Filmy
  • Artykuły
  • Bezpośrednia Likwidacja Szkody od A do Z

Bezpośrednia Likwidacja Szkody od A do Z

4 pytania do Zastępcy Dyrektora Biura Ubezpieczeń Detalicznych Gothaer TU SA Marka Dmytryka.

Z danych Komendy Głównej Policji wynika, że w 2015 roku miało miejsce ponad 21 tys. kolizji drogowych. Najczęstsze przyczyny? Niedostosowanie prędkości do warunków jazdy, nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu oraz niezachowanie bezpiecznej odległości między samochodami. Od 2015 roku – w przypadku wystąpienia kolizji drogowej - poszkodowany może być kompleksowo obsługiwany przez swojego ubezpieczyciela, zamiast szukać towarzystwa ubezpieczeniowego sprawcy. Nie wszyscy ubezpieczyciele gwarantują jednak to rozwiązanie, z kolei nie wszyscy kierowcy mają dostateczną wiedzę na temat Bezpośredniej Likwidacji Szkody.

Z badania przeprowadzonego przez Gothaer wynika, że 80 proc. kierowców uważa, że to ich ubezpieczyciel powinien pomagać w likwidacji szkody. Czym jest BLS? Ile kosztuje? Czy zwiększa wysokość składek OC? Jak wpływa na cały proces likwidacji szkody? O wyjaśnienia poprosiliśmy Marka Dmytryka, Zastępcę Dyrektora Biura Ubezpieczeń Detalicznych Gothaer TU SA.

Czym jest Bezpośrednia Likwidacja Szkody?

Wyobraźmy sobie kolizję drogową i standardowy proces likwidacji szkody, w którym poszkodowany zgłasza zdarzenie w towarzystwie ubezpieczeniowym sprawcy, nie swoim. Bezpośrednia Likwidacja Szkody to rozwiązanie, które znacznie upraszcza sprawę. Dlaczego? Ponieważ w przypadku kolizji drogowej poszkodowany może być kompleksowo obsłużony przez swojego ubezpieczyciela. To właśnie on dokona oględzin uszkodzonego pojazdu, rozliczy szkodę i wypłaci mu należne odszkodowanie. Później, już po zakończeniu procesu likwidacji szkody, zakład ubezpieczeń, u którego mamy zawarte ubezpieczenie OC wystąpi do towarzystwa ubezpieczeniowego, w którym sprawca wykupił polisę OC o zwrot wypłaconego odszkodowania. Średni czas likwidacji szkód w systemie Bezpośredniej Likwidacji Szkody jest prawie dwa razy krótszy niż standardowy. Dzięki temu rozwiązaniu można zaoszczędzić czas i kontaktować się z firmą, którą znamy i sami wybraliśmy.


Skąd pomysł na Bezpośrednią Likwidację Szkody i czy wszystkie towarzystwa ubezpieczeniowe proponują tę usługę?

System BLS funkcjonuje z powodzeniem w wielu krajach Unii Europejskiej między innymi we Francji, Belgii i Włoszech, ale w Polsce jest dość nowym rozwiązaniem, wprowadzono je w 2015 roku. Co ważne, tylko niektóre firmy zdecydowały się wprowadzić to ułatwienie dla swoich klientów, jeszcze mniej towarzystw stworzyło możliwość korzystania z niego przez wszystkich swoich ubezpieczonych, niezależnie od tego gdzie ubezpieczony był sprawca w zakresie OC. Do tego grona zalicza się Gothaer, który oferuję opcję Bezpośredniej Likwidacji Szkody dla wszystkich swoich klientów posiadających zawarte ubezpieczenie OC posiadacza pojazdu mechanicznego, bez względu, gdzie jest ubezpieczony sprawca zdarzenia.


Ile to kosztuje i czy jest obowiązkowe?

Likwidacja szkody w systemie Bezpośredniej Likwidacji Szkody nie jest obowiązkowa i jest darmowa. Każdy może skorzystać z niej dobrowolnie. Co ważne, Bezpośrednia Likwidacja Szkody nie ma wpływu na wysokość wypłacanego odszkodowania. Jest to jedynie proces likwidacji szkody, a nie czynnik taki jak na przykład rozmiar szkody, który mógłby mieć wpływ na wysokość odszkodowania. Nie zmienia się również zakres odpowiedzialności ubezpieczyciela OC np. możliwość korzystania z auta zastępczego, holowanie pojazdu.


Jakie szkody można zgłosić w systemie Bezpośredniej Likwidacji Szkody?

W ramach BLS można zgłosić szkodę, która spełnia kilka kryteriów: w zdarzeniu brały udział tylko dwa samochody, nikt nie został ranny, kolizja miała miejsce na terenie Polski, a sprawca jest w ubezpieczony na terenie naszego kraju. Co ważne, na miejscu zdarzenia była policja lub poszkodowany posiada oświadczenie sprawcy.

Ostatnie artykuły