Filmy

Nowy Volkswagen Caddy

Na rynek wchodzi 4.generacja popularnego Volkswagena Caddy. Oficjalnie auto weszło do sprzedaży we wrześniu br., ale zanim fabryka wypuści na rynek wszystkie dostępne wersje musimy jeszcze trochę poczekać. Poznański zakład, który jako jedyny wytwarza Caddy, dostarcza 150 tys. aut rocznie, co stanowi 1/3 całkowitej zdolności produkcyjnej fabryki.

Volkswagen Poznań, zatrudniający 6300 pracowników, jest drugim po Hanowerze zakładem, w którym wytwarza się samochody użytkowe. Hanower produkuje VW T5 w wersjach: Transporter, Caravelle, Multivan, California, oraz większy model VW Crafter. W poznaniu produkuje się Volkswagena T5 w wersji podwoziowej z podwójną i pojedynczą kabiną oraz wszystkie wersje Caddy. Zakład w Poznaniu powstał w 1993 roku, początkowo jako spółka jont venture pomiędzy Volkswagen AG i Poznańską Fabryką Samochodów Rolniczych. Trzy lata później powstała spółka Volkswagen Samochody Użytkowe, która objęła 100% udziałów w Antoninku. Działalność produkcyjna firmy w Polsce koncentruje się obecnie na trzech miejscach. W Poznaniu-Antoninku mieści się dział budowy karoserii, montażu i lakiernia. W dzielnicy Wilda znajduje się odlewnia. W Swarzędzu odbywa się produkcja podzespołów spawalniczych i montaż kokpitów. Tam również mieści się dział zabudów specjalnych. W Swarzędzu jest także centrum logistyczne, które koordynuje procesy dostaw podzespołów. W skład Volkswagen Poznań wchodzi też odlewnia. Tu produkuje się głowice oraz obudowy przekładni kierowniczych do różnych modeli VW.

W całej Europie Volkswagen Caddy, z 16-procentowym udziałem w rynku, należy do grupy trzech najchętniej kupowanych samochodów w swoim segmencie. Na całym świecie w ciągu sześciu lat produkcji Caddy 3.generacji (2004-2009) sprzedano około 800 000 sztuk pojazdów.
Jako pierwszy miejski samochód dostawczy i kompaktowy van tej klasy nowy Caddy będzie we wszystkich wersjach wyposażony seryjnie w ESP. Również jako jedyne auto w tym segmencie Caddy będzie dostępny opcjonalnie z 6- i 7-biegową przekładnią dwusprzęgłową (DSG) oraz systemem ułatwiającym ruszanie pod górę. Udoskonalona generacja samochodu będzie oferowana z przedłużonym rozstawem osi (Maxi) i - jako jedyny samochód w tym segmencie - z napędem na wszystkie koła (4MOTION). Klient ma do wyboru dwumiejscowe wersje towarowe lub 5-7 miejscowe osobowe kombi. Osobowo-towarowa wersja Maxi będzie miała zamontowaną przesuwną kratę.
Po raz pierwszy możliwe będzie wymontowanie nie tylko opcjonalnej trzeciej kanapy, lecz także drugiego rzędu siedzeń. W przypadku Caddy ze standardowym rozstawem osi powstanie wtedy przestrzeń bagażowa o pojemności do 3030 l (przy załadowaniu pod dach) lub 3880 l w Caddy Maxi. Interesująca opcja dla rzemieślników i firm usługowych: jeżeli zamówią oni Caddy Maxi furgon z pakietem Flexsitz-Plus, długość przestrzeni bagażowej (po stronie pasażera) wydłuży się do ponad 3 m, a pojemność do 4,7 m3. To najlepsza wartość w tej klasie aut. Jako opcja, w wersjach osobowych nowego Caddy, dostępna jest trzecia kanapa, dając łącznie 7 miejsc siedzących. Ładowność Caddy, w zależności od wersji wynosi: 340-741 kg.

Nowy Volkswagen Caddy - zobacz film

Caddy Kombi - wersje wyposażenia
Volkswagen Samochody Użytkowe zmienił konfigurację wyposażenia dostosowując ją do różnych wymagań. Obecnie w autach osobowych dostępne są trzy linie: Startline, Trendline i Comfortline. Wersja Trendline zastąpiła Caddy Life, wersja Comfortline zajęła miejsce cieszącego się popularnością modelu specjalnego Style. Najbogatszy model Caddy to Comfortline Edition (przedtem Style Edition). W ofercie nadal pozostał wariant dla aktywnych turystów - Tramper.

Startline
Nazwa podstawowego modelu Startline jest taka sama, jak w przypadku Multivana. Caddy Startline skierowany jest do młodych rodzin i tych osób, które za minimalną cenę chcą mieć maksymalną przestrzeń, bezpieczeństwo i wszechstronność. Dlatego już nowy Startline jest wyposażony w ESP najnowszej generacji, przednie poduszki powietrzne, mocowania fotelików dziecięcych Isofix na skrajnych siedzeniach drugiego rzędu, nowe światła do jazdy w dzień i wyjmowaną tylną kanapę. Nowością jest tkanina pokrycia siedzeń Takato. Poprzeczne pasy na płaszczyznach siedzisk i oparciach kontrastują z ciemnopopielatymi częściami zewnętrznymi i zagłówkami. Wyposażenie seryjne Caddy Startline obejmuje między innymi centralny zamek z pilotem, dwa schowki na desce rozdzielczej, schowki przed siedzeniami drugiego rzędu, rozsuwane prawe drzwi otwierające się na szerokość 0,7 metra, regulację kolumny kierownicy w dwóch płaszczyznach, a także pełne kołpaki 15-calowych stalowych kół (opony 195/65 R15).

Trendline
Kolejny stopień wyposażenia to Caddy Trendline. Na zewnątrz wersja ta odróżnia się od wersji Startline lakierowanymi w kolorze nadwozia klamkami i obudowami lusterek zewnętrznych oraz drzwiami przesuwnymi po obu stronach. W odróżnieniu od Caddy Startline i wersji Kombi kabina pasażerska nowego modelu jest całkowicie tapicerowana. Bardziej ekskluzywna tapicerka siedzeń (deseń Milan lub Milan Kastanie) dba o wyjątkowo przytulny nastrój. Rozszerzeniem wyposażenia seryjnego jest zamykany schowek w desce rozdzielczej (chłodzony w połączeniu z klimatyzacją), fotel kierowcy z regulacją wysokości, lusterka do makijażu w osłonach przeciwsłonecznych, kieszenie z siatki w ramie dachu, szuflada pod fotelem kierowcy oraz radio z odtwarzaczem RCD 210 z czterema głośnikami. Caddy w tej wersji wyposażenia oferowany jest ze wszystkimi typami silników.

Comfortline
Nowym, najbogatszym wariantem tej serii modeli będzie Caddy Comfortline. Dodatkowo, w stosunku do Caddy Trendline, będzie posiadał relingi dachowe (nośność 100 kilogramów, jako opcja dostępny też dla Trendline), lakierowane zderzaki, 15-calowe koła ze stopu metali lekkich (Caddy Maxi: 16-calowe), pakiet Chrom (m.in. osłona chłodnicy, obramowania reflektorów przeciwmgielnych), reflektory H7 i przyciemnione szyby w przestrzeni pasażerskiej. We wnętrzu wersji Comfortline znajduje się przedni środkowy podłokietnik z regulacją wysokości, szuflady pod przednimi fotelami, fotel pasażera z regulacja wysokości, a także kierownica, dźwignia zmiany biegów i dźwignia hamulca ręcznego obszyte skórą. Pod względem funkcjonalnym wyposażenie uzupełniają takie elementy jak radio z odtwarzaczem RCD 310 dysponujące większą ilością złączy, większą mocą i większym wyświetlaczem, klimatyzacja i komputer pokładowy, tempomat oraz pakiet "Światła i widoczność" (m.in. automatycznie przyciemniane lusterko wewnętrzne, czujnik deszczu, czujnik zmierzchu z funkcją Coming - Leaving home). Tapicerka siedzeń z tkaniny Chayenne (antracyt) lub Cheyenne Kastanie (antracytowo-brązowa) sprawia wyjątkowo eleganckie wrażenie.

Caddy Tramper
Ważnym elementem oferty Caddy jest nadal kompaktowy Tramper. Skonstruowany w Poznaniu jak żaden inny samochód kempingowy oferuje na niewielkiej powierzchni warunki pozwalające spędzić w nim cały urlop. Opcjonalnie model ten jest dostępny jako Maxi z przedłużonym rozstawem osi. Caddy Tramper jest najtańszym samochodem kempingowym o dużej przydatności w życiu codziennym. Do jego stałego wyposażenia należy łóżko, które można łatwo rozłożyć i które służy jednocześnie jako osłona przestrzeni bagażowej. Aby rozłożyć łóżko, wystarczy tylko położyć oparcia tylnych siedzeń na siedziska i złożyć do przodu przednie fotele. Potem można rozłożyć materac o długości ok. 2,0 m i szer. 1,10 m. Do zaciemnienia wnętrza służy zasłona w tylnej części nadwozia, która jest mocowana do seryjnej półki dachowej i górnych siatkowych kieszeni. Zasłonę można przypiąć zamkiem błyskawicznym do materaca. Tylne okno można przesłonić roletą. Dwie wyjmowane kieszenie przykrywają tylne boczne okna. Lampki wewnętrzne i dwa reflektorki diodowe zapewniają wystarczające oświetlenie.

Caddy - jednostki napędowe TSI i TDI
W Caddy montowane są dwa nowe silniki TSI. Obie te jednostki są doładowywane turbosprężarką, a paliwo jest wtryskiwane bezpośrednio do komór spalania 4 cylindrów. Z pojemności skokowej 1,2 l rozwijają one moc 63 kW/85 KM i 77 kW/104 KM.

Silniki wysokoprężne dysponują mocą 55 kW/75 KM, 75 kW/102 KM, 81 kW/110 KM i 103 kW/140 KM. Każda z tych czterocylindrowych jednostek pracuje z wyjątkowo cichym bezpośrednim wtryskiem Common Rail, który zastąpił pompowtryskiwacze poprzedniego modelu. Seryjnie wszystkie TDI są połączone z filtrem cząstek stałych. Jako opcja TDI o mocy 102 KM może być połączony z 7-biegową DSG. Dla mocniejszego, 140-konnego TDI do dyspozycji jest specjalnie dopasowana 6-biegowa DSG. Od teraz najoszczędniejszym modelem z tej serii jest nowy Caddy 1.6 TDI z BlueMotion Technology (75 kW/102 KM). Średnie zużycie paliwa 4,9 l/100 km odpowiada emisji CO2 zaledwie na poziomie 129 g/km oraz redukcji spalania o 0,6 l w porównaniu z poprzednikiem. Dzięki takim wartościom zużycia Caddy ma teoretyczny zasięg na jednym baku 1176 km.

BlueMotion Technology
Każdy Caddy z BlueMotion Technology dysponuje automatycznie systemem Start-Stop, systemem rekuperacji odzyskującym energię kinetyczną, aerodynamicznymi spojlerami na nadkolach, oponami zoptymalizowanymi pod względem toczenia oraz systemem ułatwiającym ruszanie pod górę, opcjonalnym w innych wariantach (seryjnym w przypadku 4MOTION).

Napęd na wszystkie koła 4MOTION
Jako jedyny producent na świecie Volkswagen Samochody Użytkowe oferuje w segmencie Caddy napęd na wszystkie koła. Siły napędowe tego systemu zwanego 4MOTION rozdzielane są przez elektronicznie regulowane sprzęgło Haldex najnowszej generacji. Napęd 4MOTION oferowany jest dla Caddy 2.0 TDI o mocy 81 kW/110 KM. Obok elektronicznie regulowanego sprzęgła Haldex czwartej generacji do specyficznych rozwiązań stosowanych w 4MOTION należy dwuczęściowy wał Kardana, układ wydechowy dopasowany do mechanizmu różnicowego tylnej osi i wału Kardana, specjalny zbiornik paliwa (tzw. zbiornik siodłowy) oraz wzmocnienia w tylnych belkach podłużnych nadwozia.


MB



Ostatnie artykuły