Filmy
  • Artykuły
  • Dopasowujemy się do realiów - doroczna konferencja Mercedes-Benz Polska

Dopasowujemy się do realiów - doroczna konferencja Mercedes-Benz Polska

Spółka podsumowała rok 2008. Tradycyjnie osiągnięcia firmy zaprezentował prezes Jan Madeja, który w obliczu globalnego kryzysu (również w branży motoryzacyjnej) zachował optymizm. Nic również nie wskazywało na to, że cokolwiek może pokrzyżować plany prezesa dotyczące dalszego rozwoju Mercedes-Benz Polska w 2009 roku.



Rok 2008 był dla branży samochodowej nieco lepszy niż 2007: sprzedaż samochodów osobowych wyniosła 319 965 szt. (2007 - 293 319), co oznacza wzrost rynku o 9 proc., rynek średnich i dużych aut dostawczych wyniósł 35 191 szt. (2007 - 31 264) i wzrósł o 12,6 proc., a samochodów ciężarowych powyżej 6 ton wyniósł 19 474 szt., co oznacza spadek o 12,3 proc. (2007 - 22 198).

Osobowe
W tym świetle łączna sprzedaż na świecie pojazdów osobowych spółki Mercedes-Benz Cars, w którego skład wchodzą marki: Mercedes-Benz, Smart i Maybach oraz pojazdów użytkowych Mercedes-Benz i Mitsubishi Canter wyniosła 12 794 (2007 - 11 725) i była wyższa o 9 proc. Sprzedaż całkowita części zamiennych, łącznie z eksportem do Republik Bałtyckich, Ukrainy i na Białoruś, wyniosła 117,7 mln euro (2007 - 105 mln euro) i była wyższa o 12,1 proc.
Jak mówi prezes Jan Madeja, prezes Mercedes Benz-Polska: rok 2008 to kolejny dobry rok dla spółki. Po raz pierwszy, w samochodach osobowych, przekroczono liczbę 4300 samochodów, co oznacza wzrost sprzedaży o około 19 proc. Jednak dużo ważniejsze dla nas jest to, że pomimo dużej aktywności ze strony konkurentów Mercedes-Benz Polska utrzymała pozycję lidera segmentu premium.

Nowością 2008 była Klasa GLK, którą Mercedes wkroczył w segment luksusowych, małych off-roaderów. Oprócz GLK na rynek weszły zmodernizowane wersje Klas A, B, CLC, CLS, M, SLK oraz kultowy SL, oficjalny samochód bezpieczeństwa Formuły 1. Pod koniec roku zostały wprowadzone ekologiczne modele linii BlueEFFICIENCY, zoptymalizowane pod kątem masy, silników i oporów toczenia.
Z sukcesem kontynuowany był program flotowy Mercedes-Benz BusinessCars, który wystartował w 2006 r. z zadaniem podniesienia poziomu sprzedaży w segmencie korporacyjnym. Do firm trafiły nie tylko auta Klasy S lub E dla zarządu czy właścicieli, ale także modele Klas C i B dla średniej kadry managerskiej. O ile na początku działania programu w 2006 r. sprzedaż do firm wynosiła 271 sztuk, to w 2008 r. było to aż 1000 pojazdów. Największy kontrakt w 2008 to 100 Mercedesów Klasy C dla firmy OBI.
Klasa C to najlepiej sprzedający się Mercedes w 2008 r. (1264). Największy sukces sprzedaży spośród modeli Mercedesa odniosła jednak Klasa B (60% wzrost sprzedaży). Klienci chętnie wybierali też SUV-y, szczególnie Klasę M w wersjach przed- i po- faceliftingu (461).

- W tym roku zaczynamy nową ofensywę produktową jeśli chodzi o ekologię. Zaczynamy od modelu hybrydowego S400 BlueHYBRID, na początku roku 2010 planujemy wprowadzić bardziej zaawansowaną hybrydę - model ML z dwoma silnikami elektrycznymi. Również w tym samym roku wprowadzamy do sprzedaży model B klasa z napędem na ogniwa paliwowe – powiedział Jan Madeja.

Dostawcze
Wahania kursu złotego i cen paliw, kryzys finansowy oraz spadek popytu w Europie Zachodniej to czynniki, które wpłynęły negatywnie na kształt rynku samochodów użytkowych. Mimo tej trudnej sytuacji, Mercedes-Benz sprzedał rekordową ilość 8203 wszystkich pojazdów użytkowych, czyli o ponad 5 proc. więcej niż w roku 2007 (7797).

- Jeśli chodzi o vany to po raz pierwszy osiągnęliśmy sprzedaż 5 tys. samochodów ze wzrostem ponad 40 proc. Można powiedzieć, że dynamika sprzedaży ostatnich dwóch lat aut służących do transportu ładunków jest gigantyczna. Udało nam się również utrzymać trzecie miejsce w rynku za Fiatem i Renault a przed VW i Fordem - mówi Jan Madeja.

Rok 2008 to okres stabilizacji oferty, choć zaprezentowanych zostało kilka, głównie proekologicznych, rozwiązań. Flagowy produkt Mercedes-Benz Sprinter i jednocześnie lider sprzedaży, zyskał nowe oblicze. W pierwszej połowie roku zaprezentowany został ekologiczny, dwupaliwowy Sprinter NGT, spełniający normę Euro 4. Samochód napędzany benzyną bądź gazem ziemnym uzyskuje zasięg do 1200 km. Koszty eksploatacji są niższe o kilkanaście procent, emisja CO2 spadła o 20 proc., niższy jest poziom hałasu, a auto uzyskuje moc 156 KM. Rozpoczęły się również testy konsumenckie hybrydowego Sprintera Plug-In Hybrid. Gama samochodów dostawczych 4x4 została uzupełniona o model Mercedes-Benz Sprinter 4x4.
Na międzynarodowych targach samochodów użytkowych IAA 2008 w Hanowerze zaprezentowany zostały studyjny model Mercedes-Benz Vito BlueEFFICIENCY, który dzięki zastosowaniu specjalnych rozwiązań konstrukcyjnych przy zachowaniu konwencjonalnego napędu spala o 1,2 - 1,6 l/100 km mniej.
W 2008 r. pojawiła się również nowa, ekskluzywna wersja Viano X-Clusive, powstała na bazie linii Ambiente (premiera na targach samochodów użytkowych RAI 2007 w Amsterdamie).

Ciężarowe
Mimo szczególnie trudnej sytuacji w transporcie międzynarodowym, Mercedes-Benz umocnił swoją pozycję na rynku samochodów ciężarowych o powyżej 6 t DMC i zwiększył udziały o 1 proc. - do 14,2 proc., plasując się na trzecim miejscu (2007 - 5 miejsce). W segmencie ciężkich podwozi ciężarowych powyżej 16 t DMC Mercedes uplasował się na drugim miejscu, zwiększając swoje udziały do ponad 21 proc. Spadła natomiast sprzedaż - 2755 aut ciężarowych (- 5,7 proc.) w porównaniu do 2007 (2921 szt.).


Jan Madeja, prezes Mercedes-Benz Polska
- Najciekawszym dla nas segmentem był rynek samochodów ciężarowych. Rok zaczął się fenomenalnie, już w 2007 odnotowaliśmy olbrzymi wzrost z 14 do 22 tys. samochodów. Do kwietnia 2008 mieliśmy również wzrost na poziomie 22 proc. Od połowy roku ta dynamika bardzo mocno się zwolniła, a w ostatnim kwartale ub. roku dynamika wzrostu zmalała o prawie 50 proc. (w porównaniu do roku 2007). Sytuacja o tyle była dla nas stresująca, że musieliśmy na bieżąco korygować plany dostaw i dopasowywać produkcję ciężarówek do realiów rynkowych. Całkowitą sprzedaż 2755 aut możemy uznać za dobrą, gdyż prawie wszystkie z zamówionych samochody (2705 szt.) udało nam się wydać odbiorcom.
Nadal ważnym czynnikiem dla Mercedes-Benz Polska jest odbudowa pozycji rynkowej. Już kiedyś byliśmy na rynku nr 2 z udziałem 18 proc. Mieliśmy też okres, gdy w latach 2005/2006 byliśmy na miejscu 6. z udziałem poniżej 13 proc. Nasza obecna strategia zakłada zdecydowaną odbudowę pozycji i osiągniecie udziałów w rynku na poziomie 20 proc. Ważne jest to, że widzimy już pierwsze efekty naszych działań w dwóch aspektach: podniesienie udziałów rynkowych oraz trzecie miejsce w rynku sprzedaży. Cieszymy się, że znowu po trzech latach jesteśmy w ścisłej czołówce, zaraz po firmach MAN i DAF.
Drugim wyzwaniem, jakie stanęło przed nami w 2008 roku było podniesienie sprzedaży części zamiennych. W tej dziedzinie również Osiągnęliśmy nowy rekord z 16 proc. wzrostem sprzedaży w Polsce. Z magazynu centralnego w Warszawie obsługujemy także inne rynki, tj. Litwę Łotwę i Estonię, Ukrainę i Białoruś - w sumie przekroczyliśmy obroty 100 mln euro ze wzrostem około 7 proc.
W dziedzinie after sales najważniejszym wydarzeniem minionego roku było wprowadzenie nowego kanału sprzedaży części zamiennych i doradztwa dla niezależnych warsztatów. Cały program nazywa sie Best Parts i oparty jest na platformie internetowej.
Naszym centralnym zadaniem jest dalszy rozwój sieci serwisowej. W tym roku planujemy kolejne otwarcia punktów dedykowanych ciężarówkom: w Lublinie, Kaliszu, Radomiu i Krakowie. Dla samochodów osobowych planujemy uruchomienie nowych punktów serwisowych w Poznaniu i Łodzi. Najważniejsze jest dla nas rozwój naszych partnerów serwisowych, czyli wdrażanie programów consultingowych polegających m.in. na wsparciu szkoleniowym dla ich kadr. Myślę, że ważne jest to, aby wspierać naszych partnerów w rozwoju ich organizacji i dostarczać im odpowiednich narzędzi np. do rekrutacji pracowników, do ich szkolenia zarówno w dziale sprzedaży jak i serwisu.


Nowością 2008 był nowy Actros, który jako pierwszy pojazd otrzymał w standardzie zautomatyzowaną skrzynię biegów Mercedes PowerShift 2.
W drugiej połowie roku światową premierę miała budowlana wersja nowego Actrosa, w Polsce pojawi się on w roku 2009. Podobnie jak całkowicie nowy model – Zetros, którego militarna oraz cywilna wersja została zaprezentowana na targach IAA 2008 w Hanowerze. Zetros to nowa rodzina off-roadowych ciężarówek z napędem na wszystkie koła, z silnikiem umieszczonym przed kabiną.
W segmencie aut dystrybucyjnych Mercedes-Benz również pojawiła się nowość. Mercedes-Benz Atego z napędem konwencjonalnym wyposażony został w system start-stop, który pozwala na zmniejszenie zużycia paliwa średnio o 2,8 proc. Daimler AG pozostaje światowym liderem w kategorii samochodów użytkowych z napędem hybrydowym na targach IAA 2008 pojawił się: Mercedes-Benz Axor BlueTec Hybrid - pierwszy prototyp ciężarówki przeznaczonej do transportu dalekobieżnego, Mercedes-Benz Econic BlueTec Hybrid z silnikiem wysokoprężnym oraz Econic NGT Hybrid - koncepcyjny samochód hybrydowy zasilany gazem ziemnym. Econic, który w 2008 r. świętował swoje 10-lecie, w 2009 r. pojawi się z Polsce w wersji CNG.

- Robimy swoje, robimy jak najlepiej i dopasowujemy się do realiów. Trzeba jednak pamiętać, że w Polsce mamy nieco inne wyzwania niż w Europie Zachodniej, przede wszystkim budowa infrastruktury, w której również będzie miała swój udział branża samochodów dostawczych i ciężarowych… - tymi słowami prezes Madeja zakończył konferencję prasową, potwierdzając jakby swoje plany na przyszłość - dalszego rozwoju Mercedes-Benz Polska.

Premiery 2009 w Polsce:
- wprowadzenie na rynek nowej E klasy,
- w połowie roku facelifting S klasy,
- wprowadzenie pierwszego auta z napędem hybrydowym S400 BlueHYBRID,
- w trzecim kwartale nowa klasa E Coupe.
- facelifting GL
- Actros MPIII - powiększenie rodziny - samochody budowlane,
- Zetros,
- nowy Econic,
- Mitsubishi Fuso Canter Euro 5 EGR.



(MB)

Ostatnie artykuły