Filmy
  • Moto-pasje
  • Krótka historia małych modeli Renault

Krótka historia małych modeli Renault

Małe samochody Renault – towarzysze przełomowych momentów historii. Przy okazji premiery nowego modelu Twingo, przypominamy inne małe modele Renault, które – każdy w swoim czasie – uczestniczyły w zmianach zachodzących w społeczeństwie.

1946: 4 CV, pierwszy naprawdę popularny model Renault
Odbudowa Europy nabiera tempa, a jej mieszkańcy mogą znowu z nadzieją myśleć o przyszłości i o nadejściu lepszych czasów. Wojna skończyła się przed kilkoma miesiącami. Dla tych, którzy chcieli cieszyć się nowo odzyskaną wolnością podróżując po drogach, model 4 CV stanowi idealną propozycję. Ten mały samochód z zamontowanym z tyłu silnikiem, zaprojektowany przez inżynierów Renault jeszcze w czasie wojny, zapewnia w swoim wnętrzu ilość miejsca wystarczającą dla rodziny z bagażami. Jego konkurencyjna cena pozwala na kupno samochodu o wiele szerszej rzeszy odbiorców. Model 4 CV odciśnie swoje piętno na całym okresie powojennym, podbijając serca zarówno przedstawicieli klasy robotniczej, jak i burżuazji.

1961: Renault 4L, pierwszy samochód zapewniający pełnię życia
Zaczął się okres powojenny, określany mianem „trzydziestu wspaniałych lat”. Gospodarka nabiera rozpędu, pojawiają się liczne innowacje, a poziom życia ulega poprawie, wraz z demokratyzacją dostępu do nowych dóbr, takich jak urządzenia AGD i samochody. Całe rodziny, korzystają z życia, podróżują i pragną odkrywać otwarte przestrzenie. Właśnie dla nich Renault stworzyło model Renault 4, samochód, który zyska status kultowego, ze swoją rewolucyjną, a zarazem praktyczną tylną klapą, która pozwala mu przewieźć rodzinę z bagażami każdą drogą i w każdych warunkach. To pierwszy prawdziwy „samochód zapewniający pełnię życia” stworzony przez Renault. W latach 1961-1990 model Renault 4 sprzeda się w ponad ośmiu milionach egzemplarzy na całym świecie.

1972: Renault 5, w duchu 68 roku
Minął rok 1968, większość Europejczyków cieszy się coraz większą wolnością i swobodą działania i podróżowania. Gdy kończy się nagle okres euforii i przychodzi rok 1973, a wraz z nim pierwszy kryzys paliwowy, we właściwym momencie pojawia się model Renault 5, ze swoim niewielkim apetytem na paliwo (4,5 l/100 km przy prędkości 90 km/h). To mały samochodzik zupełnie nowego rodzaju: z sympatycznym nadwoziem, uniwersalny, wyposażony w pomysłowe zderzaki z tworzywa sztucznego, chroniące go przed uszkodzeniem np. w czasie parkowania. Wkrótce po premierze, która miała miejsce w 1972 roku, model R5 znajduje liczne grono odbiorców (31% kobiet i 35% nabywców w wieku poniżej 30 roku życia w pierwszym roku sprzedaży), a jego sukces rynkowy na zawsze zapisał się w historii marki. W połowie lat 80. Renault zastępuje model R5 modelem Super5. Obydwa te modele, wyprodukowane w latach 1972–1996 w ilości ponad 8,5 miliona egzemplarzy, będą jeździć po drogach i pozostaną w sercach wszystkich, którzy je spotkali. Model Renault 5 doczekał się nawet stuningowanych wersji sportowych, które także zyskają status kultowych: R5 Alpine i R5 Turbo.

1993: Twingo, samochód na kryzys
Trwa kryzys, gospodarka jest niestabilna (krach na giełdzie), a ceny paliw rosną (wojna w Zatoce Perskiej), lecz niedawny upadek muru berlińskiego pozwala całej Europie z ufnością patrzeć w przyszłość. Chcemy zachwycać się nową perspektywą, lecz rzeczywistość nam w tym przeszkadza. I w końcu nadchodzi Twingo, małe miejskie auto jakby z zupełnie innego świata, dalekie od klasycznych rozwiązań stosowanych w tym czasie w samochodach. Dostępne z jednym silnikiem, w jednej jedynej wersji wyposażenia, za to w czterech żywych kolorach, z nazwą będącą połączeniem trzech słów: Twist, Swing i Tango – która, jak cały samochód, wprost emanuje dobrym humorem. Pierwszy mały jednobryłowy model na rynku, o radosnym wyglądzie i unikalnej formie nadwozia, dzięki której, pomimo bardzo krótkiego przodu, długość użyteczna kabiny wynosi aż 1,78 m. Zaprezentowany po raz pierwszy na Salonie Samochodowym w Paryżu, model ten odnosi absolutnie bezprecedensowy sukces: Twingo to prawdziwie antykryzysowe Renault. Tak jak w przypadku poprzednich modeli, za jego kierownicą zasiądą przedstawiciele wszystkich klas społecznych. Dzięki możliwościom zmiany konfiguracji wnętrza i swojej uniwersalności, doskonale sprawdza się w każdych warunkach, zarówno w mieście, jak i na dalszych wakacyjnych trasach.

Dziś: wieczny optymizm Twingo
Nowe technologie otwierają drzwi do świata nowych możliwości wyrażania siebie i wolności, w którym jesteśmy gotowi na nowe doznania i na dobrą zabawę. To w tym świecie, w takim społeczeństwie i w takim mieście nowe Twingo znajdzie dla siebie miejsce i – mamy nadzieję – będzie zarażać uśmiechem. Zabawne, megamobilne i zawsze online. Wciąż niewielkie na zewnątrz, lecz przestronne wewnątrz – stworzone do życia w mieście, z promieniem skrętu wynoszącym zaledwie 4,30 m. Zachwyca kolorami nadwozia i pozwoli swoim właścicielom wyrazić siebie. Nowe Twingo jest godnym następcą historycznych małych aut Renault i spadkobiercą wiecznego optymizmu, którego symbolem był jego wielki przodek. To auto z silną osobowością, tak jak poprzednie modele – innowacyjne, zapewniające pełnię życia i posiadające duszę.

Jak wyjaśnia Jean-Louis Loubet, historyk i ekspert w dziedzinie motoryzacji [1] – „nowe modele Renault wcześniej od innych uwzględniają zmiany zachodzące w społeczeństwie [...]. Renault wprowadza innowacyjne rozwiązania i tworzy samochody, które odciskają piętno na swoich czasach”. Niezależnie od „czasów”, miejskie modele samochodów Renault zarażają optymizmem i zapisują kolejne karty w historii motoryzacji.

[1] LOUBET, Jean-Louis et LE MAITRE, Claude, Renault, un siècle de création automobile, E-T-A-I, 2003.

Ostatnie artykuły