Filmy

Bezpieczna Škoda Yeti

Škodę Yeti opracowywano z zamiarem uzyskania kompletu gwiazdek przyznawanych przez niezależną organizację Euro NCAP. Samochód ten spełnia wszystkie standardy pod względem wysokiego poziomu bezpieczeństwa, zarówno czynnego jak i biernego.

Bezpieczeństwo czynne zapewnia kierowcy łatwość i pewność kontroli nad pojazdem. Auto zawiera długą listę związanych z tym elementów wyposażenia, ponieważ bezpośrednio wpływają one na bezpieczeństwo i mają znaczenie zapobiegawcze.

Lepsza widoczność
Jednym z najważniejszych elementów bezpieczeństwa czynnego w Yeti są biksenonowe skrętne reflektory główne, które lepiej oświetlają zakręty, pomagając kierowcy szybciej rozpoznać niebezpieczeństwo. Lampy ksenonowe zostały zastosowane zarówno do świateł mijania jak i do świateł drogowych. Moduły wewnętrzne reflektorów z soczewką projektorową mają regulację ustawienia pionowego i poziomego za pomocą dwóch silniczków elektrycznych. Ustawienie w pionie jest sterowane na podstawie sygnałów czujników pochylenia samochodu umieszczonych na przedniej i na tylnej osi. Ustawienie w poziomie jest sterowane na podstawie sygnału czujnika kąta skrętu kierownicy.

Przednie światła przeciwmgielne umieszczone w oddzielnych, okrągłych reflektorach są kolejnym ważnym elementem wpływającym na bezpieczeństwo. Reflektory te są wewnątrz poziomo podzielone na dwie części. Górna część to światła do jazdy dziennej, dolna natomiast jest przeznaczona na światła przeciwmgielne.

W najbogatszej wersji wyposażenia standardowo są montowane reflektory przeciwmgielne z funkcją doświetlania zakrętów. To bardzo skutecznie działające oświetlenie pomaga oświetlić ledwo widoczne przeszkody, które mogłyby się znaleźć w bezpośredniej bliskości samochodu.

Pod podłogą
Silnymi stronami samochodu w zakresie bezpieczeństwa czynnego są udoskonalone rozwiązania układu zawieszenia. Gwarantują one bardzo dobre właściwości jezdne i przewidywalność zachowania samochodu w ekstremalnych sytuacjach.

Skuteczne hamulce tarczowe wszystkich czterech kół zapewniają maksymalną skuteczność hamowania, dzięki czemu w awaryjnej sytuacji można bezpiecznie zatrzymać samochód. Hamulce nie tracą nic ze swojej skuteczności nawet gdy są używane raz za razem.

Elektromechaniczne wspomaganie kierownicy o sile wspomagania zależnej od prędkości jazdy pozwala kierowcy na wyczucie pracy kół, co umożliwia mu odpowiednią reakcję. Skuteczne wspomaganie przy małej prędkości jazdy ułatwia parkowanie, zaś zmniejszona siła wspomagania przy dużej prędkości zapewnia bezpieczeństwo kierowania.

Silniki o dużej mocy nadają samochodowi dynamikę potrzebną do bezpiecznego wyprzedzania lub do wydostania się z potencjalnie niebezpiecznego miejsca.

Wewnątrz kabiny
Komfort pracy kierowcy zapewnia ergonomicznie zaprojektowane otoczenie kierowcy i optymalnie ukształtowany, wygodny, ale niezbyt miękki fotel.

Dobra widoczność z samochodu jest ważna dla prawidłowego rozeznania kierowcy w sytuacji wokół samochodu i na drodze. Szyby o dużej powierzchni, trafnie ukształtowane słupki A i duże lusterka boczne o dużym kącie widzenia zmniejszają ryzyko, że inny uczestnik ruchu drogowego pozostanie niezauważony przez kierowcę.

Wszechobecna elektronika
Elektroniczne układy regulacji pracy hamulców i tryb Offroad. Układy i funkcje regulacji pracy hamulców - ABS, MSR, HBA, EBV, ESBS, ASR, ESP, EDS, AFM i DSR - polepszają prowadzenie samochodu w ekstremalnych sytuacjach. Nowością jest tryb Offroad, który pomaga kierowcy łatwo i bezpiecznie prowadzić samochód na nieutwardzonych nawierzchniach.

System kontroli ciśnienia w oponach zwraca uwagę kierowcy na spadek ciśnienia w którymkolwiek z kół. Odpowiednio wczesna sygnalizacja może zapobiec zniszczeniu opony wskutek za małego ciśnienia lub jej uszkodzenia. Pamiętajmy, że oba czynniki radykalnie zmieniają zachowanie i sterowność samochodu.

Miganie świateł hamowania podczas gwałtownego hamowania. Podczas gwałtownego hamowania przy prędkości ponad 60 km/h światła hamowania automatycznie migają; po zatrzymaniu samochodu przestają migać, a włączają się światła awaryjne. Gdy samochód zaczyna znów przyspieszać, światła awaryjne automatycznie się wyłączają. Funkcja ta zmniejsza ryzyko uderzenia w tył auta, zwłaszcza na końcu zatoru na autostradzie.



materiały: Škoda Auto Polska

Ostatnie artykuły