Filmy
  • Artykuły
  • Ekologia i bezpieczeństwo we flotach

Ekologia i bezpieczeństwo we flotach

Bezpieczeństwo i ekologia w aspekcie zarządzania samochodami firmowymi – właśnie ta tematyka dominowała podczas trzeciej edycji Flotowych spotkań biznesowych. Konferencję, na której w warszawskim hotelu Airport Novotel pojawiło się ponad 200 osób, zorganizowała redakcja dwumiesięcznika FlotaAutoBiznes.

Podczas spotkania prelegenci starali się pokazać, w jaki sposób można poprawić bezpieczeństwo w firmie i odnieść z tego wymierne i niewymierne korzyści. Pozytywy dotyczą bowiem nie tylko spraw wizerunkowych, lepszego postrzegania przedsiębiorstwa na zewnątrz, podwyższenia oceny pracodawcy przez zatrudnionych itp., ale także oszczędności przekładające się bezpośrednio na pieniądze.

Razem raźniej
Michał Soćko, członek Stowarzyszenia Kierowników Flot Samochodowych, a zarazem fleet manager firmy Carlsberg opracował autorski program o nazwie BAC-a. Okazuje się, że jego wdrożenie skutkuje zmniejszeniem szkodowości, ale również znacznie spadającą liczbą dni, w których pracownicy przebywają na zwolnieniach lekarskich związanych ze zdarzeniami drogowymi. A co za tym idzie funkcjonowanie przedsiębiorstwa jest mniej zakłócane przez konieczność zastępstw i stosowania różnych dodatkowych procedur. Soćko przy swoich działaniach znalazł pomoc partnerów zewnętrznych, takich jak Auto Plaza, Benefia, Business Lease, Lease Plan Fleet Management (Polska) czy PZU.
ING Car Lease, w odpowiedzi na rosnącą szkodowość swoich klientów wprowadził Safety Program. Zakłada on podniesienie świadomości, jeśli chodzi o kwestie bezpieczeństwa wśród osób zarządzających flotami, doskonalenie techniki jazdy kierowców, obniżenie kosztów operacyjnych (między innymi spadek składki ubezpieczeniowej) oraz wyeliminowanie zdarzeń o największych skutkach drogowych. Operator CFM współpracuje między innymi z firmą Cadbury Wedel. I właśnie o tej współpracy opowiadali Leszek Pomorski, wiceprezes ING Car Lease i prezes Polskiego Związku Wynajmu oraz Marcin Zawada - opiekun floty, a zarazem członek SKFS-u. Analizując lata 2007 i 2008 program ktoś na Ciebie czeka przyniósł widoczne efekty. Zmniejszono liczbę szkód drobnych (ze 141 do 123), kolizji drogowych (z 78 do 62), kolizji drogowych (z 19 do 12), wypadków (z 11 do 10).

Hybryda z Dieslem
Program związany z bezpieczną i ekologiczną jazdą, bo oba pojęcia są ściśle powiązane, można stworzyć samemu, jak i z pomocą zewnętrznego partnera. Zdaniem Ireneusza Tymińskiego, dyrektora generalnego KBC Autolease należy dokładnie przeanalizować swoją flotę zaczynając od rozpoznania ryzyk i zagrożeń, jakim podlegają jej kierowcy. Kolejnym krokiem jest ocena obecnych rozwiązań wraz z wyciągnięciem wniosków, co można poprawić w funkcjonowaniu parku maszyn. Dokonując wdrożenia programu bezpieczeństwa stosowne procedury warto zawrzeć na piśmie. Podczas jego funkcjonowania należy monitorować jego funkcjonowanie i w razie konieczności dokonywać stosownych zmian.
Piotr Grzybowski z General Motors oraz Maciej Kowalczyk z Peugeota opowiadali o systemach ekologii i bezpieczeństwa stosowanych we współczesnych pojazdach. Wpływają one w sposób znaczący na możliwość uniknięcia wypadku czy kolizji. Posiadają je nie tylko pojazdy zarządu, ale również samochody menedżerów, a nawet przedstawicieli handlowych. Wystarczy wspomnieć choćby ABS, ESP, czujniki parkowania, czy poduszki powietrzne.
Jeśli chodzi o bardziej zaawansowane systemy to wybór ich jest coraz większy i być może doczekamy się samochodu, który niemal sam jedzie. Na razie jednak nadal rola kierowcy odgrywa kluczową rolę. Z ciekawszych systemów warto wymienić choćby rozpoznawanie znaków drogowych przez auto, sygnalizacja nieoczekiwanej zmiany pasa ruchu, zaawansowane opcje sterowania światłami, wspomaganie ruszania pod górę, elektroniczny hamulec postojowy, a także dostosowywanie samochodu do nawierzchni, po której jedzie. Co z ekologicznego punktu widzenia ciekawe, w 2011 roku Peugeot zamierza wprowadzić na rynek pojazd hybrydowy. Silnik elektryczny nie będzie jednak wspomagany jak dyktują dotychczasowe trendy jednostką benzynową, ale wysokoprężną.

Sposób na stres
Ekologii i bezpieczeństwu może także sprzyjać urządzenie Carchip pro. Rejestruje ono nie tylko zmiany prędkości auta, ale także między innymi przekroczenie ustalonych wartości opóźnień w trakcie hamowania. System pomaga więc przeanalizować sposób prowadzenia samochodu przez kierowcę, czy ocenę skuteczności szkoleń doskonalenia prowadzenia pojazdu.
Na bardzo interesujący pomysł pomocy przy ekologicznej jeździe wpadł Fiat. Kupując modele Punto, Grande Punto lub 500 możemy pozyskać z Internetu specjalną aplikację, wgrywając ją następnie na nośnik przenośnej pamięci USB i włączyć w aucie. Fleet manager na swoim komputerze ma możliwość analizy zużycia paliwa, przejechanego dystansu, a następnie obliczenia kosztów wynikających z danego sposobu jazdy.
Na konferencji poruszono również kwestie psychologii podczas prowadzenia samochodu. – Stres to suma wysokich wymagań, dużych ograniczeń i małego wsparcia. Podczas jazdy samochodem stres powstaje w takich sytuacjach jak wyprzedzanie, korki, zajechanie drogi przez jej innego użytkownika, kontrola drogowa, zmiana pasa ruchu, przemęczenie, nagłe hamowanie, itp. Skutki tego są bardzo poważne. Nerwowość, nadpobudliwość, ryzyko wielu chorób, strach przed jazdą, obniżenie poczucia wartości, większe prawdopodobieństwo spowodowania stłuczki lub wypadku, a nawet uczestniczenia w bójce. Sposób? Jest ich wiele. Między innymi wykrzyczenie się w samochodzie (byle nie na współtowarzyszy), słuchanie muzyki, liczenie od 29 wstecz – co trzy liczby w dół, głęboki oddech itp. - mówi Piotr Benedyk, trener.

Kolejna konferencja FlotyAutoBiznes 27. października 2009 – także w Warszawie, a dotyczyć będzie Praktycznych rozwiązań w zarządzaniu flotą.



materiały: FAB

Ostatnie artykuły