Filmy

Scania - 15 lat w Polsce

Założona w 1995 roku spółka Scania Polska w ubiegłym roku obchodziła 15. rocznicę swojego istnienia. Przez ten okres dużo się zdarzyło na naszym rynku motoryzacyjnym, w czym swój udział miała również Scania. Począwszy od organizacji struktur sprzedażowych poprzez budowę serwisów, aż do wprowadzania na rynek nowych modeli ciężarówek.

Piętnaście lat to również okres intensywnych przemian gospodarczych które miały istotny wpływ na działalność Scania w Polsce. W tym czasie udział ciężarówek Scania w rynku wyniósł 16,8%. Dziś Scania Polska to grupa 472 pracowników (700 wszystkich), 21 własnych serwisów (razem 33) oraz dwa centra szkoleniowe, które w tym roku przeszkoliły 300 kierowców. W kryzysie Scania otworzyła 6 nowych serwisów.

Dobrze zorganizowana firma przynosi wymierne efekty, nie tylko w postaci wysokich wyników sprzedaży lecz również ogromnej rzeszy fanów marki. Duże przywiązanie klientów do samochodów Scania to m.in. wynik wielu działań wizerunkowych dających możliwość zbliżenia i poznania szwedzkich ciężarówek. Cykliczne imprezy, takie jak: Miss Scania, Trakerskie Spotkania, Master Truck czy Krajowe eliminacje do konkursu Young European Truck Driver powodują duże zaangażowanie ze strony fanów Scanii. Dla klientów organizowane są również spotkania poświęcone produktom. Podobnie, jak w poprzednich latach, kontynuowana będzie Scania Demo Tour, czyli objazdowa impreza poświęcona branży budowlanej. Przy okazji otwarcia każdego punktu serwisowego, zawsze jest możliwość zapoznania się z najnowszą ofertą firmy. W ubiegłym roku , w Gliwicach, można było zobaczyć m.in. najnowszy ciągnik siodłowy V8 730 KM, w którym niestandardowe wykończenie wnętrza oraz osiągi budzą wiele emocji wśród wielu kierowców.

Paweł Paluch, dyrektor marketingu Scania Polska: - W 2010 roku wprowadziliśmy na rynek najmocniejszą ciężarówkę - Scania R 730 KM. Konstrukcyjnie pojazd ten jest przygotowany już pod przyszłą normę czystości spalin euro 6. Wiele osób miało okazję przejechać się tym samochodem, ich wrażenia z jazd testowych są na prawdę bardzo pozytywne. Na przełomie lutego i marca dostarczymy taki pojazd pierwszemu polskiemu klientowi.

Ubiegły rok wyraźnie poprawił nastroje producentów samochodów ciężarowych. Rynek wyraźnie odbił się od dna. Ogółem w Polsce, do grudnia 2010 r., sprzedano 7920 szt. ciężarówek (pow. 16 t) wszystkich marek. Jest to o 1578 szt. więcej, niż roku 2009. Najlepszym miesiącem dla transportu okazał się listopad, w którym zrealizowano zamówienia na 1131 ciężarówki.
Można powiedzieć, że był to dobry rok również dla Scania Polska. Oprócz organizacji ciekawych spotkań branżowych, otwarcia dwóch nowych serwisów, premiery nowej V8 - spółka może pochwalić się dobrymi wynikami sprzedaży. Do grudnia 2010 r. sprzedano 1330 pojazdów (w tym 1024 ciągników siodłowych). Warto w tym miejscu wspomnieć o rynku wtórnym. Scania Polska zajmuje się także sprzedażą pojazdów używanych. Auta po przeglądzie serwisowym nadal cieszą się sporym zainteresowaniem klientów. Rynek pojazdów używanych odmłodził się. Samochody 4-6 letnie stanowią obecnie 41% sprzedaży. Dawniej 1/3 sprzedaży na rynku wtórnym zajmowały auta 7-8 letnie.

Tomasz Cwalina, dyrektor sprzedaży Scania Polska: - Sytuacja w transporcie międzynarodowym wyraźnie się poprawia o czym świadczy fakt, że nasi klienci sukcesywnie wymieniają samochody na coraz nowocześniejsze. Duża nadzieje pokładamy w naszym programie Scania Fleetline, który jest skierowany do klientów flotowych. W I półroczu 2010 r. zrealizowaliśmy dwie duże dostawy dla tego segmentu.

Rok 2011 to oczywiście nowe plany i nowe wyzwania. W tym roku po raz kolejny będziemy uczestniczyć w zmaganiach o tytuł najlepszego zespołu mechaników - Scania Top Team. Scania Planowane jest otwarcie kolejnych punktów serwisowych: w Kielcach, Białymstoku i Siedlcach. Warto zwrócić uwagę na dążenia szwedzkiego producenta do poprawy ekonomiki funkcjonowania firmy transportowej. Nowoczesne rozwiązania, jakie w tej kwestii proponuje Scania są godne polecenia. Najnowszą koncepcją jest program Ecolution by Scania. Opracowano ją w celu ograniczenia emisji CO2 w każdym segmencie transportu. Cel osiąga się poprzez optymalizację specyfikacji pojazdu, monitorowanie wydajności taboru oraz szkolenie i udzielanie porad użytkownikom i kierowcom.
Kilka słów trzeba też wspomnieć o usłudze finansowania pojazdów. Scania Finance oferuje dobry produkt skierowany do przewoźników chcących pozyskać swoje pojazdy w leasingu. W Polsce Scania Finance zarządza portfelem ok. 6100 samochodów będących w użytkowaniu naszych klientów. Dziewięćdziesiąt procent tych umów stanowią pojazdy nowe i używane marki Scania, pozostałe dziesięć procent to naczepy i urządzenia niezbędne do wykonywania transportu. Jak mówi Łukasz Nowacki, dyrektor sprzedaży Scania Finance Polska: - celem, który nam przyświeca jest dostarczenie do klienta nowoczesnego bezpiecznego produktu skrojonego na miarę jego potrzeb...

Michał Bąk

Ostatnie artykuły