Filmy

Historia Škoda Motorsport



Ponad 100 lat temu, w roku 1901, założyciele Škody - Vaclav Laurin i Vaclav Klement - rozpoczęli swoją przygodę ze sportami motorowymi. Rajdowe życie firmy zainaugurował wyścig Klementa w Paryżu. Niewielki budżet zmusił go do dzielenia z Narcisem Podsednickiem, pierwszym fabrycznym kierowcą firmy, nie tylko pokoju, ale i łóżka z pościelą. Podsednicek zresztą i tak nocy nie przespał. Spacerując po ulicach Paryża myślał nad wzmocnieniem opon. Trafił do warsztatu krawieckiego i samodzielnie uszył specjalne wkładki wzmacniające opony i chroniące dętki. Kiedy o 3 nad ranem dojechał na metę w Berlinie, opony były zupełnie zdarte. Na miejscu nie zastał ani jednego sędziego, bo nikt nie spodziewał się tak wcześnie żadnych zawodników. Potwierdził więc czas przyjazdu u strażnika i poszedł spać. Rano wszyscy uznali go za zwycięzcę, za wyjątkiem sędziów, którzy przyznali zwycięstwo Francuzowi, który przyjechał w czasie, kiedy jurorzy zdążyli już objąć swoje stanowiska. Kolejne lata to pasmo zwycięstw marki…

W roku 1904, w wyścigach motocyklowych Coupe Internationale - Pucharze Gordona Benetta we Francji, sukces odniósł Frantisek Toman, który natychmiast został okrzyknięty bohaterem wspomnianych zawodów. Nie tylko ustanowił on rekord okrążenia, ale przybył do mety na rowerze z przygotowanym w pośpiechu siodełkiem z własnej czapki.


Vaclav Vondrich - zwycięzca Coupe Internationale, Francja 1904 - 1905

Idąc dalej poznajemy niekwestionowanego zwycięzcę rajdu w 1905 roku - Vaclava Vondricha, którego od początku zawodów nikt nie traktował jako poważnego rywala. Wyśmiewano się z niego oraz kpiono z jego torby pełnej narzędzi, przewieszonej przez ramię. Nazywano go "podróżującym kowalem". Vondrich jednak zdeklasował rywali, okazując się zwycięzcą motocyklowego Pucharu Gordona Benetta, uznawanego wówczas za nieoficjalne mistrzostwa świata.
Po kilku latach Firma "dwa kółka" postanowiła zamienić "na cztery" i tak w roku 1908 do teamu dołączył Otto Hieronimus, który znakomicie poprowadził L&K FC do zwycięstwa w swojej klasie, w Rajdzie Sankt Petersburg - Moskwa. Nie lada zaskoczeniem było ukończenie przez niego wyścigu na piątej pozycji w klasyfikacji generalnej. Otto spektakularnie wyprzedził innych, znacznie mocniejszych rywali.
Następne lata to tym samym kolejne fenomenalne wyniki Škody! Do najważniejszego, francuskiego wyścigu górskiego w Gaillon, w roku 1909, Firma postanowiła wystawić jeden z modeli FCS. Prowadzić go miał hrabia Alexander "Sasza" Kolovrat. Niestety w momencie, gdy transport samochodów koleją opóźniał się, hrabia zmuszony został do wzięcia udziału w wyścigu swoim starym, szosowym L&K F-type. Nie przeszkodziło to jednak Austriakowi w pokonaniu rywali. Mimo przeciwności losu, po raz kolejny, znana marka okazała się liderem.


L&K FCR podczas wyścigu górskiego w Gaillon, Francja 1911

Nie spoczywając na laurach zwycięstw, Klement w roku 1911, wyraził zgodę na zbudowanie samochodu typowo rajdowego - Škodę FCR zaprojektował sam Otto Hieronimus. Dwa z trzech aut zostały zbudowane i wyposażone w czterocylindrowe silniki o pojemności 5000ccm. Od pierwszego szkicu do startu na linii produkcyjnej minęły zaledwie trzy miesiące. Pośpiech spowodowany był chęcią wystawienia FCR w wyścigu w Gaillon. Auto, ze względu na swoje gabaryty, nazywane było "trumną".


Škoda Sport, typ 966, rok produkcji - 1949,
pojemność - 1221 ccm, moc - 50 KM, prędkość maksymalna - 210 km/h


Pomimo, iż fabryka w Mlada Boleslav została zniszczona podczas II wojny światowej, a większą część maszyn skradziono, Škoda szybko powróciła do kariery rajdowej. W roku 1949 fabryka wypuściła model Sport, typ 966. Była to jednostka o pojemności 1221 ccm i mocy maksymalnej 50 KM. Wystawiono ją do 24 godzinnego wyścigu Le Mans, w trakcie którego długo utrzymywała się na prowadzeniu w swojej klasie.


Škoda 1100 OHC, rok produkcji - 1957,
pojemność - 1089 ccm, moc - 92KM, prędkość maksymalna - 226 km/h


Po ponad 50 latach od pierwszego startu w zawodach rajdowych, zespół Škody zaprojektował atrakcyjny model z oznaczeniem 1100 OHC. Nowa Škoda skonstruowana w roku 1957, posiadała karoserię wykonaną z włókna szklanego. Samochód wyposażony został, w umieszczony z przodu, zmodyfikowany, rzędowy silnik Škody 440 typu 2xOHC z dwoma gaźnikami Jikov, pozwalający rozpędzić pojazd do 210 km/h. W sezonie wyścigowym 1958, Škoda 1100 wygrała prawie wszystkie wyścigi, za wyjątkiem jednego w Budapeszcie.
Idąc dalej, przenosimy się do roku 1964, kiedy to zaprezentowano efekt niemal dziesięcioletniej pracy czechosłowackiej fabryki - Škodę 1000 MB. Produkcję tego modelu rozpoczęto w Mladá Boleslav, a z okazji tysięcznej rocznicy lokacji miasta do nazwy nowego modelu Škody dodano inicjały MB (Mlada Boleslav). Škoda 1000 MB, kierowana przez Vaclava Bobka, cieszyła się zwycięstwami w 1970 roku, podczas Europejskich Mistrzostw Samochodów Turystycznych organizowanych przed FIA.
12 sierpnia 1969 roku, w fabryce, w Mladá Boleslav wybuchł niszczycielski pożar. Ogień strawił jedną z części zakładów. Pomimo tego, Škoda, w tym samym roku, ruszyła z produkcją modelu 100/110. Ten model Škody stał się modelem bazowym dla kilku prototypów i pojazdów niskoseryjnych, między innymi dla Škody 110 Super Sport, znanej później, jako Wampir z Feratu.


Škoda 130 RS rok produkcji - 1977,
pojemność - 1289 ccm, moc - 130 KM, prędkość maksymalna - 210 km/h


W roku 1974 konstruktorzy Škody stworzyli trzy prototypy: jeden model 180 RS i dwa 200 RS. Jednak prace nad prototypami zarzucono, gdyż Fédération Internationale de l'Automobile (FIA) wykreśliła z udziału w rajdach grupy samochodów, do których obie Škody należały. Czechosłowaccy projektanci skupili się, więc na nowym modelu - 130 RS. Škoda 130 RS posiadała wzmocnioną konstrukcję tylnosilnikową modelu 110 R, do której dla zmniejszenia ciężaru auta mocowano elementy wykonane z laminatu. W 1977 roku Škoda uzyskała homologację rajdową FIA i wystawiła trzy swoje załogi w Rajdzie Monte Carlo. Jeden pojazd nie ukończył wyścigu, pozostałe zdeklasowały konkurentów zajmując dwa pierwsze miejsca w swojej klasie (A2 do 1300 cm3) i odpowiednio 12. i 15. w klasyfikacji generalnej. Rok później załoga fabryczna Škody wygrała swoją grupę w Rajdzie Acropolis, plasując się na 9 pozycji w klasyfikacji generalnej. W 1980 roku Škoda zdobyła tytuł wicemistrza, a rok później mistrza Europy na torach w kategorii zespołowej.
Lata dziewięćdziesiąte owocują kolejnymi sukcesami Škody! Świetny team Triner - Klima, w roku 1994 odniósł zwycięstwo Škodą Favorit w swojej klasie w Rajdzie Wielkiej Brytanii - jednym z najstarszych i najbardziej renomowanych rajdów samochodowych na świecie.


Zwycięstwo Škody Favorit w swojej klasie podczas Rajdu Monte Carlo 1994, team Sibera - Gross

Pozostańmy w atmosferze zwycięstw i sukcesów Škody! W Rajdzie Monte Carlo w roku 1994, team Sibera - Gross, wzorem Trinera i Klimy, wygrał Škodą Favorit w swojej klasie. Zaowocowało to później zwycięstwem w tej kategorii w końcowej klasyfikacji Mistrzostw Świata.
A teraz cofnijmy się do niedalekiej przeszłości… Jest rok 1999, na rajdowych trasach debiutuje Škoda Octavia WRC. Kierowcą fabrycznym jest m. in. Armin Schwarz, który podczas Rajdu Portugalii ustanawia nieoficjalny rekord w... skokach rajdowym samochodem - ponad 70 metrów na słynnej "hopie" w portugalskim Fafe.
Możliwości Octavii WRC w pełni wykorzystał, doskonale znany wszystkim - tryumfujący na zdjęciu piętnastym - Bruno Tiry. Startując gościnnie w Rajdzie Królewskiego Automobilklubu, zdobył on rewelacyjne 4. miejsce w klasyfikacji generalnej Rajdu Wielkiej Brytanii.


Start Octavia WRC w Rajdzie Monte Carlo, 2000 rok

Należy mocno podkreślić niezawodność Octavii WRC. To ta właśnie Škoda dotarła do mety we wszystkich kolejnych rajdach pomiędzy czerwcem 1999 a wrześniem 2000. Połowa roku 2000 była dla Octavii WRC czasem lekkich modyfikacji - wyposażono ją w jeszcze mocniejszy silnik oraz zmniejszono wagę nadwozia. Poprawiona została także aerodynamika spojlerów.
Škoda w Afryce! W roku 2000 byliśmy świadkami fenomenalnego startu dwóch Octavii WRC w jednym z najbardziej wymagających rajdów świata - Rajdzie Safari. Pomimo braku doświadczenia w tym najdłuższym i najbardziej fascynującym rajdzie w kalendarzu Mistrzostw Świata, Octavie nie tylko ukończyły "Kenijski Klasyk" , ale też zdobyły punkty w klasyfikacji Mistrzostw Świata.

Nowy rozdział na kartach historii Škoda Motorsport rozpoczęła, niesamowicie uchwycona przez fotografa - Fabia WRC (zdjęcie na początku tekstu). Po Octavii WRC przyszedł czas właśnie na ten model. Škoda Fabia WRC została zbudowana na podstawie modelu Fabia RS i przygotowana do startów w sezonie 2005. W tym właśnie roku Fabia WRC zastąpiła Octavię WRC w fabrycznym zespole Škoda Motorsport. Dziś Škoda startuje z nowymi pomysłami. Bogatsi o ponad sto lat doświadczeń, doskonale wiedzą, co dobre!
Trzy lata przerwy w startach. Rok ciężkich przygotowań. Rok testów - taki był początek projektu Fabia Super 2000, którym Škoda Motorsport kontynuuje swą udaną, ponad stuletnią tradycję rywalizacji sportowej. Rajdowy debiut samochodu Fabia S-2000, miał miejsce w roku 2008. Wówczas ten unowocześniony model Škody, po raz pierwszy wziął udział w imprezie sportowej - rajdzie Barum Zlin. Pojazd został stworzony zgodnie z najnowszymi obowiązującymi standardami FIA, dotyczącymi samochodów klasy Super 2000. Samochód wyposażono w czterocylindrowy dwulitrowy silnik benzynowy o mocy ok. 260 KM; sekwencyjna skrzynia biegów posiada sześć przełożeń, a dyferencjały są mechaniczne. Škoda Motorsport zaprezentowała swój całkiem nowy pojazd na Rajdzie Monte Carlo w styczniu 2009 roku. Samochód wywołał prawdziwe poruszenie w całym środowisku rajdowym i zaskarbił sobie natychmiastowe uznanie. Podczas całej serii IRC (Intercontinental Rally Challenge) zespół świętował wiele sukcesów. Szczególnie zwycięstwo duetu Hänninen - Markkula w wyścigu Rosji w lipcu i dwa zwycięstwa duetu Kopecký - Starý w rajdach w Czechach i w Hiszpanii w sierpniu i wrześniu, były prawdziwym kamieniem milowym w historii wyścigów marki Škoda.


Tryumf Škody podczas Rajdu Monte Carlo 2010

Rok 2010 Škoda rozpoczęła fenomenalnymi sukcesami! Trzy fabryczne załogi Škody Fabia S2000 wzięły udział w Rajdzie Monte Carlo. Samochody Škoda Motorsport Team od początku walczyły o pozycje medalowe i ostatecznie do mety dotarły w następującej kolejności: Juho Hänninen - na mecie pojawił się drugi; Nicolas Vouilloz - Francuz, który do drużyny Škody dołączył specjalnie po to, by wziąć udział w tym rajdzie, ukończył go na trzeciej pozycji; Jan Kopecký - zajął wysokie piąte miejsce. To wielki sukces Škody - dwa miejsca na podium w najpopularniejszym rajdzie IRC, a to dopiero początek sezonu!!!


materiały: Skoda Auto

Ostatnie artykuły