Filmy
  • Moto-pasje
  • Renault 4 obchodzi pięćdziesięciolecie istnienia

Renault 4 obchodzi pięćdziesięciolecie istnienia

W 2011 r. Renault 4 obchodzi swoje pięćdziesięciolecie. Z tej okazji Renault 4 wystartuje w rajdzie Monte Carlo zabytkowych samochodów, a w lutym zostanie zaprezentowany na salonie Retromobile. W lipcu model ten będzie gościem honorowym trzeciej edycji międzynarodowego zlotu 4L International, który odbędzie się w regionie zamków nad Loarą, w dniach od 15 do 17 lipca 2011 r. To kultowy samochód, trzeci w historii motoryzacji pod względem ilości sprzedanych egzemplarzy i najlepiej sprzedający się na świecie francuski samochód (ponad 8 mln sztuk) dostępny w ponad 100 krajach.

W 1956 r. Pierre Dreyfus, prezes Renault Régie Nationale des Usines Renault (Państwowego Zarządu Fabryk Renault), rzucił pomysł blue jeans car - samochodu jak dżinsy. Chciał on w ten sposób stworzyć uniwersalny, oszczędny samochód przeznaczony na wszystkie kontynenty, dopasowany do społecznych zmian, jakie zarysowały się na początku lat sześćdziesiątych. Po pięciu latach prac Renault 4, pierwszy samochód osobowy firmy Renault z napędem na przednią oś, pokazany został prasie, a następnie zaprezentowany na Salonie Samochodowym w 1961 r. W momencie wprowadzenia na rynek pokazano wersję dostawczą i 3 wersje osobowe: R3, która zniknęła z katalogów w następnym roku, R4 i R4L (L oznaczało wersję luksusową). Ta ostatnia bardzo szybko stała się przydomkiem całej gamy i znalazła swoje miejsce w sercach Francuzów.

Samochód zwracał uwagę niezwykłym wnętrzem , jego atutem były niskie koszty utrzymania. Sześć lat po rozpoczęciu produkcji z taśmy produkcyjnej zjechał milionowy egzemplarz Renault 4. Padały kolejne rekordy, jego produkcja trwała trzydzieści jeden lat, w tym czasie wyprodukowania 8 135 424 egzemplarzy pojazdu. Renault 4 odniosło również sukces na arenie międzynarodowej. 60 proc. samochodów tego modelu zostało sprzedanych poza granicami Francji. Przez cały okres sprzedaży Renault 4 było także produkowane w wersji dostawczej z napędem na 4 koła oraz w wersji kabriolet. Sprzedawane były jego różne warianty (wersja Rodeo) i liczne serie specjalne, z których najbardziej znane we Francji były Parisienne (1963), Safari (1975),Jogging (1981) i Sixties (1985), Bye-Bye (1992). Do 1994 r. Renault 4 było jeszcze produkowane w niewielkich ilościach w Słowenii i Maroku.

Renault 4 miało własne mistrzostwa w rajdach samochodowych, model ten stał się środkiem transportu dla młodych ludzi wyruszających poznać świat, brał udział w tak kultowych zawodach, jak Rajd Monte Carlo oraz Rajd Paryż-Dakar, gdzie zajął trzecie miejsce. Dla uczczenia 50 lat kariery tego modelu, Renault weźmie udział w wielu dużych imprezach zaplanowanych na rok 2011, m.in.: Wystawie Modulo 4. Przy tej okazji zostanie wystawiony egzemplarz Renault 4 Miss Sixty. Renault 4 Miss Sixty jest pojedynczym egzemplarzem, stworzonym przez Dyrekcję Wzornictwa Renault we współpracy z Miss Sixty i wykonanym przez Dyrekcję Histoire & Collection . Oparty na Renault 4L z roku 1965, model ten różni się od wersji oryginalnej charakterystycznym kolorem, naklejkami na masce silnika, tylnym lewym błotniku i dwóch kołach, jak również specyficznymi kloszami tylnych lamp oraz wnętrzem całkowicie pokrytym szarym jeansem z różowymi przeszyciami i haftami.

Źródło: Renault Polska









Ostatnie artykuły