Filmy

Od Käfera do Golfa

W ciągu 10 miesięcy od przedstawienia planów pojazdu wyprodukowano pierwszy prototyp Garbusa. Jego moc wynosiła 26 KM, ciężar 650 kg, prędkość maksymalna 100 km/h, a średnie zużycie paliwa 8l/100 km.



Samochód wyglądał wówczas mało interesująco, brakowało mu wielu elementów, tak charakterystycznych dla legendarnej sylwetki Garbusa. Zaraz po wojnie, dzięki ogromnej popularności, jaką cieszył się Garbus, Volkswagen awansował do grona największych producentów samochodów w Europie. W roku 1948 firma rozpoczęła eksport do Danii, Szwecji, Luksemburga, Belgii oraz Szwajcarii.



W roku 1950 zakład opuścił stutysięczny egzemplarz modelu Volkswagen. Wtedy też został wyprodukowany nowy typ samochodu - Volkswagen Transporter. Jego pomysłodawcą był holenderski importer Ben Pon. W kolejnych latach samochód ten stał się, podobnie jak Garbus, przebojem na rynku motoryzacyjnym.



W 1955 roku Volkswagen uroczyście obchodził wyprodukowanie milionowego Garbusa. Rok ten był szczególnie owocny i pomyślny dla koncernu. Produkcja wzrosła o ponad 87 tysięcy sztuk, zatrudnienie zwiększyło się o 6 tysięcy osób, a eksport objął ponad 100 państw. Łącznie prawie 50% niemieckiego eksportu realizował właśnie Volkswagen. Najważniejszym importerem stały się Stany Zjednoczone - sprzedaż na tym rynku zwiększyła się czterokrotnie.



Wciąż rosła liczba zamówień, aby je realizować koncern zaplanował nowe inwestycje. W Kassel rozpoczęto prace projektowe nad nowymi silnikami, a produkcja nowych jednostek napędowych ruszyła w kolejnym zakładzie w Hanowerze. Były to silniki chłodzone powietrzem, a nie jak obecnie – wodą.



W 1973 roku miała miejsce premiera VW Passata, a w roku 1974, po wyprodukowaniu blisko 12 milionów sztuk, zakończono produkcję Garbusów na terenie Niemiec. Odtąd były one produkowane w Emden w Belgii i za oceanem. Dziś ta wersja Garbusa produkowana jest tylko w Meksyku.



Następcą Garbusa został Volkswagen Golf, który trafił do sprzedaży wiosną 1974 roku i został przyjęty entuzjastycznie. Sylwetka hatchback’a okazała się bardziej praktyczna niż Garbusa. Golf dostępny był w wersji czterodrzwiowej, był szybszy
i bezpieczniejszy. Już 27 października 1976 roku z taśmy montażowej zjechał milionowy egzemplarz tego modelu. W ciągu pierwszych dziesięciu lat obecności na rynku VW Golf I wyprodukowany został w liczbie 6 780 050 sztuk. Sprzedaż Golfa drugiej generacji rozpoczęła się w 1983 roku. Był to pierwszy samochód wyprodukowany na zautomatyzowanej w tak dużym stopniu taśmie montażowej.



Nieco mniejsze od Golfa Polo zadebiutowało wiosną 1975 roku i produkowane było w tej formie aż do 1986 roku, kiedy rozpoczęto produkcję drugiej generacji Polo.

W 1991 roku koncern rozpoczął ekspansję w nowych kierunkach - powstało przedsiębiorstwo „FAW – Volkswagen Automotive Company, Ltd” z siedzibą w Changchun w Chinach, w którym Volkswagen AG ma 40% udziałów. Koncern VW umocnił tym samym swoją wiodącą pozycję na tym rynku dzięki korzystnej pod względem kosztów produkcji samochodów na kontynencie azjatyckim.

W tym samym roku Volkswagen trafił do Polski – powstała firma Kulczyk Tradex z siedzibą w Poznaniu – polski importer samochodów Volkswagen i Audi, a od 1996 roku również Porsche.

Obok ekspansji na nowych rynkach koncern starał się również o bardziej kompleksowy rozwój swojej działalności. W marcu 1991 roku utworzono firmę „Volkswagen Finanz GmbH”, która pod nazwą „Volkswagen Financial Services AG” funkcjonuje do dzisiaj oferując różnego typu usługi finansowe (leasing, ubezpieczenia, kredyty), a także umożliwiając zdobycie najkorzystniejszych światowych źródeł finansowania.



W czerwcu 1991 roku nadszedł kolejny przełomowy moment w historii czołowego modelu koncernu - VW Golfa. Rozpoczęła się produkcja trzeciej generacji Golfa oferującej jeszcze większą różnorodność silników oraz wiele wariantów nadwozia.
W listopadzie tego samego roku w Meksyku i w RPA rozpoczęto seryjną produkcję VW Vento, będącego udoskonalonym następcą Jetty.

W maju 1992 roku rozpoczął się kolejny polski rozdział w historii produkcji Volkswagenów - powstała firma „Volkswagen Poznań”, w której początkowo montowano, a później już produkowano w całości różne modele samochodów. „Okrętem flagowym” poznańskiej fabryki jest Volkswagen Transporter wytwarzany tu od początku 1994 roku. Obecnie fabryka „Volkswagen Poznań”, po kilku etapach rozbudowy i modernizacji oraz wybudowaniu całkowicie od podstaw nowej, największej w Europie lakierni, znajduje się w czołówce pracodawców wielkopolski.



W 1993 roku paleta modeli Volkswagena została uzupełniona o kolejną , czwartą już generację Passata. Znalazł on 700 000 nabywców, często ludzi nie związanych dotychczas z marką Volkswagen.



W sierpniu 1994 roku do produkcji weszła trzecia generacja VW Polo - po raz pierwszy w wersji czterodrzwiowej. Pod względem bezpieczeństwa ten mniejszy Volkswagen z poduszkami powietrznymi, systemem ABS i sztywnym nadwoziem został dostosowany do standardów Golfa.



W 1996 roku przedstawiono kolejne, już piąte wcielenie Passata – samochód będący wyznacznikiem nowej jakości w swojej klasie. Zaprezentowano nowoczesną, dynamiczną limuzynę o opływowych kształtach i doskonałych parametrach technicznych.



Tradycja zobowiązuje - żaden inny samochód nie nawiązuje tak do tej maksymy jak Golf. Jest on wyznacznikiem rozwoju technicznego i stylistycznego w swojej klasie, która zresztą często nazywana jest klasą Golfa. Patrząc na karierę poprzednich generacji Golfa uwieńczoną produkcją 17,6 milionów egzemplarzy można przekonać się o jego istotnej roli w historii Volkswagena.



Chcąc zaoferować wielbicielom i wiernym użytkownikom tego modelu najnowocześniejsze rozwiązania techniczne w sierpniu 1997 koncern rozpoczął produkcję czwartej już generacji Golfa.

W grudniu tego samego roku Volkswagen de Mexico S.A de C.V w zakładzie w Puebla rozpoczął seryjną produkcję Volkswagena New Beetle – reminiscencji „Garbusa”. W USA model ten, podobnie jak przed 40 laty „Garbus” wywołał prawdziwą „beetlemanię”.

W 1998 roku rozpoczyna się seryjna produkcja Lupo, który jest początkiem nowej generacji małych i oszczędnych samochodów koncernu VW, a także produkcja modelu Bora.

W roku 1998 swoje 25 urodziny obchodził Volkswagen Passat – wyprodukowany do tego czasu w łącznej ilości 8,5 miliona sztuk.

We wrześniu 1998 Volkswagen AG utworzył humanitarny fundusz pomocy
w wysokości 20 milionów marek przeznaczony dla robotników przymusowych pracujących podczas II Wojny Światowej w byłej spółce Volkswagen.
W 1999 roku uruchamiając produkcję Lupo 3l TDI Volkswagen zapisał szczególny rozdział w historii motoryzacji. Dwudrzwiowy, mały samochód o długości 3,53 metra, przejeżdżający na pełnym 34-litrowym zbiorniku ponad 1000 km jest pierwszym na świecie seryjnym samochodem „trzylitrowym”. Swoje ekstremalnie niskie zużycie paliwa zawdzięcza nowoczesnemu, trzycylindrowemu silnikowi TDI oraz lekkiej konstrukcji nadwozia.

W roku 2000 swoje 50 urodziny obchodził Volkswagen Transporter – jego produkcję rozpoczęto 8 marca 1950 roku w zakładzie w Wolfsburgu. Do tej pory ponad 9 milionów Volkswagenów Transporterów opuściło linię produkcyjną zakładu w Hanowerze, fabrykach w Wolfsburgu, Brazylii, RPA i Poznaniu.



Również w 2000 roku na rynku pojawił się nowy VW Passat w wersji limuzyna i Variant oraz druga generacja modelu VW Sharan.

31 maja 2000 powstało w Wolfsburgu Autostadt – „miasteczko koncernu Volkswagen”, w którym odwiedzający mogą nie tylko przyjrzeć się osiągnięciom koncernu w dziedzinie motoryzacji, lecz także interesująco spędzić wolny czas. Klienci odbierają tu kupione przez siebie samochody, które czekają na nich w jednej
z dwóch szklanych wież – symbolach Autostadt.

W roku 2000 do nabywców na całym świecie trafiło 5,06 miliona samochodów koncernu Volkswagen – to o prawie 4% więcej niż w roku ubiegłym. Jest to kolejny rekord sprzedaży w historii firmy, dzięki któremu udział koncernu w światowym rynku motoryzacyjnym wzrósł do 12,2%.



W połowie maja 2001 r. Volkswagen wyprodukował siedmiomilionowe Polo. Obecnie samochód wytwarzany jest w sześciu fabrykach na całym świecie: Pamplona i Martorell (Hiszpania), Bratysława (Słowacja), Pacheco (Argentyna), Anchieta (Brazylia), Uitenhage (Afryka Południowa). Dziennie z taśm produkcyjnych zjeżdża
2200 pojazdów, a przy ich produkcji zatrudnionych jest 9 200 pracowników.



26 listopada 2001 w fabryce Volkswagena w Wolfsburgu z taśmy zjechał 33 333 333 samochód. Tak wysoka liczba pojazdów wyprodukowanych w jednej fabryce to sukces niespotykany w historii motoryzacji.

źródło: Volkswagen

Ostatnie artykuły