Filmy

Flotowe premiery roku 2009



Rok 2008 przyniósł wiele ciekawych nowości na rynku flotowym. Lepiej jednak żyć przyszłością niż przeszłością, postanowiliśmy więc zapytać wybranych dostawców produktów i usług flotowych, co nowego wprowadzą do oferty przez najbliższe dwanaście miesięcy.

Prawdopodobnie na początku 2009 roku doczekamy się kolejnego spektakularnego powrotu na polski rynek Od początku listopada działa biuro Isuzu Automotive Polska (należące do Isuzu Benelux). Na początku Isuzu ma zaproponować pick-apy, potem uzupełniając ofertę o lekkie ciężarówki. To z pewnością dosyć ciekawa informacja dla firm liczących na auta z pełnym odpisem VAT-u.
Bardzo możliwe, że pojawi się na naszym rynku również kolejny gracz - Daihatsu. Specjalista od aut z segmentu A i B notuje niezłą sprzedaż w Europie i jego wejście do Polski pozostaje kwestią niezbyt odległej przyszłości. Istnieje szansa również debiutu… chińskiego producenta - Brillance.

Alfa Romeo
Menedżerowie lubiący markę słynącą z jednego z najładniejszych, sportowych designów w od III kwartału mogą zacząć negocjować z pracodawcą wartość dodaną w postaci nowej Alfy Romeo 147. Kilka modeli zostanie wzbogaconych o kolejne wersje silnikowe: 159, Brera oraz Spider. Wprowadzony w tym roku MiTo nie tylko otrzyma nowe jednostki, ale również automatyczną skrzynię biegów.
 
Audi
Najciekawsza z punktu widzenia fleet managera premiera Audi w 2009 roku odbędzie się w drugim kwartale. Wtedy to koncern zamierza wprowadzić model A4 allroad. Kilka miesięcy wcześniej na rynku zobaczymy A5 w wersji cabrio, choć wersje z odkrytym dachem rzadko funkcjonują w firmach. Poza tym na trzeci kwartał zaplanowano inaugurację Audi TTR oraz A5 Sportback.

Bentley
Ta niezwykle szanowana marka rozpocznie rok od zainaugurowania działalności Bentley Warszawa, obecnie funkcjonującego pod nazwą Bentley Service Warszawa. - W tym samym miesiącu odbędzie się polska premiera Bentley’a Continental Flying Spur Speed, o mocy 610 KM – najszybszej seryjnie produkowanej limuzyna na świecie. Z kolei pod koniec roku, w grudniu, otwarty zostanie pierwszy salon Bentley’a w naszym kraju. Jako lokalizację wybraliśmy centrum Warszawy – mówi Maciej Janiszewski, general manager Bentley Service Warszawa.

Chevrolet
Marka spod znaku General Motors wzbogaci się w marcu o Cruze’a. Klienci będą mieli do wyboru nowy dwulitrowy silnik Diesla oraz jednostki benzynowe o pojemności skokowej 1.6 i 1.8 litra.

Citroën
Francuski producent aut zapowiada dwie premiery, z czego jedna może szczególnie zainteresować fleet managerów. Naszym zdaniem C3 Picasso ma realne szanse zaistnienia w przedsiębiorstwach. Na rynku pojawi się również C1 po faceliftingu. W momencie zamykania numeru przybliżone daty wprowadzenia tych samochodów na rynek nie były znane.

Dacia
Będąca w jednym koncernie z Renault marka pochodząca z Rumunii na początek roku proponuje bardzo ciekawe samochody dla flot. Dacia Logan Pick-up powinna zainteresować osoby przewożące towary po trudniejszych terenach. Decyzjom zakupowym będą sprzyjały obecne przepisy prawne, umożliwiające odliczenie całego VAT-u od pick-upów. W pierwszy miesiącach 2009 roku klienci powinni również zacząć pytać o Dacię Logan Furgon. Dalszy rozwój czeka także Centrum Obsługi Firm. Więcej informacji na ten temat przy opisie Renault.

Fiat
Naszych Czytelników zapewne najbardziej zaciekawi fakt, że w trzecim kwartale zobaczymy nowego Fiata Doblo. Restyling dotknie aż cztery modele: Bravo, Cromę, Grande Punto i Pandę. Z kolei firmy przygotowujące akcje promocyjne z współudziałem ciekawych samochodów, mogą liczyć na kolejną odsłonę Fiata 500, tym razem w wersji cabrio. Premiera spodziewana jest na drugi kwartał 2009 roku.

Ford
Już w pierwszym kwartale 2009 roku Ford wprowadzi do pełnej sprzedaży dwa odnowione modele aut osobowych: Fiestę i Ka. Fiesta to ciekawa oferta dla rynku flotowego, wyróżniająca się dobrymi parametrami jezdnymi, wysoką jakością materiałów i starannością montażu. Z kolei produkowany w Tychach Ka nie jest może wiodącym modelem dla rynku flotowego, ale stanowi alternatywę dla przedsiębiorstw szukających oryginalnych aut.
Na rynku pojawi się również nowa wersja Focusa – RS, osiągająca prędkość od 0 do 100 km/godz. poniżej 6 sekund. Jego sercem jest specjalnie opracowana, turbodoładowana wersja 2,5-litrowego silnika Duratec o mocy 300 KM. Dla RS została opracowana specjalna wersja układu ESP. Kuga w pierwszych miesiącach 2009 roku wzbogaci się o silnik benzynowy o pojemności skokowej 2.5 l (200 KM) i opcjonalną przekładnię automatyczną Durashift 5-tronic. Także na początku roku Mondeo i S-MAX-a będą do nabycia z opcją Ford Individual (luksusowe wykończenie skórzane, uzupełnienie szeregu elementów poprawiających stylistykę wnętrza).

Honda
Już wkrótce japoński koncern planuje wprowadzić na rynek radykalnie zmienioną wersję Hondy City. Ten miejski sedan nawiązuje stylistycznie do najnowszego Accorda. Jeśli chodzi o gamę silnikową, koncern proponuje między innymi nową jednostkę benzynową: 1.4 i-VTEC, charakteryzującą się większą mocą i niższym zużyciem paliwa od poprzednika.
Firmy, w których filozofii flotowej jest posiadanie aut hybrydowych, na pewno ucieszy wejście na rynek Insight Concept. To przykład praktycznego i wszechstronnego samochodu, hatchbacka, oferującego dużą przestrzeń dla pasażerów i ich bagażu, zapewniającego niewielkie zużycie paliwa i niski poziom emisji spalin. Kluczowym założeniem modelu będzie spowodowanie, aby pojazdy z napędem hybrydowym były przystępne cenowo, a zatem dostępne dla szerokiego grona nabywców.  

Hyundai
Jeśli chodzi o modele, segmentu B wzbogaci się o i20. W Polsce będzie on początkowo dostępny w trzech wersjach silnikowych - dwóch benzynowych o poj. 1.2 (moc 78 KM) oraz 1.4 (moc 100 KM) i Dieslu o poj. 1.4 (moc 75 KM). Koncern zaprasza do salonów od marca.
Z kolei członków zarządu lubujących się w autach z napędem na cztery koła ucieszy informacja o wprowadzeniu w kwietniu do Polski ix55 – europejskiego odpowiednika legendarnego w USA modelu Veracruz. Będzie on napędzany silnikiem wysokoprężnym V6 CRDi z turbodoładowaniem, połączonym z 6-biegową przekładnią automatyczną. To pierwsze tego typu konstrukcje zastosowane w Hyundaiu. Maksymalna pojemność bagażnika wynosi 1746 litrów.

Kia
Coraz większą popularność zyskują wśród flot auta koreańskie, nie tylko wyżej wspomniany Hyundai, ale również Kia. Robiący furorę cee’d wzbogaci się w styczniu 2009 roku o wersję ISG z systemem stop&go. Kilka miesięcy później, a konkretnie w kwietniu cee’d będzie do nabycia z silnikiem 1.6 CRDi z sześciobiegową skrzynią. Na nową jednostkę napędową - 2.2 CRDi 150KM - mogą również liczyć zwolennicy Carnivala.
Nie zabraknie premier. Soul to oprócz gatunku muzyki również nazwa nowego modelu Kia. Samochód ma 4105 mm długości, 1785 mm szerokości (bez lusterek bocznych), 1610 mm wysokości, natomiast rozstaw osi to 2550 mm. Dostępny będzie z silnikami o pojemności skokowej 1.6 litra – benzynowym i wysokoprężnym i prawdopodobnie dwulitrową jednostką benzynową. Na polskim rynku ma się pojawić już w lutym. Z kolei w listopadzie w naszym kraju zobaczymy propozycję, której nazwa jeszcze jest owiana tajemnicą. Koncern tylko zdradza, że asortyment wzbogaci się o pojazd segmentu B MPV.
 
Lancia
Na 2009 rok zaplanowano premierę jednego modelu tej włoskiej marki. W czwartym kwartale zobaczymy nową Lancię Ypsilon. W pierwszym kwartale restylingowi natomiast zostaną poddane Musa - z silnikiem o pojemności skokowej 1.4 (moc 95 KM) oraz Delta z silnikiem o pojemności skokowej 1.8 (200 KM).

Lexus
Japoński koncern na początku roku wprowadza zmienioną wersję RX 350. Zmiany zajdą również w rodzinie IS. Do standardowego wyposażenia wszystkich wersji zostaną dodane: zintegrowany układ stabilizacji ruchu pojazdu (VDIM), płaski elektroniczny kluczyk (card key), składane zagłówki foteli tylnych oraz nowe rodzaje tapicerki. Poprawiono również działanie układu hamulcowego, kierowniczego i pracy zawieszenia. Z kolei IS 220 będzie miał zmniejszoną emisję spalin. Na 2009 rok zaplanowano również premierę LS 460 wzbogaconego napędem na cztery koła oraz IS 250 w wersji cabrio.

Maxus
Maxus pod koniec 2008 roku rozpoczął działalność w Polsce, dlatego trudno o nowości typowo produktowe. Firma w drugim kwartale planuje wprowadzenie specjalnej oferty finansowania zakupu aut przez wybrany bank lub firmę leasingową, a także powiększenie sieci sprzedaży i serwisu do 25 punktów (w III kwartale).

Mazda
Rok 2009 to dla Mazdy przede wszystkim wprowadzenie do sprzedaży w połowie roku nowej Mazdy3, zarówno w wersji sedan, jak i hatchback. Poza tym pojawi się nowy silnik diesla w Mazdzie6 – o pojemności skokowej 2.2 l i mocy 185 KM. Na wiosnę do oferty dołączy również MX-5 w wersji po faceliftingu.

Mercedes
Mercedes-Benz przyszły rok rozpocznie od zaprezentowania następcy Klasy E. Samochód, to jeden z podstawowych modeli Mercedesa trafi na rynek wiosną. W pierwszej połowie roku należy się także spodziewać auta, które zastąpi Klasę CLK. Nowy model E Coupe pojawi się w salonach na przełomie pierwszej i drugiej połowy roku. Wtedy do sprzedaży trafi także pierwsza hybryda niemieckiego koncernu - S 400 BlueHybrid, samochód, odznaczający się najbardziej ekologicznymi parametrami w swoim segmencie.

Mitsubishi
Mitsubishi praktycznie całą gamę aut wymieniło w 2008 roku (Lancer Sedan, Lancer Evolution, Lancer Sportback, Colt, Pajero). Wiosną 2009 roku zostanie wprowadzony za to nowy silnik Diesla w Lancerze. Na nową jednostkę może również liczyć L200. Silnik 2.5 Di-D High Power wytwarza moc 178 KM i wpływa na obniżenie zużycia paliwa i emisji CO2.

Nissan
Pixo – to nazwa nowego auta Nissana. Mały pojazd, przystosowany szczególnie do jazdy po mieście, pojawi się na rynku najprawdopodobniej już w czerwcu. Nieco później zobaczymy niewielki samochód dostawczy – kolejną premierę Nissana – czyli NV200. A już wkrótce koncern wprowadzi na rynek wersję Cabstara z automatyczną skrzynią biegów oraz rozwiązanie ekopedał, o którym już pisaliśmy w jednym z poprzednich wydań FlotyAutoBiznes. Miłośnicy sportowej jazdy mogą liczyć na modele GTR oraz 370 Z.

Opel
Opel jest na etapie wprowadzania do sprzedaży modelu Insignia – w wersjach sedan, liftback i SportsTurer (kombi) - sedan i lift-back. Następca Vectry pojawi się w salonach na początku roku. Dodatkowo od wiosny dwa nowe silniki we wszystkich Insigniach: wysokoprężny o pojemności skokowej 2.0 BiTurbo (190 KM) oraz benzynowy o poj. 1.6 turbo (180 KM).
Dodatkowo w przyszłym roku General Motors wprowadzi nowe silniki w Corsie (pojemność skokowa 1.2 i 1.4), przygotowane do zasilania LPG. Instalację gazową będzie można również zainstalować w nowej jednostce Merivy o pojemności skokowej 1.4 litra. Ostatnia nowość silnikowa „dotknie” Zafirę - o pojemności skokowej 1.6 litra i mocy 150 KM.

Peugeot
Styczeń to miesiąc, w którym ma się pojawić restylizowany model 107. Nowości modelowe francuski koncern zaplanował na przełom kwietnia i maja. Tu bardzo zadowoleni będą wielbiciele kabrioletów, gdyż właśnie w tej wersji zobaczymy 308. W tym samym okresie klienci powinni zacząć pytać o nowego crossovera. Nazwa jak na razie nie jest jeszcze publicznie znana, ale prawdopodobnie będzie to Peugeot 3008.

Renault
Koncern zakłada systematyczny rozwój sieci Centrum Obsługi Firm. W planach jest między innymi rozszerzenie oferty usług serwisowych kierowanych do klientów instytucjonalnych o obsługę pojazdów o DMC do 7 t (wyposażenie warsztatów w podnośniki 7 t.), zwiększenie dostępności zastępczych samochodów dostawczych oraz aut specjalistycznych, skrócenie czasu oczekiwania na dostawę zabudów i adaptacji karoseryjnych dostawczych. Renault przewiduje również dalszy rozwój zakresu obsługi nabywców flotowych, zmierzający do umożliwienia pełnej obsługi w jednym miejscu (od zamówienia pojazdu, poprzez finansowanie, ubezpieczenie, ewentualne adaptacje karoseryjne, przygotowanie techniczne, oznakowanie aut, aż do ich wydania).
Jeśli chodzi o modele, rok zacznie się na sportowo, gdyż lada dzień francuski koncern przedstawi Twingo RS z silnikiem atmosferycznym o poj. 1.6 l. i mocy 133 KM. Niemal w tym samym czasie na rynku zobaczymy nowego Megane Coupe.
Wiosną koncern zaproponuje zakup Kangoo Be Bop. To mniejsza wersja cieszącego się sporym powodzeniem kangura. Objętość bagażnika wynosi 174 dm3 do 1462 dm3 . Za kilka miesięcy klienci będą mogli liczyć również na zakup nowego Grand Scenica - w wersji nadwoziowej długiej oraz krótkiej. Nieco później na rynku pojawi się nowy Megane Grandtour.
Również jeśli chodzi o silniki, Francuzi nie zamierzają ustępować pola konkurentom. Benzynowa jednostka H4J o poj. 1.4 litra i mocy 130 KM będzie dostępna w gamie nowego Megane’a. Silniki: V9X o poj. 3.0 dCi (turbodiesel) i mocy 235 KM oraz V4Y o poj. 3.5 l (benzyna) i mocy 238 KM to propozycje dla klientów Laguny. Bezstopniowa skrzynia biegów CVT pod koniec 2009 roku zadebiutuje w gamie Megane/Scenic. I jeszcze jedno - wszystkie silników Renault spełnią w 2009 roku normę EURO5.

Saab
Marka związana z General Motors przewiduje jedną premierę. Inauguracyjny pokaz Saaba 9-5 nastąpi podczas salonu w Genewie. W Polsce do sprzedaży trafi w listopadzie.

Seat
Koncern jak na razie zdradza szczegóły swoich planów w pierwszej połowie 2009 roku. Zacznie się od światowej premiery Seata Ibizy Cupry. Miesiąc później świat pozna niemal wszystkie informacje dotyczące Exeo – limuzyny sportowej, mającej szanse trafić w gusta wymagającej kadry kierowniczej firm. Ten samochód do Polski trafi w czerwcu.
Także w czerwcu, ale na arenie światowej, zobaczymy Exeo w wersji StationWagon oraz Ibizę CR. Kilka miesięcy wcześniej potencjalni nabywcy Seatów mogą zacząć myśleć o kupnie Altei i Leona po lift-upach. Hiszpańska marka zyskuje coraz większe uznanie we flotach i warto śledzić rozwój jej nowych produktów.

Škoda
Czeska marka będąca pod skrzydłami koncernu Volkswagena zapowiada w drugiej połowie roku premierę Yeti. To pierwsza Škoda w zupełnie nowym dla niej segmencie – crossover, znanym także pod CUV (niewielkie auta terenowe). Szczególnie ważną dla fleet managerów może być informacja o nowym silniku wysokoprężnym o pojemności skokowej 1,6, montowanym w Octavii.
Ta ostatnia doczeka się również wersji typowo ekologicznej o nazwie Greenline. To już trzeci zielony model Škody - po Fabii i Superbie. Octavia RS i Scout poddane zostaną zewnętrznemu faceliftingowi (zmiany wewnątrz mają już miejsce wraz z FL Octavii z 2008 roku). Klienci Škody mogą także liczyć na nowe kolory karoserii.

Ssangyong
W 2009 roku koreański producent nie przewiduje wprowadzenia nowych produktów ani modeli. Można jednak już się szykować na rok 2010, gdy Ssangyong wymieni całą gamę swoich pojazdów.

Toyota
Nowe twarze Toyoty w przyszłym roku to Avensis NG (początek sprzedaży pierwszy kwartał 2009) oraz iQ (termin wprowadzenia do sprzedaży jeszcze nieustalony, ale nie wcześniej niż druga połowa 2009). Oprócz tego w pierwszej połowie 2009 pojawią się Aygo i Yaris po faceliftingu (w Yarisie będzie nowy silnik benzynowy o pojemności skokowej 1.33 l. z systemem Stop & Go).

Volkswagen
Posiadający fabrykę w Poznaniu Volkswagen na początku roku postawi na rozwiązanie ekologiczne. Już w lutym bowiem na rynku pojawi się Volkswagen Passat EcoFuel. Kolejne miesiące będą należeć do Golfa: w marcu zobaczymy Golfa +, a dwa miesiące później Golfa GTI. Czerwiec to czas premiery nowej wersji auta mającego również udział w sprzedaży do firm niemieckiego koncernu: Polo. Prawdopodobnie w listopadzie zobaczymy nową Jettę.

Volvo
Koncern Volvo zazwyczaj nie upowszechnia swoich przyszłych planów produktowych. Uchyla jednak rąbka tajemnicy. Już pod koniec 2008 roku do salonów trafiły pierwsze egzemplarze XC60, jednak prawdziwa premiera nowego modelu będzie odbywać się na początku 2009 roku.
Odpowiedzią Volvo na ekologiczny trend jest DRIV-e – czyli zielone wersje C30, S40 oraz V50, różniące się detalami zewnętrznymi od aut standardowych. Emisja CO2 na wynosić od 115 do 118 g/km. Pierwsze auta pojawią się w salonach na początku roku 2009. Z kolei Volvo S60 Design Concept - koncepcyjny samochód prezentujący zarys następcy obecnego S60, zadebiutuje w 2010 roku. Światowa premiera auta koncepcyjnego odbędzie się w Detroit w styczniu 2009 roku, a pokaz europejski odbędzie się na targach w Genewie.


Tomasz Czarnecki
Flota Auto Biznes

Ostatnie artykuły