Filmy

Chevrolet kończy 100 lat

W 2011 roku Chevrolet świętuje stulecie swojego istnienia, rozpoczynając na Północnoamerykańskim Międzynarodowym Salonie Samochodowym rocznicowe imprezy obejmujące m.in. światową premierę zupełnie nowego Chevroleta Aveo w wersji sedan (w USA znanego pod nazwą Sonic).

Chevrolet Aveo to jeden z najlepiej sprzedających się na całym świecie modeli Chevrolet i jedna z siedmiu europejskich premier zaplanowanych na nadchodzących 12 miesięcy. Nowe modele obejmują rodzinnego vana o nazwie Orlando,Corvette Grand Sport w wersji coupe i convertible, Captivę nowej generacji, sportową, 5-drzwiową wersję hatchback kompaktowego Cruze’a, Camaro w wersji coupe i convertible, a przede wszystkim zdobywcę szeregu nagród - samochód elektryczny o rozszerzonym zasięgu Volt.

2010 r. stanowił dla Chevroleta Europe drugi najlepszy rok pod względem sprzedaży, jak również najlepsze w historii Chevroleta Europe 12 miesięcy pod względem udziałów w rynku. Całkowita sprzedaż wyniosła niecałe 480 000 pojazdów, co odpowiada rekordowemu udziałowi w rynku na poziomie 2,5 proc. Chevrolet założony został w Detroit w listopadzie 1911 r. przez kierowcę wyścigowego i konstruktora Louisa Chevroleta oraz założyciela koncernu General Motors Williama C. Billy’ego Duranta, którzy stworzyli samochody szybko zdobywające sobie dobrą reputację ze względu na swoje osiągi, trwałość i wartość. Cechy te pozostają kluczowe dla Chevroleta, będącego czwartą z kolei największą marką motoryzacyjną na świecie.

- Nasze mocne wyniki 2010 roku stworzyły doskonałą scenerię dla 2011- roku obchodów stulecia istnienia firmy. Dzięki siedmiu nowym premierom zaplanowanym na obecny rok mamy fantastyczną okazję, dla dalszego rozwoju marki w Europie - powiedział Wayne Brannon, prezes i dyrektor zarządzający Chevrolet Europe.

Od początku do oferty przystępnych cenowo samochodów osobowych i półciężarowych Chevrolet wprowadzał rozwiązania technologiczne i elementy zazwyczaj zarezerwowane dla samochodów droższych. Pierwszy Chevrolet-Classic Six serii C - oferował elektryczny rozrusznik i reflektory przednie w czasach, w których stanowiły one rarytas nawet w samochodach luksusowych. W kolejnych dziesięcioleciach wprowadzano w modelach Chevroleta, równolegle do droższych pojazdów, takie innowacyjne rozwiązania jak szkło bezodpryskowe, wtrysk paliwa, nieblokujące się hamulce i elektroniczne układy stabilizacji toru jazdy. Przyjmując przełomowe rozwiązania technologiczne na bardzo wczesnym etapie Chevrolet jako jedna z najlepiej sprzedających się marek w branży zmienił sposób, w jaki stosowane były one w nowych pojazdach.

Chevrolet sprawił również, iż doskonałe osiągi stały się przystępne cenowo. Wczesne silniki cztero- i sześciocylindrowe znane były ze swej trwałości i mocy, jednak nowy etap doskonałych osiągów cenowo przystępnych rozpoczął się wraz z wprowadzeniem w 1955 r. silnika V8 small-block. W ciągu kolejnych 50 lat silnik ten napędzał miliony samochodów osobowych i półciężarowych, a jego spuścizna widoczna jest w nowej generacji silników V-8 small-block stosowanych obecnie w samochodach półciężarowych i SUVach, jak również w samochodach sportowych takich, jak Camaro i Corvette.

Charakterystyka pracy silnika V-8 small-block pozwoliła na to, aby Chevrolet stał się jedną z wiodących sił w prawie wszystkich formach sportów motorowych. Napędzane silnikiem Chevroleta samochody wyścigowe były bezpośrednimi rywalami w raczkującym dopiero świecie wyścigów długodystansowych i na ćwierć mili lat 50. ubiegłego wieku, stopniowo zdobywając nad nimi przewagę w kolejnych dziesięcioleciach. Chevrolet jest zdobywcą największej liczby nagród w wyścigach NASCAR i zwycięzcą większej liczby pucharów NHRA Pro Stock Manufacturers Cups niż jakakolwiek inna marka.

W Europie Chevrolet Corvette potwierdził swój status ikony, moc i stabilność, zdobywając 6 tytułów podczas 24 h wyścigów Le Mans we Francji. W 2010 r. Chevrolet świętował podwójne zwycięstwo w Mistrzostwach WTCC, w których Chevrolet Cruze zdobył tytuł mistrzowski w kategorii kierowców WTCC, zaś sam Chevrolet tytuł mistrzowski w kategorii konstruktorów. Design zawsze stanowił jeden z najważniejszych elementów Chevroleta, a wiele jego modeli stało się ikonami amerykańskiej kultury. Design innych modeli Chevroleta miał wpływ na kulturę, a jego skutki widoczne były
przez dziesięciolecia. Wprowadzony w 1967 r. model Camaro oferował młodym klientom doskonały design i przystępne cenowo doskonałe osiągi. Inspirowany dziedzictwem design modelu piątej generacji, wprowadzonego w 2010 r., szybko stał się bestsellerem wśród głównej konkurencji.

W świecie samochodów półciężarowych innowacyjne rozwiązania Chevroleta w kategoriach designu prowadzą do zmian i tworzą nowe segmenty. Suburban, pierwszy na świecie SUV, zaprezentowany został w 1935 r. i pozostaje najdłużej funkcjonującą nazwą motoryzacyjną w historii tej branży. Leżąca u jego podstaw koncepcja zapewnienia większej przestrzeni pasażerskiej i bagażowej nie straciła nic na swej aktualności przez 76 lat. W pochodzącej z 1955 r. edycji specjalnej o nazwie Chevrolet Cameo po raz pierwszy wprowadzono w mainstreamowym pickupie gładkie zderzaki tylne. Stylistyka nadała tej półciężarówce płynnych, ekskluzywnych kształtów zasadniczo różniących się od tradycyjnego designu typu stepside, typowego dla współczesnych jej samochodów półciężarowych. Cała branża uległa przeobrażeniom w
ciągu kilku lat. Gładkie boki części bagażowej, których stylistyka znana była pod nazwą fleetside, znaleźć można było w każdej półciężarówce dostępnej na rynku.

Urodzony w Szwajcarii Louis Chevrolet był kierowcą wyścigowym, mechanikiem i pionierskim konstruktorem. William C. Billy Durant (1861-1947) był wizjonerem marketingu motoryzacyjnego. Pomimo wysokiej ceny Chevrolet ceniony był za styl, precyzję i komfort. Durant wytwarzał również mniejszy, bardziej przystępny cenowo samochód o nazwie Little. Sprzedaż obu modeli była wysoka, jednak Durant dostrzegł potencjał segmentu wersji podstawowych i skierował swą spółkę w tym właśnie kierunku. Chevrolety serii C oraz Little wytwarzano do 1913 r. W 1914 r. podstawowa wersja platformy Little przekształcona została w Chevroleta Model L, a nieco później tego samego roku zaprezentowano Model H.Odmiennie zorientowana linia modeli Chevroleta odniosła natychmiastowy sukces dzięki cenie odpowiadającej wartości i mocnemu, czterocylindrowemu silnikowi, który okazał się bardzo trwały.

Napędzany elektrycznie Volt wprowadza Chevroleta w kolejny wiek i na nowo definiuje, czym jest samochód. To pierwszy na świecie samochód elektryczny o rozszerzonym zasięgu produkowany na skalę masową, gwarantujący całkowity zasięg rzędu 379 mil. Oznacza to, iż Volt zapewnia korzyści płynące z napędu elektrycznego, eliminując przy tym ograniczenia kojarzone z innymi pojazdami elektrycznymi dostępnymi na rynku - poszerzając tym samym granice osiągów i ekonomiczności. Jest on jednym z przykładów dziedzictwa Chevroleta na polu wdrażania zaawansowanych rozwiązań technologicznych w produktach koncentrujących się na wartości.

Filozofia myślenia przyszłościowego, która leżała u podstaw Volta od etapu koncepcyjnego do produkcyjnego leży również u podstaw produktów takich, jak Cruze i Spark, których wartość potwierdzają zdecydowane pochwały, rekomendacje zewnętrzne oraz rosnąca liczba nowych klientów Chevroleta. W podobny sposób sześć dekad dziedzictwa związanego z doskonałymi osiągami i wprowadzaniem zaawansowanych rozwiązań technologicznych do samochodów przystępnych cenowo kontynuują modele Camaro i Corvette.Cruze, Aveo i Spark znajdują się wśród tych nowych samochodów, które podkreślają coraz silniejszą obecność Chevroleta na arenie międzynarodowej. Chevrolet potrafi wykorzystać międzynarodowe kontakty do opracowania produktów dostosowanych do lokalnych gustów i potrzeb, jednocześnie zachowując charakterystyczne dla siebie styl, wartość i osiągi. Procedury prac rozwojowych wspólne dla ośrodków konstrukcyjnych i designerskich na całym świecie również przyczyniają się do stworzenia lepiej sprawujących się, bezpieczniejszych i bardziej ekonomicznych pojazdów. Chevrolet wchodzi w nowe stulecie z ogromnym impetem. W kolejnych 100 latach Chevrolet przyczyni się do modyfikacji samochodu pod kątem uzupełnienia potrzeb rozwijających się społeczeństw i zmieniających się zasobów – a wszystko to z ikonicznym stylem, osiągami i wartością.

***

Najważniejsze wydarzenia w historii Chevroleta

1911 - założona zostaje firma Chevrolet, zaprezentowany zostaje model Classic Six serii C sprzedawany za cenę 2 150 USD.
1914 - po raz pierwszy jako logo wykorzystana zostaje ikoniczna muszka Chevroleta Wprowadzony zostaje Model H z trwałym, czterocylindrowym silnikiem, który przyczynia się do umocnienia reputacji Chevroleta jako samochodu niezawodnego. Silnik napędza Chevrolety do 1928 r.
1915 - wprowadzony zostaje Model 490. Jego nazwa wynikała z ceny wynoszącej 490 USD, co stanowiło 5 USD mniej niż cena Modelu T.
1917 - Chevrolet staje się oddziałem General Motors.
1918 - wprowadzone zostają pierwsze półciężarówki Chevroleta: jedna oparta na podwoziu Modelu 490, druga na wzmocnionym podwoziu 1-tonowym.
1929 - do sprzedaży wprowadzony zostaje nowy, sześciocylindrowy silnik górnozaworowy, reklamowany pod hasłem sześć za cenę czterech. Jego wystające śruby z rowkiem zdobyły mu przydomek Stovebolt - nazwę, która symbolizować miała wytrzymałość i trwałość Chevroleta.
1934 - Chevrolet wprowadza niezależne zawieszenie przednie.
1935 - wprowadzony zostaje model Suburban z trzema rzędami siedzeń i dużą przestrzenią bagażową. W 2011 r. obchodzi on 76-lecie i pozostaje najdłużej nieprzerwanie wytwarzanym pojazdem w historii motoryzacji.
1942 - w okresie II Wojny Światowej Chevrolet zaprzestaje produkcji pojazdów cywilnych i przestawia zakłady produkcyjne na produkcję uzbrojenia.
1953 - wprowadzony zostaje model Corvette. W pierwszym roku linie produkcyjne opuszcza zaledwie 300 egzemplarzy z nadwoziem z włókna szklanego, przyczyniają się one jednak do narodzin amerykańskiej ikony, która w 60 lat później nadal zajmuje silną pozycję.
1955 - do zmodyfikowanej oferty modeli Chevroleta wprowadzony zostaje silnik V-8 small-block, będący początkiem nowej ery przystępnych cenowo osiągów i tworzący spuściznę obecną do dnia dzisiejszego w rodzinie LS silników V-8 small-block spotykanych w półciężarówkach, SUVach i samochodach sportowych Chevroleta.
1957 - po raz pierwszy zaoferowany zostaje wtrysk paliwa.
1960 - Junior Johnson wygrywa wyścig Daytona 500 w Chevrolecie; jest to pierwsze z 21 zwycięstw Chevroleta w wyścigach NASCAR (do 2010 r.) - najliczniejszych w kategorii konstruktorów.
1962 - zespół Beach Boys nagrywa piosenkę zatytułowaną 409 - odę do Chevroletów napędzanych silnikiem 409 wygrywających wyścigi na ćwierć mili w całym kraju.
1967 - wprowadzony zostaje model Camaro oferujący szereg możliwości personalizacji i charakteryzujące się doskonałymi osiągami silniki, które wkrótce czynią z niego muscle car, z którym trudno rywalizować.
1970 - Bill Grumpy Jenkins wygrywa pierwszy wyścig NHRA Pro Stock Winternationals w modelu Camaro.
1975 - wprowadzone zostaje hasło Baseball, hot dogi, szarlotka i Chevrolet.
1986 - Corvette jest pierwszym Chevroletem z nieblokującymi się hamulcami,elementem, który wkrótce pojawi się w prawie wszystkich modelach Chevroleta.
1990 - Corvette ZR-1 pokonuje trzy rekordy prędkości, w tym prędkości średniej wynoszącej 175 mil/h utrzymywanej przez okres 24 h (w tym pit stopy).
1991 - uruchomiona zostaje Like a Rock - Jak skała - kampania reklamowa półciężarówek Chevroleta wykorzystująca piosenkę Boba Segera o tym samym tytule. Kampania prowadzona była do 2004 r. i uważana jest za jedną z najbardziej skutecznych kampanii w branży motoryzacyjnej.
1994 - Jeff Gordon wygrywa pierwszy wyścig Brickyard 400 NASCAR na torze w Indianapolis w samochodzie wyścigowym Monte Carlo.
1997 - w zmienionym modelu Corvette debiutuje rodzina silników Gen III small-block V-8 - przez entuzjastów nazywanych silnikami LS.
2005 - Chevrolet wznawia działalność w całej Europie.
2007 - Transformersi to hit kinowy, w którym po raz pierwszy pojawia się Bumblebee, postać zmieniająca się w żółte Camaro.
2008 - całkowita sprzedaż Chevroleta w Europie osiąga rekordowy poziom 510 800 samochodów.
2010 - najlepszy w historii udział w rynku europejskim na poziomie 2,53 proc., podwójne zwycięstwo - Chevrolet wygrywa wyścigi WTCC w kategorii kierowców i konstruktorów.
2011 - wprowadzony zostaje Volt będący początkiem nowej ery pojazdów z napędem elektrycznym o rozszerzonym zasięgu.

Źródło: Chevrolet Poland

Ostatnie artykuły