Filmy
  • Artykuły
  • Nad targami AUTOSTRADA ciągle świeci słonce

Nad targami AUTOSTRADA ciągle świeci słonce



Dosłownie i w przenośni, z nieba lał się słoneczny żar a na twarzach wystawców można było zaobserwować rozpromienione twarze (chyba z zadowolenia). To już druga edycja kieleckich targów, która pokazała jak dobrze wygląda kondycja producentów i dostawców sprzętu budowlanego. Ogromny boom w tej branży, który napędziła wiadomość o przyznaniu Polsce organizacji Euro 2012 trwa do dzisiaj i wygląda na to, że jeszcze potrwa długo. Na tle tego wydarzenia nie mniej istotny jest fakt, że wystawcy ciągle starają się pokazywać nowe rozwiązania prowadzące do efektywniejszego wykorzystania sprzętu budowlanego.



Majowe targi AUTOSTRADA to dobre miejsce na promocję firm oraz premiery ciekawych pojazdów. Tak było i tym razem, czego dowodem są nowe rozwiązania transportowe często pokazywane po raz pierwszy właśnie tu w Kielcach. Nowością tegorocznych targów jest nagrodzony tytułem „Truck of the Year” 2008 typoszereg TGS. Nowa stylistyka, nowy napęd, nowa mobilność. TGS pozwala poznać, czym jest niezawodność. Mocne silniki D20 Common Rail i perfekcyjnie dopasowane skrzynie biegów umożliwiają uzyskanie doskonałych osiągów i utrzymanie korzystnego zużycia paliwa. Na stoisku firmy MAN-STAR TRUCKS mogliśmy obejrzeć modele: TGS 41.400 8x4 BB z zabudową betononomieszarką (Liebherr), TGS 41.440 8x8 BB z zabudową wywrotką trójstronną (Meiller) oraz MAN-a TGM 18.240 4x2 BB z zabudową wywrotką trójstronną oraz żurawiem zamontowanym za kabiną (Hiab). Pojazdy budowlane MAN są przystosowane do poruszania się w najtrudniejszym terenie, dowodem był m.in. pokazany na targach MAN TGS ze stałym napędem 8x8 i wzmocnionym sprzęgłem. Dobrym przykładem wykorzystania podwozia klasy średniej w budownictwie był MAN TGM. Cechy szczególne tego pojazdu to: nowoczesny silnik D08 Common Rail w wersji Euro 4 z filtrem PM-KAT ®, kabina dzienna typu C z niskim wejściem, szeroko otwieranymi drzwiami i wygodnym przejściem na stronę pasażera zapewniająca dużą swobodę ruchu oraz wyposażona w klimatyzację z automatyczną regulacją temperatury.



Dużym zainteresowaniem cieszyły się również wywrotki firmy Scania, modele R480 z napędem 8x6 i R420 z napędem 6x6. W silnikach tych ciężarówek zastosowano technikę EGR, dzięki której spełniają one najostrzejsze normy emisji spalin bez konieczności stosowania dodatków. Warto wspomnieć, że Scania wprowadziła niedawno na rynek nowy model flotowy występujący z oznaczeniem „G”. Jest to pojazd z kabiną, która mieści się w przedziale pomiędzy najmniejszym modelem „P” a największym „R”.



Samochody marki Mercedes-Benz to doskonała propozycja dla branży budowlanej. Począwszy od ciągników siodłowych po specjalistyczne zabudowy wszystkie ciężarówki „z gwiazdą na masce” prezentują bardzo wysoko zaawansowany poziom technologiczny. Przypomnijmy, ze niedawno odbyła się premiera kolejnej wersji Actrosa, który jest największą ciężarówką tego producenta. W tym roku firma Mercedes-Benz Polska na swoim stoisku wystawiła dwa pojazdy: Atego 918 AF z napędem 4x4 oraz Actrosa 4141 w konfiguracji napędowej 8x6/4. Ciekawym rozwiązaniem jest zabudowa najmniejszej ciężarówki Mercedesa. 11-tonowe (DMC) Atego było przygotowane jako samochód brygadowy z możliwością transportu ładunku. Pojazdy tego rodzaju mają zastosowania głownie w straży pożarnej oraz specjalistycznych służbach np. pogotowiach energetycznych.



Volvo to firma z dużym doświadczeniem. Tradycyjnie już na wspólnym stoisku szwedzkiego koncernu spotkały się maszyny budowlane i pojazdy ciężarowe. Zaprezentowano tam najnowszy produkt – walce do robót ziemnych serii SD oraz dwubębnowe walce DD85 i DD95. Typowym przykładem ciężarówki budowlanej jest natomiast model FM. Volvo FM napędza silnik D13A lub mniejszy – D9B o mocach odpowiednio: 400,440,480 KM lub 300, 340, 380 KM. Samochody budowlane Volvo, oprócz skrzyń manualnych mogą być wyposażone w pełni automatyczne przekładnie Powertronic, których cechą charakterystyczną jest to, że mogą przenosić moment obrotowy o wartości 2500 Nm. Skrzynie te występują w 3 wersjach z 5- lub 6-przełożeniami i mają również możliwość przełączaczania w tryb manualnej zmiany biegów.



Mocnym graczem na rynku budowlanych jest IVECO. Całkowicie odnowiona w ub. roku gama pojazdów oferuje kompleksowe rozwiązania logistyczne. Podwozia Trakker 6x4, 6x6, 8x4, 8x8 i Euro Cargo 4x4 to pojazdy przystosowane do najtrudniejszych zadań w terenie. W sumie producent oferuje około 60 konfiguracji podwozia, które można dostosować do potrzeb każdego klienta. Innowacją w nowym Trakkerze jest kabina zapożyczona od modelu Stralis. Trakkery może napędzać jeden z dwóch oferowanych przez włoski koncern silników: Cursor 8 oraz Cursor 13 spełniające normy czystości spalin Euro 4 lub 5 w technologii SCR.



Francuski producent – Renault Trucks – przedstawił w tym roku całą gamę pojazdów, począwszy od typowo budowlanego Keraxa, poprzez nieco lżejszego Landera do zupełnie małego Maxity. Do najcięższych zadań przeznaczony jest model Kerax Heavy w konfiguracji napędowej 6x4 lub 8x4. Renault Trucks Polska oferuje gotowe pojazdy wywrotki tylnozsypowe lub trójstronne zabudowane przez firmy: KH-Kipper, Molcik lub Elbo. Samochodem przeznaczonym do zaopatrywania placów budowy jest Premium Lander. Podwozie ciężarówki w wersji czteroosiowej może wystepować jako betonomieszarka o objętości 9 m3. Premium w konfiguracji napędowej 6x4 to doskonały przykład pojazdu zaopatrzeniowego, który w tylnej części ramy za skrzynią ładunkową może mieć zamontowany żuraw przenośny.



Pomimo tego, że na tegorocznych targach nie zauważyliśmy obecności holenderskiego producenta pojazdów marki DAF, to nie sposób pominąć udziału tej firmy w branży budowlanej. Niedawna prezentacja, jaką zorganizował DAF Trucks Polska dla klientów i dziennikarzy, ukazała najnowsze propozycje tego koncernu. Cała seria CF obejmuje samochody w konfiguracjach napędowych: 4x2, 6x2, 8x2 oraz 6x4 i 8x4. Niewątpliwie ostatnią nowością są ciężarówki CF FAT 6x4 i FAD 8x4. W pojazdach tych całkowicie zmodernizowano podwozie przystosowując je do jeszcze cięższych zadań transportowych.



Targi AUTOSTRADA gromadzą niemal wszystkich producentów pojazdów, związanych bezpośrednio z branżą budowlaną. Dlatego również podczas tej edycji mogliśmy zobaczyć silną reprezentację krajowych wytwórców i przedstawicielstwa zachodnich koncernów specjalizujących się w produkcji specjalistycznych zabudów oraz naczep. Nie zabrakło produktów liderów rynku zabudów: Meiller, KH-Kipper (nowość: zabudowa typu Half-pipe), Sosnowski, Elbo, Gervasi, Molcik, Dautel oraz czołowych producentów naczep: Schmitz Cargobull (naczepa wywrotka Gotha) reprezentowany przez EWT Truck&Trailer Polska, Wielton, Primbox, Polkon, Stokota, Fliegl, Ovibos, Kempf, Sommer, Faymonville, Noteboom. Polski producent naczep firma Wielton pokazała nową wywrotkę stalowa typ NW33 SK, która od czerwca br. wejdzie do seryjnej produkcji. Do jej budowy wykorzystano nowe materiały. Rama tego pojazdu została wykonana ze stali DOMEX zaś skrzynię ładunkową wykonano ze stali DOCOL. Blacha DOCOL jest prawie 3-krotnie wytrzymalsza od tradycyjnych materiałów stosowanych dotychczas na rynku.



W Kielcach spotkały się także firmy finansujące zakupy pojazdów i maszyn budowlanych, były to m.in.: VB Leasing Polska, Bankowy Fundusz Leasingowy, DG-Inwest, Impuls Leasing Polska, BNP Paribas Lease Group, Millenium Leasing, SG Eqipment Leasing, Nova Finance. Specjalistą od m.in. finansowania maszyn jest firma VB Leasing. W jej ofercie znajdziemy możliwość leasingu maszyn budowlanych na okres od 24 do 60 miesięcy oraz korzystne warunki ubezpieczenia sprzętu.




(MB)

Ostatnie artykuły