Filmy
  • Artykuły
  • Ciężarówki DAF na IAA 2010 w Hanowerze

Ciężarówki DAF na IAA 2010 w Hanowerze

Stoisko DAF na targach IAA znajdowało się w hali 17, gdzie na powierzchni wystawowej ok. 2 500 m2 zostały zaprezentowane pojazdy. W Hanowerze w dniach 23-30 września, DAF Trucks, spółka PACCAR przedstawiła hybrydową ciężarówkę 12-tonową LF45, która wejdzie do produkcji pod koniec bieżącego roku. Zademonstrowano również limitowaną edycję modelu XF105 z kabiną Super Space Cab - Blue Edition oraz pełny asortyment pojazdów do zabudowy, wszystkie warianty silnika dostępne w specyfikacji normy EEV, nowy układ dwóch osi napędowych o niskiej masie własnej... oraz różnorodność zastosowań demonstowanych pojazdów.

Pomimo, iż jeszcze niespełna dziesięć lat temu DAF był najmniejszym spośród siedmiu producentów ciężarówek w Europie pod względem wolumenu dostaw, w pierwszej połowie 2010 r. wynoszącym 16,3 proc., uzyskał bardzo mocną drugą pozycję na rynku europejskim. DAF jest liderem rynku w: Holandii, Belgii, Wlk. Brytanii, Polsce, Czechach, Rumunii i na Węgrzech. W Niemczech, które są największym rynkiem ciężarówek w Europie, DAF jeszcze bardziej umocnił swoją pozycję jako czołowa marka importowa z udziałem w rynku wynoszącym 12,1 proc.

W łącznym europejskim segmencie ciężkich ciągników siodłowych (powyżej 15 ton) DAF uzyskał udział w rynku powyżej 21 proc. za pierwsze sześć miesięcy 2010 r., dzięki czemu holenderski producent ciężarówek jest liderem rynku na terenie Unii Europejskiej. Naturalnie celem spółki jest dalsze umacnianie tej pozycji, jednak dalszy postęp należy uczynić także w szerokim asortymencie 2, 3 i 4-osiowych pojazdów pod zabudowę, produkowanych z myślą o wszelkich zastosowaniach. Dla podkreślenia tego faktu na stoisku DAF wystawiono szereg zabudowanych pojazdów we współpracy z czołowymi partnerami z branży zabudów: Trójosiowy LF55 z nadwoziem Saxas do dystrybucji napojów; trójosiowa śmieciarka CF75 z nadwoziem HN Schörling; dwuosiowy CF65 z urządzeniem bramowym firmy Schmitz Cargobull; trójosiowy CF85 z systemem hakowym; trójosiowy CF85 z systemem załadowywania kontenerów Gergen; czteroosiowy CF85 z wywrotką Meiller i trójosiowy XF 105 z nadwoziem BDF; który jest bardzo popularny w Niemczech.

DAF LF Hybrid w produkcji
Przed końcem 2010 r. DAF rozpocznie produkcję DAF LF Hybrid, 12-tonowego samochodu dystrybucyjnego z równoległym systemem hybrydowym. Rozpoczęcie produkcji następuje po bardzo rozbudowanej próbie terenowej, w ramach której pojazdy były testowane przez dwa lata w najróżniejszych praktycznych warunkach codziennego użytku zarówno u klientów z Wlk. Brytanii, jak i reszty Europy. Zastosowanie technologii hybrydowej może zmniejszyć zużycie paliwa, a co za tym idzie - emisję CO2 o 10-20 proc., w zależności od zastosowania. DAF jest jednym z pierwszych europejskich producentów ciężarówek, którzy rozpoczęli produkcję ciężarówki hybrydowej.

LF Hybrid wykorzystuje równoległy system hybrydowy z silnikiem wysokoprężnym i silnikiem elektrycznym, w którym samochód jest napędzany przez silnik wysokoprężny, silnik elektryczny lub oba jednocześnie. Samochód jest wyposażony w 4,5-litrowy silnik wysokoprężny PACCAR FR, który standardowo spełnia wymagania EEV bez konieczności stosowania filtra sadzy. W samochodzie LF Hybrid silnik ten wytwarza maksymalną moc 118 kW/160 kM i jest połączony z automatyczną sześciobiegową skrzynią biegów Eaton (Autoshift). Pomiędzy sprzęgłem a skrzynią biegów jest zainstalowany silnik elektryczny, który może zarówno zapewniać napęd, jak i funkcjonować jako generator. Energia wyzwalana podczas hamowania jest przechowywana w bateriach litowo-jonowych i ponownie wykorzystywana podczas przyspieszenia. W zależności od stopnia naładowania baterii litowo-jonowych komputer centralny ustala, kiedy napęd zapewnia silnik wysokoprężny, a kiedy i w jakim stopniu używany jest silnik elektryczny.

DAF rozpoczyna dostawę pojazdu LF Hybrid w: Wielkiej Brytanii, Holandii, Niemczech, Francji i Belgii - krajach, w których według badań rynku zainteresowanie pojazdami hybrydowymi jest największe. W zależności od powodzenia LF Hybrid na wspomnianych rynkach DAF zadecyduje, czy włączyć ten pojazd do standardowego asortymentu produktów w innych krajach.

Technologia hybrydowa będzie rozwijana dalej w następnych latach, zwłaszcza w stosunku do baterii. Z tego powodu pojazd DAF LF Hybrid jest oferowany standardowo poprzez PACCAR Financial w leasingu operacyjnym, gdzie umowa daje możliwość dealerowi DAF wdrożenia ewentualnych aktualizacji w okresie obowiązywania umowy. Dzięki temu firmy dystrybucyjne będą zawsze dysponować samochodami najbardziej przyjaznymi dla środowiska za stałą opłatą miesięczną.

Nowość: kompletna gama silników dostępna w wersji EEV
Wiosną 2008 r. DAF jako jeden z pierwszych producentów ciężarówek mógł zacząć dostarczać silniki EEV jako opcję dla wszystkich swoich modeli (LF, CF i XF), a obecnie rozszerza swoją czołową pozycję w dziedzinie rozwoju silników, będąc pierwszym producentem ciężarówek oferującym wersje EEV w każdym silniku, niezależnie od mocy jednostki.

Dzięki dalszej optymalizacji oprogramowania sterującego silnikami, kilka wersji 12,9-litrowego silnika PACCAR MX może teraz spełniać wymogi normy EEV bez konieczności stosowania filtra sadzy. Obecnie, dotyczy to wersji 265 kW/360 KM i 300 kW/410 KM, a od początku 2011 r. obejmie również wersję 340 kW/460 KM, która jest zainstalowana w pojazdach DAF CF85 i XF105. Fakt, że wartości emisji EEV zostaną uzyskane bez filtra sadzy, oznacza zaoszczędzenie na wadze o około 30 kg, przy jednoczesnym zapewnieniu dodatkowego miejsca na montaż większych zbiorników paliwa na podwoziu. Norma EEV może być spełniona również przez 4,5-litrowy silnik czterocylindrowy PACCAR FR oraz 6,5-litrowe silniki PACCAR GR w modelach LF i CF65 bez stosowania filtra sadzy.

Inne produkty na IAA 2010
Podwoziu FAR XF105 6x2 - wprowadzono dalsze udoskonalenia dla zastosowań BDF, które są popularne m.in. w Niemczech. Regulacja zawieszenia pneumatycznego ECAS oznacza, że podnoszenie zawieszenia dla zabudów wymiennych może teraz funkcjonować szybciej i jest zapewniona dodatkowa rezerwa w razie przeciążenia. Oprócz znanego już układu dwóch osi napędowych HR1355T ze zwolnicą (21 lub 26 ton) seria CF jest również dostępna w niektórych krajach z lżejszym układem dwóch osi napędowych SR1132 (19 ton) z pojedynczą redukcją do stosowania na podwoziu betonomieszarki 6x4 i 8x4 przy maksymalnej dopuszczalnej masie całkowitej pojazdu 26 ton dla FAT CF75 6x4 oraz do 32 ton dla FAD CF85 8x4. Dzięki lżejszemu układowi dwóch osi SR1132 oraz przystosowanej ramie podwozia osiągnięto dodatkową ładowność do 800 kg. Pojazd DAF CF65 w wersji 19-tonowej jest również dostępny z 13-tonową osią tylną dla zapewnienia dodatkowej rezerwy obciążenia na napędzanej osi oraz mniejszej szansy przeciążenia przy jeździe z częściowym obciążeniem.

XF105 Blue Edition
Po osiągnięciu sukcesu w sprzedaży White Edition, na stanowisku DAF zaprezentowano limitowana edycję Blue Edition XF105 z kabiną Super Space Cab -model wyróżniający się unikalnym kolorem oraz szerokim asortymentem funkcji. Wspomniana seria limitowana jest dostępna w ograniczonej ilości, przeznaczonej wyłącznie na rynek niemiecki. Samochód jest napędzany 12,9-litrowym silnikiem PACCAR MX o mocy 460 KM, połączonym z 12-biegową zautomatyzowaną skrzynią biegów AS-Tronic. Specyfikacja zawiera światła Skylights, reflektoey Xenon, pełny pakiet aerodynamiczny, obręcze aluminiowe Alcoa oraz pneumatyczne sygnały dźwiękowe. Kabina Blue Edition serii jest wyposażona w szereg specjalnych funkcji, w: skórzaną kierownicę, lodówkę, ogrzewanie postojowe, zestaw audio i oczywiście słynny DAF-owski zamek Night Lock, który zabezpiecza kierowcę przed włamaniami.

Usługi związane z produktem w centrum uwagi
Dla podkreślenia nacisku, jaki DAF i jej dealerzy (ponad 1000 punktów sprzedaży i punktów serwisowych w całej Europie) kładą na doskonałą obsługę swoich produktów, usługi takie jak PACCAR Financial, PACCAR Parts i TRP zostały specjalnie wyeksponowane na stoisku DAF, podobnie jak niezrównane systemy DAF obejmujące Międzynarodowa Pomoc Drogowa (ITS), kontrakty obsługowo naprawcze MultiSupport i DAF Connect - kompletny system zarządzania, który optymalizuje utrzymanie stanu technicznego pojazdów oraz wydajność dla firm dokonujących napraw we własnym zakresie. Dealerzy DAF stosują rozwiązanie one stop shopping, gdzie wszystkie usługi i wsparcie są oferowane w jednym miejscu, aby klienci mogli skupić się na swojej głównej działalności.

Nowe funkcjonalności DAF Telematics
System DAF Telematics (DTS) - jest systemem teleinformatycznym umożliwiającym przewoźnikom dalszą optymalizację zarządzania jego flotą oraz procesami biznesowymi. Zalety systemu DAF Telematics to bardzo łatwy dostęp do danych oraz wyjątkowa łatwość obsługi. Wyjątkowość polega na tym, że wszystkie funkcjonalności systemu DAF Telematics są zintegrowane w jedną jednostkę, dla zapewnienia maksymalnej niezawodności i wydajności. Nowy portal sieciowy oferuje jeszcze więcej opcji w zakresie użytkowania i raportowania. Jedną z nowych funkcji jest geofencing . Funkcja ta obejmuje wysłanie raportu w momencie, gdy samochód znajduje się w określonym wcześniej promieniu od adresu dostawy, aby odbiorca został powiadomiony z wyprzedzeniem o mającej wkrótce nastąpić dostawie ładunku. Obecnie istnieje możliwość wybrania najoszczędniejszej trasy przez spedytora i przesłania jej do samochodu. Liczba opcji raportowania również została rozszerzona. System DTS nie tylko zapewnia szczegółowy przegląd zużycia paliwa dla danej ciężarówki, ale może generować także inne raporty, np. na temat liczby godzin pracy silnika w stanie spoczynku - wszystko w celu jeszcze większego zoptymalizowania wydajności. Obecnie istnieje również interfejs łączący system DAF Telematics z istniejącym systemem back-office klienta w celu skutecznej wymiany danych w czasie rzeczywistym pomiędzy systemami zarządzania transportem a pojazdem.

Źródło: DAF Trucks Polska

Ostatnie artykuły