Filmy

50. rocznica powstania Opla Rekord

Jeden samochód, cztery wersje. Żadna inna linia modeli w klasie pojazdów średniej wielkości na początku lat 60. XX w. nie była tak zróżnicowana, jak oferta Opla Rekord P2, wprowadzonego na rynek w 1960 r. Obok sedanów Opel dwu- i czterodrzwiowych, jako pionier w dziedzinie pojazdów kombi od 1953 r., zaoferował również wersje Caravan (kombi) i dostawczą. W 1961 r. po raz pierwszy zaprezentowano wersję z nadwoziem w stylu coupe. Dzięki opcjonalnym, luksusowym elementom wyposażenia wersji sedan i coupe, napędzanych silnikiem o mocy 44 kW/60 KM 1.7 l S, Opel skoncentrował się na nowej grupie docelowej klientów, doceniających wygodę i sportowy charakter tego segmentu pojazdów. Sukces sprzedażowy stanowił dowód na to, iż spółka miała rację: przy wyprodukowanych 786 411 pojazdach (w tym 32 026 dostawczych) między 1960 a 1963 r. Opel Rekord P2 został najlepiej sprzedającym się pojazdem w klasie pojazdów średniej wielkości. Przez pewien czas zajmował on również drugie miejsce pod względem rejestracji pojazdów w Niemczech.

Rekord P2 - samochód taki, jak lubisz. W zorganizowanej w sierpniu 1960 r. w centrum Rüsselsheim odbyła się premiera nowego Opla Rekord. Wzięło w niej udział 200 dziennikarzy gazet, czasopism branżowych, rozgłośni radiowych, stacji tv i przeglądów tygodniowych. W porównaniu ze swoim popularnym poprzednikiem, produkowany od 1957 r. do połowy lat 60. XX w. Oplem Olympia Rekord P1, nowy Rekord P2 charakteryzował się modnym, trapezowym kształtem i bardziej wstrzemięźliwą linią nadwozia. Symbol P oznaczał najważniejszy element stylistyczny obu serii modeli - panoramiczną szybę przednią. Dzięki szerokiej gamie wersji, Opel Rekord P2 ustalił standardy w klasie pojazdów średniej wielkości.W obrębie prawie identycznego pod względem wymiarów wnętrza istotnie powiększono przestrzeń pasażerską i bagażową. Po raz pierwszy w historii kluczowymi priorytetami inżynierów odpowiadających za opracowanie nowego pojazdu były pasywne elementy bezpieczeństwa, np. kierownica z obniżoną piastą oraz wyściełana górna osłona przednia.

- Nieco wypukły, zakrzywiony kształt i linie zastąpiły akcent położony na liniach poziomych, W przypadku designu nowych modeli Opel rozpoczął od wnętrza. Jego wymiary określono jeszcze przed opracowaniem nadwozia - głosiły informacje prasowe.

Pojazd standardowo wyposażony był w trzybiegową, manualną skrzynię biegów z dźwignią umieszczoną w kolumnie kierownicy. Wersje opcjonalne obejmowały skrzynię czterobiegową, dostępną od wiosny 1962 r. oraz półautomatyczną skrzynię biegów o nazwie Olymat. Standardową jednostką napędową był czterocylindrowy silnik o krótkim suwie i pojemności 1,5 l - osiągający 38 kW/50 KM. Mocniejsza wersja o pojemności 1,7 l - o mocy 40 kW/55 KM, dostępna była za dodatkową opłatą w wysokości 75 niemieckich marek.

Rekord Coupé - samochód, który pokochasz. Opel zaskoczył świat motoryzacji na Międzynarodowym Salonie Motoryzacyjnym, zorganizowanym w 1961 r., ujawniając na nim nową wersję modelu P2. Po raz pierwszy w historii modelu Opel Rekord, w ofercie znalazła się fabryczna wersja coupe. Dwudrzwiowe coupé cechował indywidualny wygląd i dostępne w standardzie luksusowe elementy wyposażenia: oddzielne siedzenia, welurowe dywaniki, przerywacze reflektorów przednich, światła zawracania oraz dwutonowy klakson. Silnik typu S o mocy 44 kW/60 KM i pojemności 1,7 l, pozwalał modelowi Rekord P2 Coupé na osiągnięcie maksymalnej prędkości wynoszącej 140 km/h

Rekord Coupé - stanowił slogan reklamowy, wykorzystywany przez markę Opel w stosunku do tego eleganckiego, ale i sportowego modelu. Ogółem, model Coupé znalazł 33 816 nabywców, co stanowiło inspirację dla całego szeregu nowych typów pojazdów marki Opel. Wersje Coupe modeli Kadett, a następnie Rekord i Commodores, miały stać się stałym elementem programów produktowych marki Opel.

Rekord L - luksus i osiągi najwyższej klasy. Najdoskonalsza wersja serii P2 wprowadzona została na rynek w czerwcu 1962 r. Na rynek wprowadzona została luksusowa wersja L modelu Rekord. Standardowo wyposażona została w jednostkę typu S o mocy 44 kW/60 KM i pojemności 1,7 l, opcjonalną, czterobiegową skrzynię biegów, ogrzewanie, oddzielne składane siedzenia, ozdobne obręcze kół, chromowaną rurę wydechową i wiele innych elementów. Cena luksusu i osiągów najwyższej klasy wynosiła 7 935 niemieckich marek, standardowy, czterodrzwiowy sedan P2 wyceniano na 6 960 marek. Wraz z pojawieniem się na rynku modelu Rekord P2 Opel stał się marką popularną wśród klientów. W klasie pojazdów średniej wielkości Rekord był modelem wybieranym najczęściej, w statystykach rejestracji pojazdów przez długi czas zajmując drugie miejsce. Do chwili zastąpienia modelu P2 nowym Oplem Rekord A, jesienią 1963 r. wyprodukowano ogółem 786 411 egzemplarzy tego pojazdu.

Źródło: Opel Polska

Ostatnie artykuły