Filmy
  • Artykuły
  • Ekologicznie i bezpiecznie - II Kongres PZWLP

Ekologicznie i bezpiecznie - II Kongres PZWLP

W dniu 28 października w Warszawie odbył się II Kongres Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów. Nie jest to łatwy czas dla przedsiębiorców, gdy wokół wszyscy mówią o światowym kryzysie i recesji, jaka nas czeka.

Jeżeli spojrzeć na stan z połowy br., to branża leasingowa nie odczuwa na razie spowolnienia. Floty należące do polskich firm z branży CFM liczyły prawie 113,5 tys. pojazdów tj. prawie 33 proc. więcej niż przed rokiem. Generalnie nikt chyba nie jest w stanie precyzyjnie określić tego co czeka nas w przyszłości i może właśnie dlatego, głównymi tematami kongresu stały się: ekologia i bezpieczeństwo - kwestie, które z pewnością zdominują działania firm w najbliższych latach.

Ekologia
Duży nacisk położono w tym roku na ekologię. Kongresowi towarzyszył pokaz BMW serii 7 z napędem wodorowym. Chociaż jest to już homologowany i seryjnie produkowany pojazd, to można go uznać jako rozwiązanie prototypowe. Firma na razie nie sprzedaje, a jedynie proponuje niektórym firmom, bądź osobom, leasing tego pojazdu. W Niemczech jeździ obecnie kilkaset takich aut, a stacji, gdzie można zatankować wodór jest zaledwie kilka (w Polsce nie ma ani jednej). Trudno więc uznać to, jako propozycję dla naszych klientów, a bardziej trzeba to potraktować, jako ciekawostkę towarzyszącą obradom.
Jedną z prezentacji przygotował Jacek Bożek z Klubu Gaja od 20 lat zajmujący się ochroną środowiska. To, co najbardziej zainteresuje naszych czytelników, to fakt, że na obszarze Natura 2000 można budować drogi, ale z zachowaniem wszystkich norm unijnych. - Zachód najpierw zbudował sobie dobrą sieć dróg i autostrad, a potem ustanowił obszar Natura 2000. U nas jest odwrotnie i dlatego mamy z tym tyle problemów - podsumował swoją prelekcję Jacek Bożek.

Gość specjalny
Za takowego na pewno należy uznać wicepremiera, ministra gospodarki Waldemara Pawlaka, który przyjął zaproszenie Kongresu oraz miesięcznika Forbes, i zasiadł na jego kanapie. Przepytywany przez redaktora naczelnego tego pisma Kazimierza Krupę, wicepremier, prywatnie użytkownik samochodu z napędem hybrydowym (beznzynowo-elektrycznym) wziętym w leasing, stwierdził, że odpowiedzią producentów samochodów na obecny kryzys powinna być obniżka cen. Zdaniem Waldemara Pawlaka ich marże sięgają 40 proc. i to tutaj trzeba szukać obniżek, a nie w podatkach lub akcyzie. Ponadto, zdaniem polityka, właśnie teraz, w dobie kryzysu najlepszym rozwiązaniem jest wynajem lub leasing, zamiast kupna czy kredytu. I tu powinny się pojawić oferty z dużą wartością końcową, ale w zamian za to, z niską marżą. Zapytany o zachęty do zakupu nowych aut, pan wicepremier potwierdził konieczność analizy mechanizmu zachęty do kupowania nowych pojazdów (od ilu lat to słyszymy?). Padło też pytanie o ulgi lub ułatwienia dla użytkowników samochodów z napędami alternatywnymi, a przecież nie muszą to być tylko indywidualni kierowcy, ale także floty. Waldemar Pawlak stwierdził, że na podstawie własnych doświadczeń wie, iż samo eksploatowanie takich pojazdów już daje duże oszczędności, nie widzi więc potrzeby dodatkowych zachęt w postaci np. zwolnień z płatnego parkowania, czy innych ulg. Dodał także, że dzisiejsze, nowoczesne rozwiązania zarówno w silnikach benzynowych, jak i wysokoprężnych, są na tyle dobre, że nie zagrażają w dużym stopniu ograniczeniom emisji CO2.

Bezpieczeństwo
Gościem honorowym kongresu był Ari Vatanen – były mistrz świata w rajdach samochodowych, a obecnie deputowany do Parlamentu Europejskiego. Najważniejszą tezą jego wystąpienia była konieczność natychmiastowej poprawy stanu bezpieczeństwa na naszych drogach. Nie trzeba w tym miejscu się rozpisywać na temat statystyk poziomu bezpieczeństwa na naszych drogach, które są najgorsze w całej UE.
Z dużym aplauzem przyjęto prezentację przygotowaną przez prezesa IBRM Samar Wojciecha Drzewieckiego, a zatytułowaną Bezpieczeństwo na polskich drogach – realna perspektywa, czy mit. Autor wskazał w nim, że jako przyczynę wypadków podaje się przede wszystkim nadmierną prędkość. Prawie nigdy nie wspomina się o braku wyobraźni i odpowiedzialności kierowców, stanie technicznym pojazdu, a także stanie technicznym i oznakowaniu naszych dróg. Na pewno nie bez znaczenia jest rosnąca liczba pojazdów i ich wiek. Pod koniec ubiegłego roku średni wiek samochodu osobowego w naszym kraju wynosił 14 lat i 4 miesiące, a średni wiek rejestrowanego w 2007r. po raz pierwszy pojazdu to 8 lat. Do tego dochodzi nieszczelny system kontroli technicznej. Przecież sami nieraz widzimy na drodze coś, co już dawno nie powinno poruszać się po drogach publicznych. O dziwo Policja rzadko reaguje na taki widok, o wiele bardziej opłaca się stanie w dobrym miejscu z suszarką. Na koniec prezes Drzewiecki również zwrócił uwagę na potrzebę wprowadzenia rozwiązań podatkowych sprzyjających kupowaniu nowych, a także ekologicznych pojazdów. W konsekwencji doprowadzi to do, niejako naturalnego odmłodzenia parku samochodowego w Polsce i ograniczenia importu. Nie bez znaczenia są też kwestie ekologiczne (zmniejszenie emisji CO2), a także częściowe zmniejszenie liczby wypadków (nowszy tabor – wyższy poziom techniczny) i lepsze postrzeganie rynku przez potencjalnych inwestorów.

W kuluarach
Atmosfera była oczywiście dobra, spotkało się wielu ludzi z branży, którzy dawno się nie widzieli. Ale we wszystkich rozmowach i spotkaniach dało się jednak słyszeć głosy wyrażające obawy o najbliższą przyszłość naszej, i nie tylko naszej gospodarki. Wydaje się, że tak naprawdę, to na razie odczuliśmy światowy kryzys głownie poprzez silne spadki na Warszawskiej Giełdzie i gwałtowne osłabienie Złotego w ostatnim czasie. Jednakże zarówno wieści z rynków zagranicznych, jak i informacje o zamykaniu na jakiś czas kolejnych zakładów produkujących samochody, powodują, że cała branża z wielkim niepokojem patrzy w przyszłość. I nie ma właściwie odważnego, który pokusiłby się o jakąś prognozę na najbliższe 12 czy 24 miesiące.


Klaudiusz Madeja

Ostatnie artykuły