Filmy

Opel udoskonala pojazdy kombi

Od skromnej dostawczej furgonetki Opel przeszedł do doskonale zaprojektowanego, muskularnego pojazdu dla całej rodziny. Nowy Opel Astra Sports Tourer stanowi naturalne rozwinięcie gatunku. Zbliżająca się premiera tego pojazdu stanowi dobrą okazję do przypomnienia, jaką sensację Opel wywołał w Europie wprowadzeniem na rynek w 1953 r. modelu Olympia Rekord Caravan - kombi zapewniającego użytkownikom swobodę łączenia zastosowań zawodowych i prywatnych w jednym pojeździe.

Przez prawie sześć dekad Opel konstruuje samochody kombi bardzo popularne w Europie. Dużym zainteresowaniem cieszą się samochody kompaktowe oraz modele Kadett i Astra Caravan, które utrzymywały się liście bestsellerów Starego Kontynentu. Większość codziennych zastosowań kombi, obecnie tak istotnych, wtedy po prostu nie istniała: nie było potrzeby przewozić samochodem tygodniowych zakupów ani desek surfingowych na weekend, nad morzem. Do połowy lat 30. ubiegłego wieku bagaż osoby podróżującej nawet nie znajdował się w kabinie samochodu; zazwyczaj wszelkie przedmioty pakowano do solidnych skrzyń przywiązywanych następnie do stelaży zamocowanych w części tylnej lub na stopniach samochodu

Grudzień 1936 r. - niewielka amerykańska firma motoryzacyjna Hudson przedstawiła swój nowy model kombi Terraplane Stadion Wagon, niewiele osób przypuszczało, że ten nowy rodzaj pojazdu zmieni sposób podróżowania. Mógł on być wykorzystywany zarówno do podróży wakacyjnych, rodzinnych i biznesowych. Ówcześnie, był on postrzegany wyłącznie jako jedna z wielu prób stworzenia hybrydowej konstrukcji, łączącej w sobie proporcje sedana i pojazdu dostawczego. Model Terraplane jednakże, dzięki wykonanemu z drewnianych paneli nadwoziu i dużym drzwiom tylnym, stanowił pierwsze, bezkompromisowe wcielenie w życie koncepcji nadwozia typu kombi, był także pierwszym takim pojazdem produkowanym na skalę masową. Niestety aż do końca II Wojny Światowej ta idea nie odniosła żadnego sukcesu rynkowego, w dużej mierze ze względu na to, że nie istniało zapotrzebowanie na przestronne, wielofunkcyjne pojazdy.

Lata 40. XX wieku - wraz z rozwojem klasy średniej obejmującej niezależnych przedsiębiorców, handlowców i rzemieślników, poszukujących pojazdów do celów zawodowych, a niemogących sobie pozwolić na zakup odrębnego samochodu dla rodziny. Wszyscy najważniejsi amerykańscy producenci samochodów rozpoczęli sprzedaż modeli kombi. Zainteresowane były nim głównie osobby pracujące we własnych warsztatach. Chociaż nadwozia wczesnych amerykańskich pojazdów kombi uważane są obecnie za szczególnie atrakcyjne, w rzeczywistości były korzystnym rozwiązaniem. Dostawcy nadwozi wykorzystywali drewno ze względu na to, że obróbka elementów stalowych byłaby zbyt skomplikowana. Gdy popyt na tego rodzaju wszechstronne pojazdy zaczął stopniowo rosnąć, najważniejsi amerykańscy producenci przejęli produkcję i zastosowali konstrukcję wykonaną wyłącznie z aluminium - często pokrywaną panelami imitującymi drewno, co pomogło wizualnie odróżnić je do czysto dostawczych pojazdów.

W latach 50. ubiegłego wieku, w Europie podział na pojazdy dostawcze i pasażerskie zaczął się zacierać. Podobnie jak kilka lat wcześniej w Stanach Zjednoczonych rozwój klasy średniej, w połączeniu z wyżem demograficznym doprowadził do konieczności stworzenia nowego rodzaju pojazdu. Kombi stanowiły doskonałe rozwiązanie, ponieważ mogły służyć zarówno jako samochody służbowe w ciągu tygodnia, jak i pojazdy rodzinne w czasie weekendów. Opel był pierwszym niemieckim producentem, który dostrzegł ten trend i zaoferował tego rodzaju elastyczne auta.

W 1953 r. na Międzynarodowej Wystawie Samochodowej we Frankfurcie, Opel zaprezentował pierwsze prawdziwie europejskie kombi: obok wersji sedan zaprezentowany został model Olympia Rekord ze skrzyniową częścią tylną z oknami bocznymi. Obie wersje cechowało opływowe nadwozie z charakterystyczną maską przypominającą pysk rekina. Jednak to wersja kombi wyrobiła sobie markę, która w historii przemysłu motoryzacyjnego stanowiła synonim całego rodzaju pojazów: CarAvanu. W przeciwieństwie do typowych, skrzyniowych vanów Opel Olympia Rekord Caravan był jak na swoje czasy wyposażony wręcz ekstrawagancko.

Opel Caravan, szybko zaczął być postrzegany w Europie jako idealne połączenie przyzwoitej elegancji sedana i praktycznych zastosowań samochodu dostawczego. W Niemczech tego rodzaju nowy styl nadwozia nazywano karawanem lub kombi, co stanowiło skrót od słowa Kombinationsfahrzeug - pojazd łączący zalety obu tych kategorii. Dziś specjaliści od reklamy określiliby go mianem elastycznego crossovera. Coraz więcej osób spoza biznesu zaczęło interesować się taką koncepcją nadwozia. Marka wyprodukowała ok. 23 400 egzemplarzy wersji kombi w latach 1953 i 1954, co stanowiło ponad 10 proc. sprzedaży wersji sedan. Do 1955 r. udział wersji kombi w sprzedaży ogółem wynosił ok. 20 proc.

Lata 60. - Opel, zachęcony rosnącą sprzedażą kombi w segmencie pojazdów średniej wielkości, wprowadził również taki wariant swojego pierwszego samochodu kompaktowego, pochodzącego z roku 1962 Kadetta A. Przystępny cenowo, kompaktowy Kadett A Caravan zadebiutował w marcu 1963 r. Spowodowało to tak ogromny skok sprzedaży modelu Caravan. Z chwilą zaprzestania produkcji Kadetta A w 1965 r. blisko jedną czwartą ok. 125 000 na 500 000 egzemplarzy w Europie stanowiły wersje kombi.Wyposażony w większe od wersji sedan opony i wzmocnione zawieszenie Kadett Caravan mógł przewozić do 430 kg, (ok. 100 kg więcej niż sedan). Kadett Caravan był też bardziej przestronny od sedana. Opel oferował również opcjonalne dodatki, które stanowiły pierwszą zapowiedź dzisiejszych vanów: przestrzeń załadunkową można było wyposażyć w dodatkowy, skierowany ku tyłowi fotelik dla dziecka - element, który z pewnością postrzegać można jako przodka wyposażenia dzisiejszej Zafiry.

W 1970 r. - Opel stworzył nowe kombi, które nakierowane było na czysto rodzinne i rozrywkowe zajęcia, niezależnie od swoich zadań dostawczych. Nadał mu sportowe akcenty, bardziej zorientowane na wykorzystywanie samochodu w życiu prywatnym. Podczas Salonu Motoryzacyjnego w Genewie w 1968 r. zaprezentowane zostało studyjne Commodore Voyage. To duże kombi było wyposażone w specjalne, drewnopodobne wykończenie wnętrza. Choć konstrukcja nigdy nie weszła do produkcji, otworzyła jednak drzwi przed nowymi eksperymentami prowadzonymi w Opel Styling, ówczesnym dziale projektowym. W późnych latach 60. i wczesnych latach 70. ubiegłego wieku projektanci prowadzili prace nad kilkoma zgrabnymi, eleganckimi i w dużej mierze ekskluzywnymi wersjami kombi. Wszystkie nazywano Voyage celem podkreślenia ich bardziej wypoczynkowego charakteru oraz bardziej luksusowego wykonania. Wkrótce nadeszła pora nowego rodzaju kombi, dumnie łączącego w sobie przestrzeń i luksus dzięki dużym oknom dającym dużo światła.

Przełom wieków - Opel nadal nadawał ton, skierował również koncepcję kombi w stronę wyposażonych w mocne silniki, cechujących się doskonałymi osiągami pojazdów z górnej półki cenowej. W 1989 r. 204-konny, trzylitrowy, sześciocylindrowy silnik został zastosowany w Omedze Caravan 24v, co uczyniło ją najszybszym produkowanym seryjnie kombi na świecie. Był to kolejny nowy pomysł Opla, który od tego czasu inspiruje wielu producentów. W 1993 r. koncepcję tę zastosowano w segmencie pojazdów kompaktowych, w modelu Astra Caravan 16v; napędzanym jednostką 2.0 l 16V 150 KM, który był najmocniejszym kombi w swojej klasie. Zarówno Omega, jak i Astra ustanowiły także inne rekordy w swojej klasie. Poza wyjątkowymi właściwościami jezdnymi i prędkości maksymalnej sięgającej ok. 240 km/h. (Omega) i ponad 200 km/h. (Astra) cechowały je największe przestrzenie bagażowe w swoich klasach. Podążając tym śladem, w Astrze OPC Caravan nowej generacji, wprowadzonej na rynek w 2002 r. , zastosowano jednostkę napędową 147kW/200 KM 2.0 16V Turbo .

325-konny Opel Insignia OPC Sports Tourer, wprowadzony do sprzedaży w 2009 r., stanowi ogromny krok naprzód w kategoriach dynamiki jazdy, charakteryzuje się większą mocą, zawieszeniem typu Flexride i adaptacyjnym układem napędu 4x4. Nowa Astra Sports Tourer, która zadebiutuje podczas Salonu Motoryzacyjnego 2010 w Paryżu, stanowi naturalne rozwinięcie gatunku: to eleganckie i stylowe kombi o najwyższej praktyczności i dużej przestrzeni bagażowej. Podobnie jak pierwszy Caravan, pozwala ona kierowcom na posiadanie tylko jednego samochodu do zarówno celów zawodowych, jak i użytku prywatnego. Sportowy charakter i luksus po raz pierwszy zaprezentowane w kombi serii Voyage z lat 70. ubiegłego wieku uzupełnia o doskonałe, współczesne kształty i wykonanie.

Źródło: Opel Polska

Ostatnie artykuły