Filmy

Scania na budowlanym szlaku



Scania od wielu lat oferuje ciężarówki budowlane, potwierdzając tym swoje doświadczenia w konstruowaniu tego typu pojazdów. W marcu, jak co roku, firma urządziła po Polsce objazdową prezentację ciężarówek specjalistycznych pod hasłem: Scania Test Tour 2008. Klienci związani z branżą budowlaną mogli praktycznie przekonać się o walorach użytkowych wywrotek zamontowanych na różnych typach podwozi.

W zależności od wymaganej ładowności stosuje się podwozia trzy- lub czteroosiowe, tak aby nacisk osi w warunkach ruchu drogowego spełniał dopuszczalne normy. Dostępne konfiguracje podwozi samochodów budowlanych umożliwiają napęd na wszystkie koła oraz na pojedyncze lub podwójne osie napędowe. Wieloosiowa konstrukcja podwozia umożliwia uzyskanie większej masy technicznej pojazdu, która wynosi odpowiednio 39 i 47 t. Duże pojazdy przeznaczone pod zabudowy budowlane najczęściej występują w konfiguracjach z napędem 4x4, 6x4, 6x6, 8x4 lub 8x6.



W budowlanych Scaniach dzięki optymalnemu doborowi zawieszenia: przód – resory paraboliczne 3x29 mm, 3x32 mm lub 4x28 mm; tył – resory trapezowe lub 10x25/90 mm, oraz dla ciągnika siodłowego: przód 3x32 mm i tył 3x26+2x26 osiągnięto kompromis między trwałością pojazdu a komfortem pracy kierowcy. Ze względu na dużą wytrzymałość resory stalowe trapezowe są lepsze do wykonywania większości zadań budowlanych. Ciężarówki wyposażone w tylne resory paraboliczne mają zamontowaną belkę poprzeczną o zamkniętym profilu dla zapewnienia większej sztywności podwozia. W pojazdach użytkowanych na drogach utwardzonych może być zastosowane także zawieszenie mieszane ze stalowymi resorami parabolicznymi z przodu i miechami na tylnej osi.
Aby zwiększyć sprawność poruszania się samochodów w trudnym terenie, Scania wyposaża ciężarówki budowlane w 12-biegowe synchronizowane, dwuzakresowe (z dwoma biegami pełzającymi dwoma wstecznymi) skrzynie oraz blokadę mechanizmów różnicowych wszystkich osi napędzanych oraz blokady międzyosiowe. Do napędu urządzeń hydrauliki siłowej służy fabrycznie montowana przystawka odbioru mocy EG 650 lub EG 653.
O niezawodności Scanii świadczą również zastosowane 6-cylindrowe rzędowe jednostki napędowe: DT1217 o poj. 11,7 l (353 kW/480 KM przy 1900 obr/min), DT1212 o poj. 11,7 l (309 kW/420 KM przy 1900 obr/min), DT1213 o poj. 11,7 l (279 kW/380 KM przy 1800 obr/min. Wszystkie silniki spełniają normę czystości spalin Euro 4 w technologii EGR.



Specyfika zastosowania pojazdów do prac budowlanych nie przewiduje wyposażenia kabiny w część wypoczynkową dla kierowcy (leżanka). Dlatego w ciężarówkach tego typu najczęściej stosuje się kabiny dzienne, np. typu CP CR lub nową kabinę CG. Alternatywą dla kabiny CR16 jest jej wydłużona wersja CR19, dostarczająca kierowcy dodatkową przestrzeń za fotelami, która może być wykorzystana na przechowywanie podręcznych przedmiotów.
Wywrotki, trójstronne lub tylnozsypowe, w zależności od wielkości podwozia mieszczą 12,7 lub 19,6 m3 ładunku. Umożliwia to sprawne przewiezienie jednorazowo większych ilości np. materiałów budowlanych, piasku lub kruszywa w miejsca trudno dostępne.
W prezentacjach uczestniczyły pojazdy zabudowywane przez znane na naszym rynku firmy: KH-kipper, Skibicki i Elbo.



Scania - specyfikacje pojazdów demonstracyjnych

(MB)

Ostatnie artykuły