Filmy

25 lat Renault Clio

Model Clio od lat jest bestsellerem Renault, a także modelem wyznaczającym nowe tendencje na rynku motoryzacyjnym. Od 1990 roku sprzedano niemal 13 milionów sztuk tego modelu, z czego 106 tysięcy w Polsce.

Renault Clio to samochód, który ma wielu fanów, a jego różne wersje, począwszy od hatchbacka i kombi po wersje sportowe czy te najbardziej eleganckie, jak Initiale Paris, trafiają w gusta wielu klientów na całym świecie.

25 LAT MODELU MAJĄCEGO WSZYSTKIE ATUTY DUŻYCH AUT
Od 1990 roku, w którym została wprowadzona pierwsza generacja Clio, trwa nieprzerwany sukces tego małego miejskiego samochodu. 25 lat sukcesów i niemal 13 mln sprzedanych egzemplarzy. Jaki jest przepis? Niezwykły komfort jazdy, uniwersalny charakter samochodu, bezpieczeństwo, wysoka jakość wykonania, ale również wysoki poziom wyposażenia, które plasują ten model w awangardzie segmentu. Podsumowując: Clio nieustannie wprowadzało standardy dużych samochodów do segmentu małych aut.

W 1990 roku Clio zastąpiło bardzo popularne Renault 5 w segmencie małych samochodów. Nowy model był zdecydowanie wyżej pozycjonowany. Jego design podobał się i nie trzeba było długo czekać na nagrody, poczynając od tak cenionego tytułu jak Samochód Roku 1991. Clio szybko stało się modelem, który wyznacza standardy w swojej kategorii. Do popularnych wersji dołączyły wersje sportowe Clio S, Clio 16V (1991) czy Clio Williams 2.0 16V (1993). Clio Baccara (1991) definitywnie ustaliło pozycję tego małego samochodu o wszystkich atutach dużego auta dzięki swojemu wyposażeniu, nigdy dotąd nieoferowanemu w tym segmencie: dwukolorowa tapicerka siedzeń, gałka dźwigni zmiany biegów z drzewa orzechowego, fotel kierowcy z regulacją wysokości i podparcia lędźwiowego, klimatyzacja, umieszczony pod kierownicą pilot sterujący radioodtwarzaczem, wspomaganie układu kierowniczego − to były zdecydowanie wszystkie atrybuty aut wyższej klasy.

W 1998 roku, po wyprodukowaniu niemal 4 milionów Clio w 7 krajach, została wprowadzona druga generacja tego modelu. Miała ona w jeszcze większym stopniu oferować wszystkie cechy dużego samochodu. Dzięki niej bezpieczeństwo znalazło się w zasięgu wszystkich użytkowników. Model posiadał w standardzie ABS i nowe poduszki SRP kierowcy i pasażera we wszystkich wersjach oraz poduszki boczne i wspomaganie układu kierowniczego, również w standardzie.

W 2000 roku Clio nabrało mocy, oferując wersje opracowane przez Renault Sport – Clio 2.0 16V i Clio V6 24V z centralnie umieszczonym z tyłu silnikiem o mocy 230 KM.

W 2001 roku, po wyprodukowaniu ponad 1,9 miliona sztuk, Clio II zostało poddane szeroko zakrojonemu restylingowi. Otrzymało wówczas system wspomagania nagłego hamowania, napinacze pasów bezpieczeństwa i czujniki deszczu i światła oraz silnik K9K turbo diesel 1.5 dCi Common Rail.

W 2005 roku zostało wprowadzone Clio III. Clio II nadal kontynuowało swoją karierę, ale pod nazwą Clio Campus. Renault Clio było również pierwszym samochodem w segmencie, w którym została wprowadzona karta hands free oraz w wybranych poziomach wyposażenia radar cofania. Pod względem bezpieczeństwa Clio III osiągnęło po prostu doskonały poziom: jako pierwsze auto w kategorii zdobyło 5 gwiazdek w testach Euro NCAP, było wyposażone w wyjątkowy układ hamowania (ABS z korektorem siły hamowania i wspomaganiem nagłego hamowania), można było również zamówić system dynamicznej kontroli toru jazdy (ESP). Tak wyposażone Clio jako jedyny samochód po raz drugi otrzymało tytuł Samochodu Roku (Car Of The Year) w 2006.

Również w 2006 roku pojawiło się Clio Renault Sport, które zostało powszechnie uznane za wyjątkowe sportowe auto. Były to wersje Clio 2.0 16V i Clio V6 24V o mocy 230 KM z napędem na tył i umieszczonym centralnie z tyłu silnikiem. Na 18 urodziny Clio w 2008 roku wprowadzono pierwszą wersję kombi, a w fazie 2 pojawił się w nim system wbudowanej nawigacji Carminat TomTom, sygnalizujący niebezpieczne miejsca, a następnie bardzo szybko zostały wprowadzone funkcje – informacje o ruchu drogowym i pogodzie w czasie rzeczywistym, co jeszcze bardziej zwiększyło bezpieczeństwo podróży.

W 2012 roku do sprzedaży weszło Clio IV. Najnowsza generacja tego modelu jest ucieleśnieniem nowej stylistyki Renault, która ma być prosta, zmysłowa i ciepła. Oczekiwany przez wszystkich nowy model błyskawicznie przyciągnął uwagę publiczności i zebrał pierwsze laury od prasy. W pierwszym kwartale 2013 roku pojawiły się również w sprzedaży nowe wersje Grandtour i R.S.

Clio IV było pierwszym produkowanym seryjnie samochodem w pełni wyrażającym odnowę stylistyczną Renault, zapoczątkowaną pod wpływem Laurensa van den Ackera. Samochód wyróżnia się atrakcyjnym przodem z powiększonym, pionowym logo, dumnie prezentującym się na czarnym, błyszczącym tle. Podkreślone chromowanymi obramowaniami reflektory i światła dzienne z diodami LED wzmacniają wyrazistą stylistykę przodu. Model jest aktualnie proponowany wyłącznie w wersji 5-drzwiowej i wyróżnia się sportowym designem, który dodatkowo podkreślają niemal niewidoczne, wbudowane klamki drzwi tylnych, umieszczone obok tylnych szyb.

Renault Clio IV ma przestronne wnętrze i duży bagażnik (300 dm3). Model ten zapewnia najwyższy poziom bezpieczeństwa czynnego i biernego – samochód zdobył 5 gwiazdek Euro NCAP.

Swoją uniwersalność Renault Clio IV zawdzięcza doskonałemu trzymaniu się drogi i jeszcze lepszemu komfortowi układu jezdnego oraz silnikom, które są liderami na rynku pod względem zużycia paliwa i emisji CO2, wynoszącymi odpowiednio 3,2 l/100 km i 83 g/km: to najlepsza oferta na rynku silników wysokoprężnych.

Dzięki podwójnej ofercie systemów multimedialnych i Renault R-Link, Renault Clio IV dokonuje przełomowego postępu w tym segmencie. Upowszechnia wyposażenie podnoszące komfort i bezpieczeństwo oraz proponuje szerokie możliwości personalizacji, dostępne po raz pierwszy w ofercie Renault na tym poziomie wyposażenia.

W 2013 roku na rynek zostaje wprowadzone Clio Grandtour. Zwracające uwagę stylem, zainspirowanym wysokiej klasy sportowymi kombi, Renault Clio Grandtour stanowi innowacyjną ofertę na rynku.
Samochód o jeszcze bardziej funkcjonalnym charakterze niż wersja 5-drzwiowa, Renault Clio, został zaprojektowany z myślą o klientach lubiących wyrazistą stylistykę i przywiązanych do praktycznych rozwiązań. Auto oferuje wszystkie zalety charakterystyczne dla Clio IV: komfort, bezpieczeństwo, dynamiczne zachowanie na drodze i wyposażenie typowe dla wyższych segmentów, w szczególności ofertę dwóch systemów multimedialnych. Renault Clio Grandtour może być wyposażone w multimedialny tablet Renault R-Link, który w innowacyjny sposób wprowadza do świata motoryzacji stały dostęp do aplikacji i usług on-line. Clio Grandtour dysponuje najnowocześniejszymi silnikami, takimi jak 3-cylindrowy silnik benzynowy Energy TCe 90 i wysokoprężny Energy dCi 90. Ta ostatnia jednostka zużywa jedynie 3,5* l/100 km, a pod względem CO2 tylko 90g/km*.

Sportowym uzupełnieniem gamy Clio są Clio R.S. 200 EDC i Clio GT 120 EDC. W Clio R.S. 200 zastosowano skrzynię biegów z podwójnym sprzęgłem EDC i nowy, turbodoładowany silnik o pojemności 1.6 i mocy 200 KM, skonstruowany przez Renault Sport, co oznacza przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 6,7 sekundy; 1000 m ze startu zatrzymanego auto pokonuje w 27,1 sekund i osiąga maksymalną prędkość (na torze) 230 km/h. Najnowsze auto Renault Sport Technologies można rozpoznać po autentycznie sportowym stylu: specjalnych zderzakach i spojlerach progowych, podwójnej końcówce wydechu, dużych kołach. Od razu widać kanony sportowej stylistyki Renault Sport. Model jest dostępny w kilku opcjach, m.in. z Pakietem Cup, obejmującym zawieszenie typu Cup, obręcze kół ze stopu metali lekkich 18” w kolorze czarnym i czerwone zaciski tarcz hamulcowych z systemem R.S. Monitor 2.0 z multimedialnym tabletem Renault R-Link oraz systemem wspomagania parkowania i kamerą cofania (w opcji).

Clio GT 120 EDC jest dostępne z silnikiem TCe 120 EDC. Jest to silnik benzynowy o pojemności 1,2 litra z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Dzięki dwusprzęgłowej, automatycznej skrzyni biegów EDC, zapewniającej płynną zmianę przełożeń, w cyklu mieszanym zużywa tylko 5,2 l/100 km przy emisji 120 g CO2/km. Clio GT jest wszechstronnym samochodem sportowym, występuje w wersji hatchback i kombi. Charakteryzuje się wyposażeniem typowym dla Renault Sport: wlot powietrza, przednie i tylne zderzaki, spojler przedni, tylny i specjalne spojlery progowe, felgi 17”, oddzielne diodowe światła dzienne, podwójny chromowany wylot rury wydechowej. Clio GT 120 EDC dostępne jest w specjalnym kolorze nadwozia Niebieski Malte (w opcji).

Samochód ten oferuje wszystkie elementy komfortowego wyposażenia samochodu wysokiej klasy: nawigacja z 7-calowym ekranem dotykowym (R-Link), karta hands free, radio Bluetooth® z gniazdem USB, wspomaganie parkowania z kamerą cofania (opcja), komputer pokładowy, automatycznie regulowana klimatyzacja.

* Homologowane wartości zużycia paliwa i emisji CO2 zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Ostatnie artykuły