Filmy

DAF - 80 lat historii

W dniu 1 kwietnia 1928 r. założyciel firmy DAF, Hub van Doorne, otworzył niewielki warsztat „Hub van Doorne, Machinefabriek en Reparatie-inrichting”. Wraz ze swym bratem Wimem stworzył podstawy dla firmy DAF – wiodącego producenta samochodów ciężarowych, a także podstawy bogatej historii pełnej innowacyjnych rozwiązań transportowych.

Nowa działalność
Firma rozpoczyna swą działalność zatrudniając 4 osoby, które pracują w małym warsztacie znajdującym się w zakątku browaru. Działalność firmy skupia się na spawaniu, kuciu i pracach technicznych, zwłaszcza - pływających do Eindhoven i do zakładów Philipsa - łodzi kanałowych, dla których wykonywano takie produkty jak balustrady i stojaki dla rowerów. W ciągu roku pierwsza rozbudowa firmy staje się faktem, a na liście płac znajdują się już 32 osoby. Wielki Kryzys lat 30-tych zmusza raczkującą jeszcze firmę, obecnie zarządzaną wspólnie z młodszym bratem Huba – Wimem, do poszukiwania nowej działalności. Decydują się oni zatem na produkcję przyczep i naczep. Kiedy w roku 1933 elektryczne spawanie konstrukcji nośnych do znacznych obciążeń jest jeszcze we wczesnej fazie, Hub van Doorne i jego asystent techniczny Baghuis rozpoczynają produkcję całych podwozi drogą spawania. W wyniku tego powstaje super lekka naczepa, która skupia na sobie uwagę całej branży.

Naczepa DAF ze zdejmowanym nadwoziem
1936. Od tej pory nazwa firmy została zmieniona na 'Van Doorne’s AanhangwagenFabriek (Fabryka Przyczep Van Doorna). Do produkcji gotowy jest już unikatowy pomysł: system, który został specjalnie opracowany dla załadunku i rozładunku kontenerów kolejowych dla intermodalnego transportu kolejowo-drogowego. Kontenery te mają około 3 metry długości i ważą około 3,5 tony. Dzięki zastosowaniu specjalnej przyczepy kontenery mogą być, w sposób szybki i prosty, przeładowywane z wagonów kolejowych i odwrotnie oraz odbierane od klientów i do nich dostarczane. Firma DAF staje się w ten sposób pierwszym na świecie producentem przyczep do przewozu kontenerów. W roku 1935 firma zatrudnia około 100 pracowników, których liczba potroi się w ciągu następnych pięciu lat.

Początek produkcji seryjnej
W latach trwania II wojny światowej firma DAF przygotowuje plan działania na przyszłość. Projekt i technologia produkcji opracowane dla nowej przyczepy zostały zakończone i co ważniejsze – zbudowano trzy prototypy autentycznego samochodu ciężarowego. W powojennych latach odbudowy w Holandii pojawia się olbrzymie zapotrzebowanie na sprzęt transportowy. Rozpoczyna się seryjna produkcja przyczep i naczep. Dział inżynieryjny firmy pracuje nad pierwszymi autobusami, a jednocześnie trwają poważne przygotowania do stworzenia fabryki samochodów. W celach produkcji podwozia samochodów ciężarowych pierwsza część nowej fabryki powstaje na terenach przy Geldropseweg, tam gdzie do dziś mieszczą się zakłady DAF.

Modele Serii "A"
Wrzesień 1949 roku to początek produkcji pojazdów komercyjnych, a zaledwie sześć miesięcy później swoją działalność rozpoczyna nowa fabryka o powierzchni 9000 m2. Oferta firmy obejmuje trzy modele: trzytonowy model A30, pięciotonowy model A50 i sześciotonowy model A60. Napędzane są one silnikiem benzynowym Hercules i silnikiem wysokoprężnym Perkins. Podwozie, elementy układu hamulcowego i piasty kół wytwarzane są we własnym zakresie. Ponadto, na Europejskim Pokazie Transportu Drogowego RAI w roku 1950 debiutuje jednotonowy van A10. Na podstawie tego pojazdu opracowany zostaje samochód dostawczy A107 przeznaczony na eksport. Paleta modeli poszerza się niezwykle szybko. Zostają wprowadzone specjalne podwozia dla wywrotek i śmieciarek, a firma DAF pracuje również nad pełnym zakresem pojazdów wojskowych.

Własne jednostki napędowe
W roku 1956 w celu zagwarantowania wysokiej jakości silników firma decyduje się na rozpoczęcie własnej ich produkcji. Pod koniec 1957 roku zostaje otworzona fabryka silników, w której to produkowane są silniki na licencji Leyland. Wkrótce jednak firma DAF opracowuje swoje własne wersje. Firma DAF staje się jednym z pierwszych producentów, którzy używają turbodoładowania dla silników wysokoprężnych samochodów ciężarowych.
Opracowywane w dalszym stopniu są jednak nie tylko silniki, ale również kabiny. W początkowym okresie produkcji samochodów ciężarowych firma DAF dostarcza jedynie podwozia. Produkcja kabin zostaje pozostawiona firmom budującym nadwozia. W 1951 roku firma DAF wprowadza jednak swoją własną kabinę, której pierwsza seria charakteryzuje się kratą wlotową z siedmioma poziomymi chromowanym paskami. W roku 1956 przód został nieco zmodyfikowany, a liczba pasków zredukowana do sześciu. 3 maja 1955 z linii montażowej schodzi dziesięciotysięczne podwozie wyprodukowane przez firmę DAF. Hub van Doorne oficjalnie ogłasza zamówienie na 3600 pojazdów wojskowych i rozpoczyna rozbudowę fabryki.

Seria 2000
W roku 1957 firma DAF wprowadza nową serię samochodów ciężarowych typu ciężkiego – serię 2000, a w tym samym roku na cele specjalnych segmentów rynkowych wyprodukowany zostaje pojazd o przedziale silnikowym przed przedziałem pasażerskim. Rok później rozpoczyna się własna produkcja osi, dla której w połowie lat sześćdziesiątych w Oevel w pobliżu Westerlo w Belgii zbudowana zostanie zupełnie nowa fabryka, gdzie produkowane będą również kabiny.
W roku 1962 firma DAF prezentuje Eurotrailer – naczepę ze zintegrowanym nadwoziem z aluminium. W tym samym roku świat związany z transportem zadziwi zupełnie nowy DAF 2600. Dzięki zastosowaniu kompaktowej kabiny przeznaczonej na jak najdłuższe dystanse firma DAF osiąga sukces w tworzeniu nowoczesnej kabiny, która może występować w wersji z miejscem do spania dla kierowcy. Model 2600 otrzymał nazwę „matki międzynarodowego transportu drogowego”. Ten samochód ciężarowy ustanowi wiodącą pozycję DAF na rynku pod względem komfortu jazdy kierowcy na wiele następnych lat. W czerwcu 1964 roku z linii montażowej zjeżdża pięćdziesięciotysięczne podwozie samochodu ciężarowego. Rok później założyciel firmy Hub van Doorne przechodzi na emeryturę i zostawia „swojego” DAFa, któremu od czasu założenia przyznano ponad setkę patentów.

Samochód osobowy
W relatywnie krótkim czasie firma przechodzi od produkowania podwozi i kupowania wielu części od dostawców zewnętrznych do pełnej produkcji kompletnych pojazdów silnikowych. Podczas Europejskiego Pokazu Transportu Drogowego RAI w roku 1958 firma wprowadza swój pierwszy samochód osobowy DAF 600, z rewolucyjną na owe czasy w pełni automatyczną bezstopniową skrzynią biegów Variomatic. Samochód ten został w późniejszym czasie zastąpiony przez inne modele, w tym 33, 44, 55 i 66 – wszystkie wyposażone w tę samą specjalną skrzynię biegów. W roku 1972 większość udziałów w dziale samochodów osobowych DAF przejmuje Volvo i kilka lat później (w roku 1975) zostaje jego całkowitym właścicielem. W sumie firma DAF wyprodukowała około 820 000 samochodów osobowych.

Odchylane kabiny
W roku 1970 firma DAF wprowadza zupełnie nową generację samochodów ciężarowych z kabinami odchylanymi (F 1600 – F2200). Obsługa techniczna silników staje się przez to łatwiejsza i pochłania mniej czasu. Trzy lata później szersza o 20 cm wersja tej właśnie kabiny odchylanej zostaje wykorzystana w nowym modelu 2800, który staje się jednym z największych sukcesów w historii firmy. Wyposażony w kabinę z piętrowym miejscem do spania dla dwóch osób, łóżkami o normalnych wymiarach i mocnymi silnikami DAF o pojemności 11,6 litra staje się następcą sławnego modelu 2600. Firma DAF jest już pierwszym producentem samochodów ciężarowych na świecie, który wykorzystuje turbosprężarkę w połączeniu z systemem międzystopniowej chłodnicy powietrza „intercooling”, w wyniku czego silniki uzyskują teraz jeszcze więcej mocy i momentu obrotowego przy jednoczesnym niskim zużyciu paliwa. W roku 1975 firma DAF wprowadza na rynek dwa zupełnie nowe samochody ciężarowe dla transportu dystrybucyjnego – model F700 i F 900.

Umiędzynarodowienie transportu drogowego zwiększa zapotrzebowanie na usługi poza granicami kraju. Dlatego też na początku lat siedemdziesiątych firma DAF zakłada ITS – własną Międzynarodową Pomoc Drogową dla Samochodów Ciężarowych (International Truck Service), z którą mogą kontaktować się kierowcy z prośbą o pomoc drogową.

Współparaca z Leylandem
W połowie lat osiemdziesiątych firma DAF rozpoczyna intensywną współpracę z brytyjską firmą Leyland, która początkowo owocuje wprowadzaniem pojazdów dystrybucyjnych opracowanych przez firmę Leyland, a noszących logo DAF: vana 400, ale również modeli dostawczych samochodów ciężarowych 600, 800 i 1000, które później nazwano serią 45. W roku 1987 DAF przejmuje firmę Leyland. Sukces, jaki osiągnęła firma DAF w dziedzinie ciężkich samochodów ciężarowych dzięki modelowi 2800 i później dzięki modelom 3300 i 3600, zostaje wsparty o dodatkowy czynnik, jakim jest wprowadzenie w tym samym roku modelu DAF 95. Kabina tego pojazdu została opracowana we współpracy z hiszpańską firmą Enasa (Pegaso). Podobnie jak jego poprzednicy – modele 2800, 3300 i 3600, model 95 mógł oczywiście również występować w wersji wyposażonej w bardzo przestronną kabinę SpaceCab. Dzięki owemu najlepszemu ze swych modeli („Międzynarodowemu Samochodowi Ciężarowemu Roku 1988”) firma DAF przez dziesięć kolejnych lat odnosi wielkie sukcesy. W roku 1989 DAF wchodzi ze swoimi udziałami na giełdę w Amsterdamie i Londynie. Podobnie jak seria 95 wprowadzone na rynek w roku 1992 lżejsze serie 65, 75 i 85 również odnoszą wielki sukces.

DAF Trucks N.V.
W początkach lat dziewięćdziesiątych rynek pojazdów komercyjnych załamuje się. Dzieje się tak zwłaszcza w Wielkiej Brytanii, będącej rynkiem, na którym w dużym stopniu opiera się firma DAF. Utrzymanie działania firmy okazuje się niemożliwe. Ale już wkrótce pojawia się nowy DAF. W ciągu kilku tygodni powstaje nowa firma DAF Trucks N.V z bardzo nowoczesną ofertą. W roku 1994 firma DAF wprowadza model 95 z kabiną Super SpaceCab, która ma jeszcze więcej przestrzeni i zapewnia jeszcze większy komfort dla kierowcy. W roku 1996 firma DAF zostaje przejęta przez PACCAR, co zapewnia firmie lepsze widoki na przyszłość. PACCAR jest jednym z największych na świecie producentów samochodów ciężarowych, producentem takich wiodących marek jak Kenworth i Peterbilt.

Długodystansowy XF 95
W roku 1997 DAF prezentuje swój nowy model 95XF. To idealny samochód ciężarowy do transportu ciężkiego i długodystansowego. Jury handlu międzynarodowego podziela tę opinię i nadaje modelowi 95XF tytuł „Międzynarodowego Samochodu Ciężarowego Roku 1998”. Seria CF zostaje całkowicie odnowiona i w dniu 6 maja 1999 firma DAF produkuje swój pięćsettysięczny samochód ciężarowy.

Na początku nowego tysiąclecia firma DAF raz po raz kolejny wprowadza na rynek nowe, niezwykle istotne produkty. W roku 2001 rozpoczyna się produkcja serii CF przeznaczonej do przewozu średniociężkiego i ciężkiego oraz serii LF do transportu dystrybucyjnego. Model LF zostaje wybrany „Międzynarodowym Samochodem Ciężarowym Roku 2002”. W roku 2002 firma DAF wprowadza następcę modelu 95XF: model XF95 ze zmienionym wnętrzem, lżejszym podwoziem, hamulcami tarczowymi i opcjonalną skrzynią biegów AS-Tronic.

Nowy standard
Na początku roku 2006 firma DAF rozpoczyna produkcję XF105 – nowego okrętu flagowego holenderskiego wytwórcy samochodów ciężarowych. Model charakteryzuje się zupełnie nowym wyglądem zewnętrznym i wystrojem wnętrza, nowym układem podwozia i nowym silnikiem PACCAR MX o pojemności 12,9 litra, dostępnym w wersji Euro 4 oraz Euro 5. Model XF 105 ustanawia nowe standardy w kwestii jakości, wydajności i poziomu transportu, a także wystroju wnętrza, komfortu, ergonomii oraz jakości jazdy, a także otrzymuje tytuł „Międzynarodowego Samochodu Ciężarowego Roku 2007”.

Również w roku 2006 firma DAF wprowadza na rynek zaktualizowane serie LF i CF z całkiem nowym programem silników PACCAR i technologią DAF SCR dla silników Euro 4 i Euro 5, zoptymalizowanym układem podwozia i odnowionym projektem wnętrza oraz nowym wyglądem zewnętrznym samochodu. Zupełnie odnowiony program dla swoich modeli firma DAF prezentuje po raz pierwszy na Wystawie IAA w Hanowerze we wrześniu 2006 roku. Na tejże wystawie firma prezentuje również swój prototyp hybrydowego samochodu ciężarowego powstałego na bazie serii LF. Pojazd wyposażony jest w równoległy, hybrydowy system spalinowo-elektryczny, dzięki któremu samochód ciężarowy napędzany jest albo silnikiem wysokoprężnym, albo motorem elektrycznym lub łącznie, w wyniku czego następuje znaczne zredukowanie zużycia paliwa i emisji spalin.

Siedemsetpięćdziesięciotysięczny DAF
W dniu 19 kwietnia 2007 firma DAF produkuje swój 750 000. samochód ciężarowy – symbol odniesionego olbrzymiego sukcesu firmy. Później w tym samym roku rozpoczyna się produkcja bardzo „czystych” ekologicznie silników EEV przeznaczonych do użytku transportu publicznego. Dzięki zastosowaniu filtrów sadzy w istniejących już silnikach spełniających standardy Euro 5 na rok 2009, osiągnięto dalszą redukcję emisji cząstek sadzy o 50%. Zostają dzięki temu osiągnięte takie wartości w emisji sadzy, jakie do tej pory wydawały się możliwe jedynie w przypadku silników gazowych. Firma DAF po raz kolejny udowadnia swoją wiodącą pozycję na polu rozwoju silników. Aby utrzymać tę pozycję i dalej rozwijać się, pod koniec roku 2007 otworzono zupełnie nowe centrum testowania silników. Wydajność tego jednego z najnowocześniejszych ośrodków testowych podwojona została poprzez dodanie do 14 istniejących jednostek testowych kolejnych 20 najnowocześniejszych komór testowych.

Pod koniec lat osiemdziesiątych rocznie w Eindhoven produkowanych jest około 18 000 samochodów ciężarowych; pod koniec lat dziewięćdziesiątych liczba ta wzrasta do około 25 000. W ciągu kilku pierwszych lat nowego tysiąclecia produkcja w zakładach w Eindhoven sięga prawie 31 000 pojazdów w roku 2004, a w roku 2006 przekroczona zostaje granica 40 000 samochodów. Firma ustanawia kolejne rekordy. W roku 2007 w Eindhoven produkowane jest ponad 42 500 średnich i ciężkich samochodów ciężarowych. Ponadto firma Leyland Trucks z Wielkiej Brytanii produkuje kolejne 11 500 samochodów ciężarowych z serii LF i montowanych jest tu ponad 6000 samochodów ciężarowych z serii CF i XF105, osiągając w sumie produkcję w wysokości prawie 60 500. Któż mógłby przewidzieć w roku 1928, że zakładane są właśnie podstawy dla jednego z najbardziej wiodących i odnoszących sukcesy europejskich producentów samochodów ciężarowych?

materiały: DAF Trucks

Ostatnie artykuły