Filmy

Nowe Audi RS 3 Sportback

Nowe Audi RS 3 Sportback zajmuje poczesne miejsce wśród sportowych modeli segmentu samochodów kompaktowych oferowanych przez producenta z Ingolstadt. Po światowej premierze Audi RS 3 Limousine na wystawie Paris Motor Show 2016, na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie zadebiutuje nowe Audi RS 3 Sportback. Najmocniejszy na świecie seryjnie produkowany silnik pięciocylindrowy, nadzwyczajna dynamika i sportowy wygląd sprawiają, że prowadzenie tego auta dostarcza mnóstwo radości.

Za świetnymi osiągami Audi RS 3 Sportback stoi silnik 2.5 TFSI – najmocniejsza na świecie pięciocylindrowa jednostka napędowa produkcji seryjnej. Motor ma 294 kW (400 KM) mocy, o 33 KM więcej mocy niż poprzednik i dzięki m.in. swej aluminiowej skrzyni korbowej, jest lżejszy o 26 kg. Jego maksymalny moment obrotowy: 480 Nm, dostępny już przy 1700 obr./min pozostaje niezmienny aż do 5850 obr./min. Wyposażone w tą jednostkę Audi RS 3 Sportback, od 0 do 100 km/h przyspiesza w 4,1 sekundy. Doskonałemu przyspieszeniu towarzyszy jedyne w swoim rodzaju brzmienie pięciocylindrowego silnika, powstające w wyniku zróżnicowania kolejności zapłonu poszczególnych cylindrów. Zapłon następuje na zmianę w cylindrach sąsiadujących ze sobą i od siebie oddalonych. Na życzenie, Audi może zwiększyć ograniczoną elektronicznie prędkość maksymalną, z 250 km/h do 280 km/h.

Aby uzyskać jeszcze bogatszą mieszankę, nowy silnik 2.5 TFSI wyposażono w podwójny układ wtrysku: do komór spalania i do kolektora dolotowego. Po stronie wydechowej, system zmiennych faz rozrządu Audi valvelift system kontroluje czas otwarcia zaworów (w zależności od stopnia otwarcia przepustnicy i od liczby obrotów), tak by zużycie paliwa przy niskich i częściowych obciążeniach było małe, a przy obciążeniu pełnym, reakcja na wciśnięcie pedału gazu była bardziej spontaniczna, a moc silnika w pełni wykorzystana. W testach zużycia paliwa cyklu NEDC, RS 3 Sportback spala 8,3 l benzyny na 100 km, emitując przy tym 189 g CO2 na km.

Siedmiobiegowa, dwusprzęgłowa, automatyczna skrzynia biegów S tronic oraz stały napęd na cztery koła quattro, przenoszą moc jednostki napędowej bezpośrednio na jezdnię. Elektrohydrauliczne sprzęgło wielopłytkowe naprzemiennie rozdziela moment napędowy między osiami. Im bardziej sportowo jedzie kierowca, tym szybciej i częściej większa część momentu dociera do tylnej osi. Standardowo, kierowca zarządza stałym napędem na cztery koła quattro używając systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select. Za jego pomocą osoba prowadząca pojazd może też zmieniać ustawienia układu kierowniczego, automatycznej skrzyni biegów S tronic, zarządzać pracą silnika oraz sterować ruchomymi klapami w układzie wydechowym i opcjonalnym, sportowym zawieszeniem RS plus z adaptacyjnym systemem kontroli amortyzacji. Kierowca może wpływać na sposób pracy tych elementów, wybierając jeden z trybów: auto, dynamic, comfort lub individual. Elektroniczny system stabilizacji toru jazdy ESC z selektywnym rozkładem momentu między kołami i ze specjalnym trybem sportowym dostosowanym do użytkowania w modelu typu RS sprawia, że pojazd doskonale się prowadzi.

Ostatnie artykuły