osobowym z silnikiem dieslowskim Mercedes-Benz 260 D.

W późniejszym okresie, kolejnym kamieniem milowym w rozwoju samochodów były dla Mercedes-Benz pojazdy o zapłonie samoczynnym. Liczne innowacje techniczne, takie jak np. Common-Rail-Diesel (CDI) z turbodoładowaniem, umożliwiły osiąganie większej mocy i większych momentów obrotowych przy jednoczesnym mniejszym spalaniu i redukcji emitowanych substancji szkodliwych. Dziś marka z gwiazdą we wszystkich segmentach rynku oferuje modele o dużym momencie obrotowym i wyposażone w wysokosprawne silniki CDI, które - proporcjonalnie do swojej mocy - spalają nawet dziesięciokrotnie mniej paliwa niż pionier Diesla z 1936 r.

Tworząc BlueTEC, Mercedes-Benz wprowadził nową technologię skutecznego zmniejszenia emisji silników dieslowskich, zwłaszcza emisji tlenków azotu. Do 90 proc. zawartości NOX zawartych w spalinach ulega redukcji w nieszkodliwy azot i wodę, sprawiając, że silnik dieslowski staje się tak samo przyjaznym środowisku, jak nowoczesne silniki benzynowe. Mercedes-Benz oferuje samochody osobowe z technologią BlueTEC już od 2006 r. w Klasach: E i S, oraz w modelach SUV Klasy GL, R oraz M. BlueTEC opracowano pierwotnie dla pojazdów użytkowych Mercedes-Benz. W 2005 r. po raz pierwszy zastosowano go do samochodu ciężarowego marki Mercedes, a następnie zaadaptowano do użytku w samochodach osobowych.

Mercedes-Benz podkreślił potencjał tkwiący w silniku spalinowym, prezentując w 2010 r. nowego S 250 CDI BlueEFFICIENCY - jedyne do tej pory pięciolitrowe auto w klasie samochodów luksusowych. Pierwsze, w ponad sześćdziesięcioletniej historii sukcesu Klasy S auto czterocylindrowe - wysokosprawny, podwójnie doładowany turbodiesel - osiąga w cyklu NEFZ zużycie paliwa na poziomie 5,7 l/100 km, przy emisji CO2 w wysokości 149 g/km S 250 CDI BlueEFFICIENCY, jest także pierwszym samochodem w swojej klasie, schodzącym poniżej granicy 150 gram.

Także ewolucja silnika benzynowego została w znacznym stopniu wyznaczona przez wynalazcę automobilu. Na początku lat dwudziestych, ówczesna spółka Daimler-Motoren-Gesellschaft, adaptuje do wykorzystania w samochodach skonstruowany pierwotnie dla silników samolotowych układ mechanicznego doładowania silnika spalinowego. Modele Mercedes 6/25 KM i 10/40 KM dzięki technice doładowania mechanicznego otrzymały większą moc i wyższą sprawność, niż porównywalne pojazdy bez doładowania.

Sprawność na najwyższym poziomie jest wspólnym wyróżnikiem generacji silników o sześciu i ośmiu cylindrach, które zaprezentowano w 2010 w Klasie S, CL oraz w nowym CLS. We wszystkich tych jednostkach, w porównaniu ze starszymi modelami, wzrosła moc i moment obrotowy, przy równocześnym spadku zużycia paliwa (np. w nowym CLS - o 25 proc). Pod względem oszczędności, nowoczesne silniki benzynowe o wtrysku bezpośrednim BlueDIRECT firmy Mercedes-Benz zbliżają się o kolejny krok do silników dieslowskich. Do wzrostu sprawności przyczyniają się specjalne rozwiązania zastosowane w systemie BlueEFFICIENCY, a szczególnie seryjnie już montowana w wielu modelach funkcja ECO Start-Stop, którą Mercedes-Benz do połowy 2011 r. oferować będzie we wszystkich swoich samochodach (łącznie ponad 50 modeli).

Mercedes-Benz wcześnie ustawił drogowskazy również w zakresie napędów alternatywnych. Już w 1906 roku firma po raz pierwszy wyposażyła samochody osobowe, ciężarowe, autobusy i pojazdy pożarnicze w akumulatorowy napęd elektryczny albo hybrydowy. W latach siedemdziesiątych ponownie podjęto badania nad skonstruowaniem napędu elektrycznego i hybrydowego, i od tego czasu są one stale intensyfikowane. Na bazie unikalnego skarbu, jakim są nagromadzone doświadczenia, Mercedes-Benz stworzył nowoczesne samochody z alternatywnymi napędami, wskazujące w konsekwencji drogę ku mobilności bezemisyjnej. Zalicza się do nich wprowadzona w 2009 r. luksusowa limuzyna S 400 HYBRID, pierwszy produkowany przez producenta europejskiego samochód osobowy o napędzie hybrydowym, a równocześnie pierwsza seryjna hybryda w najnowocześniejszej technologii baterii litowo-jonowych.

Na całym świecie nie ma producenta, który w rozwój systemów bezpieczeństwa podróżowania samochodem zainwestowałby więcej niż Mercedes-Benz. Od siedmiu dziesięcioleci eksperci od bezpieczeństwa Mercedesa systematycznie pracują nad badaniem przyczyn wypadków drogowych, zmniejszaniem ich skutków i zapobieganiem im. O szerokim zaangażowaniu Mercedesa mogą świadczyć trzy jubileusze obchodzone w roku 2009: Siedemdziesięciolecie rozwoju technik bezpieczeństwa, Pięćdziesięciolecie kabiny pasażerskiej o wzmocnionej konstrukcji i Czterdziestoleciebadań nad wypadkami drogowymi.

Domeną Mercedesa jest komfort jazdy. Szeroki rozstaw kół, długi rozstaw osi i skrojone na miarę systemy układu jezdnego -Mercedes-Benz już od ponad stulecia troszczy się o typowy dla tej marki komfort jazdy na długich dystansach. W 1931 r. ukazał się Mercedes-Benz model 170, będący punktem zwrotnym w technice budowania podwozia. To wtedy po raz pierwszy w seryjnie produkowanym samochodzie osobowym pojwiły się zawieszone oddzielnie wszystkie cztery koła. Taka konstrukcja dała zupełnie nowy komfort jazdy, zdecydowanie lepiej niwelując nierówności nawierzchni.
Mercedes-Benz wciąż pozostaje wzorcem w zakresie konstrukcji wyznaczających nowe kierunki rozwoju: w 1954 r. wprowadzona została oś wahliwa jednoprzegubowa, zaś w 1968 - oś wahliwa ukośna. Obie konstrukcje łączą jeszcze wyższe bezpieczeństwo jazdy z komfortem. W 1961 r. nowe trendy wyznaczyły pierwsze zawieszenie pneumatyczne luksusowej limuzyny 300 SE. Pod koniec następnego roku sensacją techniczną stała się wielowahaczowa oś tylna w nowej klasie samochodów kompaktowych. Optymalny ruch oddzielnie zawieszonych tylnych kół uzyskany został dzięki aż pięciu odpowiednio rozmieszczonym wahaczom dla każdego koła. W kolejnych latach, oś tylna wielowahaczowa znalazła zastosowanie we wszystkich autach Mercedes-Benz - limuzynach, coupe, kabrioletach i wozach sportowych z napędem na tylne koła, stanowiąc wzór dla wielu innych producentów.

Zamiłowanie do wynalazków nigdy nie wygasa. - powiedział Carl Benz. Gottlieb Daimler sformułował natomiast swoją słynną maksymę najlepszy, albo żaden. Te dwa hasła przewodnie Mercedes-Benz realizuje już od niemal 125 lat. Będąc jedną z kluczowych sił napędowych marki, duch innowacyjności trwale zakorzenił się w kulturze korporacji. Dziś Mercedes-Benz może korzystać z globalnej sieci naukowej skupiającej ok. 19.000 naukowców i projektantów na całym świecie. Taki interdyscyplinarny think tank, w którym buzuje duch pionierstwa, kompetencji i motywacji, zapewnia, że i w przyszłości firma tworzyć będzie najlepsze auta świata.

Źródło: Mercedes-Benz Polska



Ostatnie artykuły