Filmy
  • Artykuły
  • Z taśmy zjechał ostatni MAN LE2000

Z taśmy zjechał ostatni MAN LE2000

Kończy się czternastoletnia historia sukcesu. Od roku 1993 wyprodukowano niemal 200 000 lekkich i średnich samochodów ciężarowych MAN.

Niezawodne w od 1993 r.

W roku 1993 spółka MAN Nutzfahrzeuge zaprojektowała lekki szereg konstrukcyjny pojazdów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej od 6 t do 12 t, skutecznie zdobywając w ten sposób silną pozycję w tym segmencie. Przez pierwszych pięć lat produkcji seria L schodziła z taśmy w zakładach MAN w Salzgitter, a następnie w roku 1999 produkcja została przeniesiona do Austrii. Kabina kierowcy pochodziła od austriackiego producenta pojazdów użytkowych ze Steyer w Austrii, który pięć lat wcześniej został przejęty przez koncern MAN’a. Kabina ta była ceniona wśród klientów za nisko usytuowane wejście, doskonałą widoczność we wszystkich kierunkach i niską masę własną.
Również w średnim typoszeregu do 18 t, a w przypadku trzech osi do 26 t, można było wybierać jedną z liczącej trzy modele rodziny kabin z serii lekkiej: Compact, Mittellang i Doppelkabine [kompaktowa, średnia i podwójna]. Jeżeli komuś zależało na jakości tras dalekobieżnych, mógł zlecić, aby w lekkim typoszeregu zamontowano kabinę pochodzącą z ciężkiej serii FE2000. W zależności od tego, która kabina została zamontowana na podwoziu, pojazd MAN schodził z taśmy z oznaczeniem LE lub ME. Ostatni MAN ME2000 został wyprodukowany latem 2005r.

Jedyny facelift lekkiego typoszeregu w roku 2000

Kabina pojazdów LE2000 była tak dalece ponadczasowo dopasowana do krajobrazu pojazdów użytkowych, że jedyny facelift miał miejsce na targach IAA 2000. W dopasowaniu do wzornictwa prezentowanego tam wówczas typoszeregu TGA zrezygnowano ze srebrnego obramowania osłony chłodnicy. Eleganckie zderzaki ze zintegrowanymi kierunkowskazami i światłami przeciwmgielnymi były cechami charakterystycznymi pojazdów zwanych L2000 Evolution – później LE2000.
Kolejny raz typoszereg ten znalazł się w centrum zainteresowania klientów w połowie bieżącej dekady. Wprowadzenie opłat drogowych na niemieckich autostradach dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 12 t wpłynęło na wzrost zainteresowania ze strony przedsiębiorstw transportowych. MAN LE 2000 zdecydowanie wygrywał przy wyborze pojazdu o masie 11,99 t, który bez opłat mógł jeździć w dalekie trasy na terenie Niemiec.

Ulubiona podwójna kabina

Już w listopadzie 2006r. ostania z 6291 podwójnych kabin miała zakończyć w zakładach Steyera daną serię wyposażenia kabin kierowców. Podwójna kabina, która w firmie MAN powstawała bezpośrednio na taśmie wraz z innymi kabinami, spotkała się z tak pozytywnym przyjęciem zwłaszcza w budownictwie i gospodarce komunalnej, że znalazła się ona ponownie w ofercie MAN-a dla typoszeregów TLG i TGM.

Znane wzornictwo – inne nazwy marek

Swoich klientów znalazły nie tylko lekkie samochody ciężarowe z umieszczonym na przodzie logo Steyra i MAN’a. Od roku 2000 rodzina ta wzbogaciła się o nową twarz. Swoją międzynarodową obecność firma MAN wzmocniła dzięki firmie STAR, polskiemu producentowi pojazdów użytkowych. W miejsce przestarzałych krajowych produktów STAR zaczął oferować lekkie pojazdy MAN pod nazwą S 2000, zmienioną później na SE 2000. Również w Wielkiej Brytanii znalazła się nasza filia: należąca do MAN-a marka ERF sprzedawała LE2000 jako dostawczy pojazd ciężarowy o nazwie ECL.
Koniec produkcji w Steyr – początek produkcji w Indiach: kabina serii LE2000, po lekkich modyfikacjach, ponownie znalazła swoje zastosowanie w nowych pojazdach MAN typoszeregu CLA, które od zeszłego roku produkowane są w Indiach w ramach joint venture z MAN FORCE TRUCKS PVT. Ltd.

źródło: MAN-STAR TRUCKS

Ostatnie artykuły